Informacje z sesji Rady Miejskiej z dn. 02.06.2025 r.
Podczas sesji Rady Miejskiej, która odbyła się w dn. 02.06.2025 r. obecni byli radni RM: Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Janusz Guzik, Maciej Górski, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska,Tomasz Wiśniewski. Nieobecni: Marcin Kołota, Ewa Podyma, Helena Szymańska.
Po rozpoczęciu sesji Burmistrz – podziękował wszystkim mieszkańcom za liczny udział w wyborach w II turze wyborów Prezydenckich. Zaznaczył, że w naszej gminie frekwencja była blisko 78 procentowa i że to odpowiedź na liczne apele burmistrza i nas wszystkich o udział w wyborach. Zaznaczył również, że nasza frekwencja była zdecydowanie wyższa, niż frekwencja w kraju. Za co bardzo dziękuję. Tak jak napisał na FB, siłą Polski tej małej samorządowej jak i krajowej jest współpraca. Tylko wspólne działania ze wzajemnym szacunkiem i odpowiedzialnością mogą budować lepsze jutro dla przyszłych pokoleń. Wynik wyborów należy uszanować, takie jest prawo demokracji. Większość wybrała. Druga tura pokazała też duży podział w Polsce, widoczny już wcześniej, a teraz się umocnił. Różnic między kandydatami była bardzo mała, dlatego mamy dzisiaj prawo oczekiwać od nowego Prezydenta elekta, że będzie potrafił budować mosty, a nie dzielić i pracować ponad podziałami i że również będzie zabiegał o dobre relacje Polski w strukturach europejskich, jak i w strukturach NATO. Burmistrz podziękował także, za prace podczas wyborów wszystkim komisjom obwodowym w gminie Błonie oraz pracownikom urzędu za organizację wyborów. Wybory w Błoniu przebiegły bez żadnych zakłóceń. Przewodniczący Rady Miejskiej – przyłączając się do tych gratulacji dla Prezydenta elekta (od red. chociaż de facto ich ze strony burmistrza nie było), w imieniu Rady Miejskiej pogratulował wszystkim mieszkańcom za ogromny udział w wyborach zarówno w pierwszej, jaki w ich drugiej turze. Złożył także podziękowania wszystkim członkom błońskich komisji obwodowych za ich pracę.
1. RAPORT O STANIE GMINY ZA ROK 2025.
Burmistrz przedstawił informacje dotyczące raportu o stanie gminy za rok 2024, informując co zostało w raporcie ujęte m.in.: informacje ogólne, finansowe, o wykonanych inwestycjach, z zakresu działalności ZUK, wydziałów urzędu, realizacji programów. Podziękował za współprace w 2024 wszystkim mieszkańcom miasta i gminy Błonie, pracownikom Urzędu Miejskiego i jednostek organizacyjnych, Przewodniczącemu i radnym Rady Miejskiej w Błoniu, sołtysom i zarządom Rad Osiedlowych, przedsiębiorcom, a także wszystkim współpracującym stowarzyszeniom i organizacjom pozarządowym.
DEBATA NAD RAPORTEM:
1. Radna Marzena Cichewicz – może pytanie tym razem niekonwencjonalne, jeśli spotkałby Pan na ulicy mieszkańca, który zadałby Panu pytanie – jakie trzy najważniejsze informacje, z punktu widzenia mieszkańca są w raporcie, to jakiej odpowiedzi udzieliłby Pan mieszkańcowi? Burmistrz – wszystkie rzeczy, które robimy dla mieszkańców są niezwykle ważne. Dla każdego może być ważne zupełnie coś innego. Zawsze zwracam uwagę na inwestycje, a w roku 2024 najważniejsze jest, że poprawiliśmy warunki obsługi mieszkańców gminy Błonie, którzy mają w tej chwili niezwykły komfort obsługi w naszych dwóch nowych budynkach Urzędu Miejskiego. Uważam, że to nie jest do przecenienia, pracowaliśmy nad tym wiele lat. Kosztowało to sporo z naszego budżetu i raz jeszcze dziękuje państwu za przychylność dla tego tematu.
Ad vocem radna Cichewicz – sugestia, a nie pytanie. Kilkukrotnie wcześniej (od red. przy omawianiu raportów o stanie gminy w poprzednich latach) mówiłam, że jest progres, raport wygląda, tak jak wygląda, ale zasugerowałaby, aby może na początku zrobić krótka prezentację topowy najważniejszych informacji z raportu, podsumowanie raportu w krótkiej pigułce. Burmistrz – podsumowanie krótkie już jest na ostatniej stronie raportu.
2. Radny Grzegorz Kołpaczyński – poziom bezpieczeństwa w gminie, nic nie ma na ten temat w raporcie? I uważam, że poziom bezpieczeństwa w gminie jest coraz gorszy – permanentne zablokowanie gminy przez samochody ciężarowe, nie wiadomo co jest w nich przewożone. Czy gmina poczyna jakiekolwiek działania na wypadek konfliktu zbrojnego? Czy są jakieś inwestycje, plany działań, aby mieszkańcy czuli się bardziej bezpiecznie? Burmistrz – po pierwsze, w znaczeniu takim jak określa to słownik języka polskiego, za szeroko rozumiane bezpieczeństwo odpowiada Policja i w gminie komisariat Policji. Co roku odbywa się debata na temat bezpieczeństwa, w tym roku także będzie i zapraszam Pana radnego do udziału w tej debacie. Są w gminie opracowane dokumenty na wypadek zagrożenia, czy wojny, ale są to dokumenty niejawne. Gmina realizować będzie zadania na poszczególne stany – stan zagrożenia, stan wojenny, konflikt zbrojny – do uruchomienia, w przypadku, gdy dany stan ogłoszony będzie przez Wojewodę, czy przez Państwo. W kwestii komunikacyjnej – tam gdzie większe miasto, tam większe korki, to specyfika każdego miasta. Czy pojedziemy do Warszawy, czy ościennych miast, to występują korki. W gminach wiejskich i na wsiach korków raczej nie ma. Informowałem też państwa, że upływa drugi rok pracy nad przebudową drogi 579, jesteśmy na etapie przygotowania decyzji środowiskowej. Pojawiły się już w tej sprawie pierwsze wnioski o dostęp do informacji środowiskowych, co może zapowiadać jakby pierwsze już protesty po raz kolejny przy budowie tej drogi.
3. Radna Grażyna Laskowska – w nawiązaniu do działu C raportu – przetargi – jeden z przetargów dotyczy remontu w budynkach zarządzanych przez ZUK. Przetarg został unieważniony, czy będzie powtórzony i będzie remont w blokach, które są w marnym stanie? Burmistrz -zdarza się, że przetarg może być unieważniony. Przetarg został powtórzony i wybrana został firma.
4. Przewodniczący Tomasz Wiśniewski – podziękował, że w końcu w raporcie umieszczona została informacja o pracy ZUK w szczególności dotycząca zawiązywanie wspólnot w budynkach, którymi administrował ZUK.
5. Mieszkanka Iwona Kępka – mam uwagi ogólne do raportu: nie zgadza się numeracja stron z rozdziałami, w dziale inwestycje dla inwestycji dotyczącej renowacji kościoła Św. Trójcy jest błąd – kwota 300 tys. (taką dotację otrzymała parafia), a jest 3 mln (za dużo jedno zero), w raporcie brakuje analizy sytuacji – w jakiej jesteśmy sytuacji, jak oceniamy stan gminy – jedyne porównanie w raporcie dotyczy oświaty, jest porównanie jak wyglądamy na tle innych gmin (zdawalność egzaminu ośmioklasisty, wyniki itp.) i wydaje się, że brakuje takiego wstępu – bo jest wszystko szczegółowo opisane na temat gminy. W opisie działań ZUK dotyczących gospodarki komunalnej brakuje informacji, czy jest dobrze, czy źle. Brakuje informacji o transporcie publicznym – dużo się zadziało, a brakuje analizy dlaczego w to weszliśmy, z czego to wynika. Są informacje o programie wymiany piecy (ile wydaliśmy, ile wymieniliśmy) brakuje odniesienia, analizy w jakiej jesteśmy teraz sytuacji. Brakuje informacji o planowanych inwestycjach w MPWiK. Brakuje informacji o analizie dróg. Ośrodek zdrowia – strona 61 raportu, jest informacja o zapłaceniu za nadwykonane usługi w gabinetach specjalistycznych na ponad 2 mln zł, jak to należy to rozumieć – czy to oznacza, że gmina dostała za nadwykonanie środki z NFZ, czy gmina płaci aby mieszkańcy mieli zapewniony lepszy dostęp do usług zdrowotnych – jakiego rodzaju są to nadpłaty? Gratuluje, że ośrodek zdrowia zarabia na siebie i dobrze sobie radzi. Materiały zamieszczane w prasie obcej (strona 60 raportu) jest podany dwutygodnik Expres Wieczorny oraz Mocne Strony – co tam jest, co tam się pojawiło? Chciałam pogratulować wywiadów w radiach (Bogoria, Niepokalanów, Radio Sochaczew) bo jest to dla mnie jako mieszkańca cenne źródło informacji. Na zakończenie – to co mówiła Pani Marzenka (od red. radna Cichewicz), tak jak patrzyłam na raporty z innych gmin, są one bardziej przejrzyste, u nas jest bardzo dużo danych, dobrze że są, bo można do nich wrócić, ale może cześć z nich powinna być załącznikiem do raportu, a nie samym raportem. Raport wrzuciłam do AI prosząc aby “wybrał” najważniejsze dane z raportu – dostałam kartkę A4 z informacjami – czyli można pewnie wyciągnąć coś na początek raportu. Burmistrz – Podziękował Pani Iwonie Kępce za tak szczegółową analizę raportu. Faktycznie zwróciłem uwagę na to, że nie zgadza się numeracja stron. Także rozdziały nie rozpoczynają się od nowej strony, ale to takie niedociągnięcia techniczne, na które wcześniej nie miałem możliwości zwrócenia uwagi. W sprawie dotacji dla kościoła, gmina była tylko przekaźnikiem tych środków, oczywiście dotacja to 300 tys. zł. Nie porównujemy się do innych gmin, byłoby to niestosowne wobec np. gmin mniej zamożnych niż nasza. Czy jest dobrze, czy jest źle – ja zawsze odpowiadam, że jest dobrze. W sprawie nadpłaty – jest tak, że każdy ośrodek podpisuje z NPF kontrakt na określoną ilość usług. W chwili gdy ilość usług zakontraktowanych wyczerpie się, możemy pacjenta albo skierować od innego ośrodka, albo przyjąć i wówczas następuje przekroczenie. W takich przypadkach składamy do NFZ wniosek o zwrot środków za te nadwykonania i czekamy, czy NFZ uzna nasze roszczenia, czy nie, czy wypłaci pieniądze, czy nie. Do tej pory zawsze udawało się nam otrzymać od NFZ środki za nadwykonania. Ad vocem Pani Kępka – nie oczekiwałam porównywania się z innymi gminami, ale można porównać się do średniej mazowieckiej, średniej krajowej itp.
6. Radna Marzena Cichewicz – Dziękuję bardzo Pani Iwonce za głos. To jest głos mieszkańców i mówi o tym, o czym ja mówię od czasu, gdy raport o stanie gminy zaczął być wymagany i zaczął powstawać. Raport jest dla mieszkańców. Urzędnicy, którzy pracują na danych zawartych w raporcie są z nimi obeznani, dla nich jest to oczywiste, ale dla mieszkańców już takie oczywiste to nie jest. W poprzednich latach zwracałam uwagę, aby był punkt odniesienia, właśnie to co powiedziała Pani Iwonka – czy jest dobrze, czy źle. Na tę chwilę możemy mieć jedynie zaufanie do Pana burmistrza i skoro mówi, że jest dobrze, to jest dobrze, ale nie wynika to z raportu. Pochyliłabym się nad chociażby porównaniem danych z rokiem poprzednim, albo procentowo obrazowała np. stopień obowiązujących w gminie przyjętych strategii, czy programów. Wówczas łatwiej byłoby mieszkańcom wyciągnąć wnioski z raportu i ocenić stan gminy. Przecież raport powstał m.in. w takim celu, dla mieszkańców.
Po zakończonej debacie rada przystąpiła do głosowania nad uchwałą o udzieleniu Burmistrzowi wotum zaufania. Rada Miejska podjęła uchwałę NR XVI/145/25 udzielając Burmistrzowi wotum zaufania.
Jak głosowali radni: ZA (13) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Jacek Cieślak, Tomasz Janowski, Janusz Guzik, Maciej Górski, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Maciej Pater, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ (4): Marzena Cichewicz, Mirosław Nowakowski, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski. PRZECIW (1): Grzegorz Kołpaczyński. NIEOBECNY: Marcin Kołota, Ewa Podyma, Helena Szymańska.
2. PROCEDURA związana z ABSOLUTORIUM:
2.1. Burmistrz przedstawił sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za rok 2024 oraz informacje o stanie mienia komunalnego gminy na rok 2024.
2.2. Odczytano opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonym przez Burmistrza sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy Błonie za rok 2024. RIO w uchwale nr 3.e./291/2025 z dn. 23.04.2025 pozytywnie zaopiniowało sprawozdanie z wykonania budżetu.
2.3. Odczytano opinię komisji rewizyjnej Rady Miejskiej w Błoniu dotyczącą wykonania budżetu gminy Błonie za rok 2024 – komisja zaopiniowała wykonanie budżetu pozytywnie, oraz przedłożyła wniosek o udzieleniu Burmistrzowi absolutorium.
2.4. Odczytano opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Błoniu w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Błonia za rok 2024. RIO w uchwale nr Nr 3.f.1/64/2025 z dnia 13 maja 2025 r. pozytywnie zaopiniowało wniosek komisji rewizyjnej w Błoniu w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi za rok 2024.
2.5. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Błonie za rok 2024 i sprawozdania finansowego za rok 2024.
DYSKUSJA:
2.5.1 Mieszkaniec Włodzimierz Słowiński – czy sprawozdanie z wykonania budżetu wg. komisji rewizyjnej RM jest zgodne z raportem, ponieważ w strukturze wydatków w raporcie na str. 17 jest kwota “inne wydatki” ponad 9 mln zł. Mam pytanie, na co ta kwota została wydana, jaka cześć z tej kwoty mogła zostać przeznaczona na skorumpowanie prokuratorów, ewentualnie ponieważ to był rok wyborczy, jaka część tej kwoty mogła zostać przeznaczona na kampanie wyborczą komitetu wyborczego Zenona Reszki? W tym momencie Przewodniczący RM – zgodnie z paragrafem 33 pkt. 2 i 3 statutu gminy przywołał mieszkańca “do rzeczy” i “do porządku”. Mieszkaniec kontynuując – ponieważ w wydatkach na budowę przedszkola i żłobka w Dębówce było 50 tys. zł , a zostało wydane tylko 9717 zł – więc mam pytanie, bo jak się coś planuje, to też planuje się zakończenie – kiedy zostanie zakończona budowa przedszkola i żłobka w Dębówce? W planie w wydatkach było 120 tys. zł na remont budynku przy ul. Nowakowskiego, a wydano tylko 79 tys. zł, mam pytanie kiedy zostanie zakończony remont budynku przy ul. Nowakowskiego? Jakie były przychody i wydatki ZUK ? Jakie były przychody i wydatki MPWiK? W raporcie podane są tylko przychody MPWiK. Przewodnicząca komisji rewizyjnej – odpowiadając Panu – komisja rewizyjna zajmowała się oceną wykonaniem budżetu za rok 2024 przez burmistrza Błonia, polegającą na tym, że zaczynamy od pierwotnego projektu budżetu, który uchwalony był w grudniu 2023. Uwzględniamy wszystkie zmiany, które były podejmowane w postaci uchwał zmieniających budżet w 2024 i docieramy do dn. 01.12.2024 i oceniamy wykonanie budżetu. Burmistrz złożył Radzie sprawozdanie w terminie. Komisja rewizyjna zajmuje się wyłącznie oceną wykonania budżetu i nie porównuje danych, które są w budżecie z danymi, które są w raporcie o stanie gminy. To odrębny dokument, sporządzany w innym trybie i kto inny się nim zajmuje. W sprawie kwot, o które Pan pytał, proszę zwrócić się z pytaniem do Burmistrza.
2.6. Następnie Rada Miejska podjęła uchwałę NR XVI/146/25 w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Błonie za rok 2024 i sprawozdania finansowego za 2024r.
Jak głosowali radni: ZA (17) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0):, PRZECIW(1): Grzegorz Kołpaczyński, NIEOBECNI (3): Marcin Kołota, Ewa Podyma, Helena Szymańska.
2.7 W kolejnym kroku Rada Miejska podjęła uchwałę NR XVI/147/25 w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Błonia.
Jak głosowali radni: ZA (14) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Jacek Cieślak, Janusz Guzik, Maciej Górski, Tomasz Janowski, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Maciej Pater, Andrzej Pływaczewski, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ (3): Marzena Cichewicz, Mirosław Nowakowski, Aneta Piotrowska. PRZECIW (1): Grzegorz Kołpaczyński. NIEOBECNY(3): Marcin Kołota, Ewa Podyma, Helena Szymańska.
Po zakończeniu procedury absolutoryjnej pan Burmistrz podziękował Radzie Miejskiej, pani Skarbnik oraz wszystkim pracownikom urzędu za wspólną pracę i zaufanie. W podziękowaniu kwiaty otrzymały pani Skarbnik oraz przewodniczący komisji budżetowej i komisji rewizyjnej w roku 2024 oraz przewodniczący Rady Miejskiej, który kwiaty przekazał Paniom z Biura Rady Miejskiej. Ze strony obdarowanych kwiatami w stronę Burmistrza padł podziękowania za udaną współpracę.
3. Rada Miejska podjęła następujące uchwały:
3.1. Uchwała NR XVI/148/25 zmieniającą uchwałę Rady Miejskiej w Błoniu w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Błonie na lata 2025-2038. Uchwałą wprowadzono zmiany dotyczące wzrostu deficytu budżetu o kwotę 240 000 zł, wzrostu przychodów z wolnych środków o kwotę 240 000 zł (na pokrycie deficytu). O 10 000 000 zł zwiększa się nakłady finansowe, limit zobowiązań i limit wydatków roku 2027 na przedsięwzięcie “Budowa niskoemisyjnego i energooszczędnego budynku przedszkola z oddziałami integracyjnymi” – budowa przedszkola w Dębówce. Jednocześnie zmniejsza się nakłady finansowe limit zobowiązań i limit wydatków w roku 2027 o kwotę 9 900 000 zł na przedsięwzięcie “Budowa ul. 3-go Maja od ul. Szkolnej do DK92”. Wprowadza się nowe przedsięwzięcie w “Dopłata do biletu metropolitarnego Warszawa+” w okresie 2026-2028 na łączną kwotę zobowiązań 1 500 000 zł przy limicie wydatków w poszczególnych latach na kwotę 500 000 zł.
Jak głosowali radni: ZA (16) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(1): Grażyna Laskowska, PRZECIW(1): Grzegorz Kołpaczyński, , NIEOBECNI (3): Marcin Kołota, Ewa Podyma, Helena Szymańska.
3.2. Uchwała NR XVI/149/25 zmieniająca uchwałę budżetową Gminy Błonie na rok 2025. Uchwała zwiększa plan przychodów o kwotę – 240 000 zł. Zwiększenie wynika z przesunięcia powyższej kwoty wolnych środków. Uchwała zmniejsza plan wydatków o kwotę 660 000 zł – jest to przesunięcie w ramach budżetu do innej klasyfikacji budżetowej (wniosek OSP Błonie). Zwiększenie planu wydatków o kwotę 900 000 zł – w tym 660 000 zł dotyczy przeniesienia wydatków z innej klasyfikacji budżetowej na dofinansowanie zakupu samochodu pożarniczego dla OSP Błonie; 40 000 zł na zwiększenie wydatków na media na wniosek dyrektora przedszkola, 200 000 zł – w tym 100 000 zł na wniosek dyrektora Centrum Kultury na malowanie elewacji budynku centrum kultury i 100 000 zł na wniosek dyrektora Muzeum Ziemi Błońskiej ja bieżące działania wystawiennicze i edukacyjne.
Jak głosowali radni: ZA (18) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0):, NIEOBECNI (3): Marcin Kołota, Ewa Podyma, Helena Szymańska.
3.3. Uchwała NR XVI/150/25 w sprawie programu działań zmierzających do poprawy warunków życia mieszkańców gminy Błonie. Program wprowadza Błońską Kartę Mieszkańca, która ma na celu poprawę warunków życia mieszkańców gminy Błonie. Karta Mieszkańca będzie uprawniała do szeregu ulg, będzie stanowić potencjalną możliwość przejęcia funkcjonalności innych kart w naszej gminie np. karty bibliotecznej. Błońska Karta Mieszkańca będzie służyć m.in. jako potwierdzenie uiszczania podatków w gminie Błonie. Uchwała przewiduje wzrost ugl (od red. obecnie jest 10 %): 1) 25% zniżki przy zakupie biletów do kina w Centrum Kultury w Błoniu; 2) 25% zniżki przy zakupie biletów wstępu na pływalnię w Błoniu; 3) 25% zniżki przy zakupie biletów wstępu do strefy SPA w Centrum Sportu w Błoniu; , 4) 20% zniżki przy zakupie biletów wstępu na kort do squasha w Centrum Sportu w Błoniu; 5) bezpłatny wstęp do Muzeum Ziemi Błońskiej; 6) zniżka przy zakupie Biletu Metropolitalnego w ofercie Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie pn. Warszawa+”
Jak głosowali radni: ZA (18) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0):, NIEOBECNI (3): Marcin Kołota, Ewa Podyma, Helena Szymańska.
3.4. Uchwała NR XVI/151/25 w sprawie “wrażenia zgody na zawarcie porozumienia z Miastem Stołecznym Warszawą w sprawie dopłat do biletów długookresowych imiennych na przyjazd środkami lokalnego transportu zbiorowego z Gminy Błonie do Warszawy i z Warszawy na terenie objętym I i II strefą biletową dla osób zamieszkałych na terenie Gminy Błonie oraz warunków uprawniających do nabycia biletów ze zniżką. Program „Warszawa+” skierowany jest do gmin aglomeracji warszawskiej, których mieszkańcy korzystają codziennie z komunikacji zbiorowej organizowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego, który działa w imieniu m.st. Warszawy. Dzięki porozumieniu między gminą, a m.st. Warszawa, mieszkańcy aglomeracji mają dostęp do zintegrowanej sieci komunikacyjnej, obejmującej: tramwaje, autobusy, metro, pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej, autobusowe linie dowozowe typu „L”, a także w ramach Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD również pociągi Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej.
Dla mieszkańców gminy Błonie zastosowanie będą miały następujące ulgi: Bilety normalne (II grupa dopłat): 30-dniowy imienny obowiązujący w strefie I i 2 dopłata 30 zł; 90-dniowy imienny obowiązujący w strefie 1 i 2 dopłata 70 zł; 30-dniowy imienny obowiązujący w strefie 2 dopłata 30 zł; 90-dniowy imienny obowiązujący w strefie 2 dopłata 45 zł. Bilety ulgowe (II grupa dopłat): 30-dniowy imienny obowiązujący w strefie 1 i 2 dopłata 15 zł; 90-dniowy imienny obowiązujący w strefie I i 2 dopłata 35 zł; 30-dniowy imienny obowiązujący w strefie 2 dopłata 15 zł; 90-dniowy imienny obowiązujący w strefie 2 dopłata 22,50 zł.
DYSKUSJA:
1. Sołtys wsi Radonice Pan Tomasz Świąder – od długiego czasu prosimy o to, aby wejść do II strefy warszawskiego transportu miejskiego. Chciałem się dowiedzieć, jaka jest różnica w ewentualnych kosztach po stronie gminy pomiędzy tym co to jest (od red. porozumienie w sprawie biletu Warszawa+), czy to jest taka proteza, z której wszyscy się będą śmiali, czy to jest coś co będzie miało realne przełożenie na ceny i na koszty transportu? Sekretarz Kubicki – Czy to jest proteza? Wiele samorządów w koło Warszawy ma takie porozumienia podpisane. Mieszkańcy gminy będą mieli zniżki w cenach biletów od Płochocina według opcji II przyjętej przez gminę w porozumieniu Bilety normalne (II grupa dopłat): 30-dniowy imienny obowiązujący w strefie I i 2 dopłata 30 zł; 90-dniowy imienny obowiązujący w strefie 1 i 2 dopłata 70 zł; 30-dniowy imienny obowiązujący w strefie 2 dopłata 30 zł; 90-dniowy imienny obowiązujący w strefie 2 dopłata 45 zł. Bilety ulgowe (II grupa dopłat): 30-dniowy imienny obowiązujący w strefie 1 i 2 dopłata 15 zł; 90-dniowy imienny obowiązujący w strefie I i 2 dopłata 35 zł; 30-dniowy imienny obowiązujący w strefie 2 dopłata 15 zł; 90-dniowy imienny obowiązujący w strefie 2 dopłata 22,50 zł.
2. Radny Grzegorz Kołpaczyński – kierując pytanie do sekretarza – czy orientuje się Pan ile kosztuje bilet miesięczny normalny do Warszawy? Sekretarz wtrącił, że nie wie, bo nie korzystam z pociągu. Radny – miałby pan możliwość zorientować się jaki procent ceny biletu będzie stanowiła zniżka. Bodajże 240 zł kosztuje taki bile, a będzie 210 zł. Czy uważa Pan, że jest to wystarczająca ulga? Sekretarz – poziom dopłat (II wariant) przez gminę został określony na podstawie analizy możliwości finansowych gminy, ile to będzie kosztowała gminę w skali roku. I na tej podstawie wskazany został II poziom dopłat (od red. 500 tys. zł rocznie). Czy to jest wystarczające? Gdybym jeździł do Warszawy, ale na szczęście nie muszę, pewnie bym powiedział, że dopłaty są niewystarczające, ale to chyba jest naturalne, że każdy korzystający z biletów chciałby mieć jak najwyższą dopłatę i płacić mniej. Ad vocem radny – ale to trochę źle wygląda, bo jak się negocjuje cenę z Warszawą, to powinno się znać ceny biletów. Ad vocem sekretarz – chciałbym Pana poinformować, że oferta jest położona na stole na zasadzie “albo bierzecie, albo nie bierzecie” – i nie ma pola do negocjacji, więc albo mogliśmy przyjąć ofertę, albo jej nie przyjąć.
3. Radna Marzena Cichewicz – konkludując do wypowiedzi Pana sołtysa, to Pan sołtys nie pytał o zniżki do biletów, a o to jaka jest różnica miedzy II strefą, a biletem Warszawa+, więc pozwolę sobie na to pytanie odpowiedzieć. Sekretarz wtrącił – na tą chwilę nie mamy oferty z ZTM na II strefę, wiec nie mogę powiedzieć jaka jest różnica w kosztach między dopłatą w ramach Warszawa +, a kosztami gdybyśmy byli w II strefie. Nie otrzymaliśmy takiej oferty jeszcze.
4. Radny Grzegorz Kołpaczyński – to porozumienie jest właśnie taką protezą jak to określił Pan sołtys. Chciałem zapytać Pana burmistrza, bo zawsze przed wyborami była ta obietnica ze II strefa obejmie gminę Błonie, a po wyborach oczywiście temat zawsze był wygaszany. Na pierwszej sesji wspominał Pan burmistrz coś o referendum w tej sprawie, czy mógłby Pan wrócić do tego tematu i doprecyzować? Burmistrz – Pan sekretarz w zasadzie wszystko już wytłumaczył. Warszawa wystąpiła z taką propozycją dopłat. Wiele gmin z II i III strefy korzysta z takich dopłat. Przyjęliśmy taki etap realizacji. Od 2026 r kiedy wdrożymy program, będziemy mieć dane ile osób korzysta z tej możliwości, zorientujemy się jakie będą możliwości i będziemy w tym kierunku prowadzić kolejne działania.
Jak głosowali radni: ZA (18) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0):, NIEOBECNI (3): Marcin Kołota, Ewa Podyma, Helena Szymańska.
3.5. Uchwała NR XVI/152/25 w sprawie wyboru przedstawicieli Rady Miejskiej w Błoniu do składu Zespołu ds. Budżetu Obywatelskiego – Zgodnie z zapisem ust. 5 Rozdziału 3 Załącznika do Uchwały Nr XIII/ 135/25 Rady Miejskiej w Błoniu z dnia 7 kwietnia 2025 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Błonie na temat budżetu Gminy Błonie na 2026 r. w brzmieniu: „Zespół ds. Budżetu Obywatelskiego zostanie powołany Zarządzeniem Burmistrza Błonia. W skład Zespołu wchodzi dwoje przedstawicieli Rady Miejskiej w Błoniu” Rada Miejska w Błoniu, dążąc do wykonania tego zapisu dokonała wyboru wymienionych w Uchwale dwóch osób jako przedstawicieli w składzie Zespołu ds. Budżetu Obywatelskiego. Przewodniczący Tomasz Wiśniewski zgłosił dwie osoby – Grażynę Laskowską oraz Jarosława Uraszewskiego. Rada w głosowaniu zaopiniowała pozytywnie obie kandydatury, tym samym w skład zespołu ds. budżetu obywatelskiego wejdą zaproponowani przez przewodniczącego radni.
Jak głosowali radni: ZA (16) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski, Waldemar Szymański, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(1): Jarosław Uraszewski, PRZECIW(0):, BRAK GŁOSU (1): Maciej Pater, NIEOBECNI (3): Marcin Kołota, Ewa Podyma, Helena Szymańska.
3.6. Uchwała NR XVI/153/25 w sprawie wyboru przedstawicieli Rady Miejskiej w Błoniu do składu Społecznej Komisji Mieszkaniowej. Podjęta uchwała stanowi wykonanie regulacji zawartej w S 14 ust. I załącznika do Uchwały Nr XII/127/25 Rady Miejskiej w Błoniu z dnia 17 marca 2025 r. stanowiącej, iż w celu poddania kontroli społecznej spraw związanych z rozpatrywaniem i załatwianiem wniosków o zawarcie umowy najmu lokali Burmistrz Błonia powołuje w drodze zarządzenia Społeczną Komisję Mieszkaniową oraz określa jej skład. Liczba członków Komisji wynosi od 5 do 7 osób. W tej liczbie przewiduje się udział 2 osób wskazanych przez Radę Miejską w Błoniu. Przewodniczący Tomasz Wiśniewski zgłosił do składu komisji Ewę Podymę oraz Mirosława Nowakowskiego. Radny Andrzej Pływaczewski zgłosił do składu komisji radną Marzenę Cichewicz. Przeprowadzono głosowanie nad każdą kandydaturą, w efekcie głosowania do składu komisji mieszkaniowej powołani zostali radni zaproponowani przez Przewodniczącego Wiśniewskiego.
Jak głosowali radni: ZA(15) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(2): Marzena Cichewicz, Grzegorz Kołpaczyński, PRZECIW(0):, BRAK GŁOSU (1): Maciej Pater, NIEOBECNI (3): Marcin Kołota, Ewa Podyma, Helena Szymańska.
3.7. Uchwała NR XVI/154/25 w sprawie ustanowienia nagród i wyróżnień sportowych oraz trybu przyznawania, wstrzymywania i pozbawiania stypendiów sportowych w Gminie Błonie. Powyższa uchwała wynika z konieczności dostosowania przepisów lokalnych dotyczących ustanawiania nagród, wyróżnień, stypendiów do aktualnych regulacji prawnych. Zgodnie zobowiązującym prawem to Rada Gminy, jako organ stanowiący, decyduje o szczegółowych zasadach przyznawania i odbierania nagród, wyróżnień i stypendiów sportowych, w tym o ich wysokości i rodzajach. Wprowadzone w uchwale rozwiązania gwarantują zgodność z obowiązującymi regulacjami prawnymi.
Jak głosowali radni: ZA(16) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0):, BRAK GŁOSU (2): Grażyna Laskowska, Maciej Pater, NIEOBECNI (3): Marcin Kołota, Ewa Podyma, Helena Szymańska.
3.8. Uchwała NR XVI/155/25 w sprawie zmiany uchwały, w sprawie powołania członków Komisji Inwentaryzacyjnej. 2 września 2024 r. Rada Miejska w Błoniu podjęła uchwałę Nr V/59/24 w sprawie powołania Komisji Inwentaryzacyjnej, której członkiem była Agnieszka Zdunek. Mając na uwadze zmiany personalne pracownika Urzędu Miejskiego, wchodzącego w skład Komisji, wyznaczonej uchwałą Nr V/59/24 z 2 września 2024 r. zasadnym stała się modyfikacja składu tej Komisji. W cele realizacji powierzonych zadań. Uchwał powołuje komisję w składzie: I ) Grzegorz Banaszkiewicz Przewodniczący komisji 2) Waldemar Szymański członek komisji 3) Maciej Górski członek komisji 4) Bożena Wrzodak członek komisji 5) Joanna Stanke członek komisji 6) Agnieszka Woźniak członek komisji 7) Katarzyna Kowalewska członek Komisji.
Jak głosowali radni: ZA(16) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(1): Grzegorz Kołpaczyński, PRZECIW(0):, BRAK GŁOSU (1): Maciej Pater, NIEOBECNI (3): Marcin Kołota, Ewa Podyma, Helena Szymańska.
3.9. Uchwała NR XVI/156/25 w sprawie pozostawienia bez rozpatrzenia petycji Ogólnopolskiego Zrzeszenia Sędziów AEQUITAS z siedzibą w Łodzi. Uzasadnienie do uchwały: W dniu 26 marca 2025 r. wpłynęła do Urzędu Miejskiego w Błoniu, a w dniu 27 marca 2025 r. do Rady Miejskiej w Błoniu petycja Ogólnopolskiego Zrzeszenia Sędziów „AEQUITAS” z siedzibą w Łodzi datowana na 5 marca 2025 r. Przedmiotem petycji jest sytuacja w krajowym wymiarze sprawiedliwości w związku z przygotowanym projektem ustawy zawierającej regulacje mające, jak jest to stwierdzone w złożonej petycji doprowadzić do usunięcia jednej trzeciej polskich sędziów z urzędu, co dalej w ocenie wnoszącego petycję Zrzeszenia ma doprowadzić do „chaosu w sądach i prób podważania prawomocnych wyroków…”. Zgodnie z legalną definicją ustawy o petycjach zawartą w art. 2 ust. I tej ustawy „Petycja może być złożona przez osobę fizyczną, osobę prawną, jednostkę organizacyjną lub grupę tych podmiotów zwaną dalej “podmiotem wnoszącym petycję”, do organów władzy publicznej, a także do organizacji lub instytucji społecznej w związku z wykonywanymi przez nią zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej.” W związku z powyższym Rada uznaje, że nie jest organem właściwym do oceny zgodności aktów normatywnych, a w szczególności ustaw, z wiążącym aktem najwyższej rangi jakim jest Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, a ma na celu rzetelne stosowanie obowiązujących przepisów prawa. Z tych względów przyjęcie niniejszej uchwały było zasadne i konieczne.
DYSKUSJA:
1. Radny Grzegorz Kołpaczyński – proszę o szersze uzasadnienie rekomendacji komisji skarg wniosków i petycji w tej sprawie, jakie były argumenty za, przeciw? Przewodniczący komisji skarg wniosków i petycji Jakub Bargieł – myślę, że w uzasadnieniu jest to jednoznacznie napisane, nie wiem czy Pan czytał uzasadnienie, czytał Pan? Tam jest napisane, że Rada Miejska nie jest właściwym organem do oceny aktów normatywnych, zwłaszcza tych które jeszcze nie powstały i ciężko jest abyśmy oceniali to, czy dany sędzia ma być sędzią czy nie. Projekt ustawy o którym mówi to Zrzeszenie jeszcze nie powstał, a my jesteśmy w hierarchii stanowienia aktów prawnych niżej niż Sejm, czy Senat. Ad vocem radny Kołpaczyński – to czy w takim razie nie należało negatywnie zaopiniować takiej petycji? Ad vocem radny Bargieł – Nie sądzę, że wchodzenie w spół, który wywołały dwie grupy polityczne jest w kompetencjach Rady Miejskiej, my powinniśmy być ponad to, nikt z nas nie jest prawnikiem i nie rozstrzygnie czy dany sędzia jest sędzią, czy nie. (Od redakcji – petycja złożona do Rady Miejskiej przez Ogólnopolskiego Zrzeszenia Sędziów AEQUITAS wniesiona została w interesie publicznym tj. w obronie konstytucyjnej niezawisłości i niezależności sędziów polskich. W petycji Zrzeszenie przedstawia argumenty i przepisy wskazujące, że projekt przygotowanej ustawy przez Sejm wprost łamie art. 180 Konstytucji RP. Treść petycji znajdziecie Państwo na stronie naszego stowarzyszenia pod adresem www.projektblonie.pl)
Jak głosowali radni: ZA(11) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Katarzyna Mielcarz, Andrzej Pływaczewski, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(4): Marzena Cichewicz, Tomasz Janowski, Grażyna Laskowska, Grzegorz Kołpaczyński, PRZECIW(2): Mirosław Nowakowski, Aneta Piotrowska, BRAK GŁOSU (1): Maciej Pater, NIEOBECNI (3): Marcin Kołota, Ewa Podyma, Helena Szymańska.
4. Sprawy bieżące, wolne wnioski, interpelacje i pytania.
4.1. Sprawy bieżące:
Burmistrz – zaprosił wszystkich mieszkańców na zbliżające się Dni Błonia (7-8.06.2025). Poinformował także o zakończeniu konkursów na dyrektorów szkół. Dyrektorami zostali: Szkoła Podstawowa nr 1 – Magdalena Rak, Szkołą Podstawowa nr 2 – Aldona Cyranowicz, Przedszkole nr 4 “Stokrotka” – Agnieszka Krogulec, Liceum Ogólnokształcącego – Jakub Bargieł. W związku z wyborem Jakuba Bargła na dyrektora LO, radny złoży/ł rezygnację z pełnienia funkcji radnego. Na jego miejsce na radnego powołana zostanie osoba z kolejnym wynikiem wyborczym z listy KW Zenona Reszki w okręgu 1 – Aleksandra Janas-Malinowska (od red. W sytuacji, gdy radny traci, zrzeka się, rezygnuje funkcji radnego, umiera, zostaje skazany prawomocnym wyrokiem sądu w gminach do 20 tys. mieszkańców przeprowadza się wybory uzupełniające. W gminach powyżej 20 tys. mieszkańców miejsce radnego rezygnującego zajmuje kolejna osoba z listy, która odpowiednio uzyskała kolejny wynik. Przypominając w 2024 r. w okręgu 1 w Błoniu kandydaci z listy KW Zenona Reszki uzyskali wyniki: 1. Zenon Reszka (354 głosy), 2. Jakub Bargieł (210 głosów), 3. Jarosław Uraszewski (138 głosów), 4. Helena Szymańska (110 głosów), 5. Aleksandra Janas-Malinowska (70 głosów), 6. Kacper Drapiński (54 głosy), 7. Paweł Wrzodak (47 głosów), 8. Patrycja Krasuska (22 głosy). Z tej listy pierwotnie mandaty radnego uzyskali – Zenon Reszka, Jakub Bargieł i Jarosław Uraszewski. W związku z wyborem Zenona Reszki na burmistrza, na jego miejsce weszła kolejna osoba z kolejnym wynikiem wyborczym – Helena Szymańska. A obecnie, z powodu rezygnacji Jakuba Bargła na jego miejsce wchodzi kolejna osoba z kolejnym wynikiem wyborczym – Aleksandra Janas-Malinowska). Ponadto Burmistrz przekazał informację, iż na Dniach Błonia gościć będziemy delegację z Włoch, że podpisaliśmy w ostatnim czasie kilka umów na dofinansowanie z budżetu województwa mazowieckiego.
4.2 Interpelacje – Brak
4.3 Wolne wnioski – Brak
4.4 Pytania:
1. Radna Marzena Cichewicz – wspomniał Pan Burmistrz na początku sesji, że był na zorganizowanym przez Marszałka Województwa szkoleniu z zakresu przepisów dotyczących obronności. Czy mógłby Pan podzielić się wiedzą ze szkolenia, czy nowe przepisy nakładają na gminy jakieś dodatkowe obowiązki, które będą wiązały się z dodatkowymi kosztami? Przypomnienie – podczas komisji padła obietnica, że zostanie radnym przesłane pism, które skierowane zostało jako oficjalne stanowisko gminy w ramach konsultacji z CPK, nie dostaliśmy tego pisma. Przewodniczący Wiśniewski wtrącił, że to pismo jeszcze do rady nie wpłynęło, i że jak tylko wpłynie będzie radnym przekazane. Radna Cichewicz poinformowała także, że 17 letnia mieszkanka Błonia Nikola Szafrańska została mistrzynią Polski w trójboju siłowym. Została także powołana na zawody Mistrzostw Świata w tej dyscyplinie, które odbędą się w Brazylii. W trakcie zawodów w których zdobyła tytuł mistrzowski, pobiła także rekord świata. W tym miejscu zaznaczyła, iż młode osoby osiągające sukcesy sportowe należy uhonorować i wspierać. Rozległy się oklaski dla młodej osoby. Burmistrz – jeśli chodzi o pismo, to poleciłem, aby ono do rady wpłynęło. Jeśli chodzi o szkolenie o ochronie ludności i obronie cywilnej, są zapisane konkretne zadania dla gmin – różne w zależności od stanu zagrożenia, który ogłasza wojewoda lub inne służby. Będziemy realizować wszystko to, co jest wymagane dla gmin.
2. Radny Grzegorz Kołpaczyński – ile w tym roku będą kosztowały Dni Błonia? Burmistrz – jakiś kosztorys wstępny na pewno jest znany, ale dokładnie o kosztach będzie można powiedzieć po szczegółowym rozliczeniu. Ad vocem radny – czy można określić w takim razie przybliżoną wartość, ile kosztowały Dni Błonia w zeszłym roku? Burmistrz – ja w tej chwili nie mam wiedzy, nie pamiętam ile kosztowały Dni Błonia w zeszłym roku. W tym roku organizuje je Centrum Kultury.
3. Radny Jakub Bargieł – czy jest możliwość dostosowania do odpowiedniej jazdy (od red. do właściwego stanu) ulicy biegnącej od najnowszych bloków w Passie i dalej do kościoła? Czy jest, czy dopiero będzie ogłoszony przetarg na wykonanie tej ulicy? Warto byłoby teraz doraźnie ją wyrównać. Burmistrz – jesteśmy w trakcie przygotowywania przetargu na wykonanie tej drogi, mamy to w budżecie.
4. Pani Aldona Cyranowicz – oficjalnie podziękowała Panu Burmistrzowi, gminie Błonie za pomoc w organizacji wyjazdu najstarszych uczniów szkoły do Treblinki. Szkoła w tym roku obchodzi 50 rocznicę nadania szkole imienia. Pojechaliśmy tam, aby uczcić pamięć Janusza Korczaka, oraz tych mieszkańców Błonia pochodzenia żydowskiego, którzy w trakcie II wojny światowej zginęli, być może także w Treblince. Tam powstaje w tym momencie las pamięci, a nasze drzewko ma 81 numer. Druga informacja, zapraszam wszystkich w piątek na Rynek o 10.30 na poloneza – tańczą uczniowie wszystkich szkół, osoby dorosłe, osoby niepełnosprawne z Bramek. Zawsze jest pięknie. Serdecznie zapraszam.
5. Mieszkanka Iwona Kępka – czy pismo, o którym była mowa i które będzie wysyłane radnym, będzie też udostępnione mieszkańcom? Burmistrz – jest to pismo, i może Pani uzyskać jego kopię. Pani Kępka – czy planuje Pan Burmistrz spotkania z mieszkańcami w sprawie, na co powinni mieszkańcy zwrócić uwagę w tych planach CPK. Jeśli gmina miałaby potrzebę wzmocnić wypowiedź (od red. stanowisko gminy w powyższej sprawie), czy będzie jakieś spotkanie dla mieszkańców? Burmistrz – chciałem przypomnieć, że odbyły się długie konsultacje od godz. 12 do 18 przedstawicieli CPK w CS w Błoniu i w konsultacjach wzięło udział całe trzydzieści osób chyba z tego co pamiętam, więc takie było zainteresowanie.
6. Mieszkaniec Włodzimierz Słowiński – w jaki sposób była mieszkańcom przekazana informacja o tym spotkaniu z CPK? W żaden sposób nie była przekazana informacja o tym spotkaniu, a później pretensja że tylko 30 osób? Czy radni dostali informację o podwyżkach opłat z ZUK? Dlaczego to mówię, bo doręczyciel powiedział, że do wszystkich mieszkańców Błonia taka informacja została wysłana. Także ZUK wysłał kilka tysięcy pism i wydano kilka tysięcy złotych. Czy radni też dostali i w jakim celu? Po co w ogóle taka informacja, że taka uchwał została podjęta. Panie przewodniczący komisji budżetowej roku 2024 (od red. przewodniczący komisji ds. budżetu obywatelskiego) powiedział Pan, że na skrzyżowaniu ulicy Ekologicznej z ulicą Żukówka zostanie zainstalowana druga kamera, nie widziałem jej. Czy to jakaś niewidzialna ta kamera? Do przewodniczącego – kiedy odróżni Pan pytanie od debaty? Czy nadejdzie taki czas w tej kadencji, żeby Pan Tomasz Wiśniewski wiedział jaka jest różnica miedzy pytaniem, a debatą? Burmistrz -gmina działa zgodnie z przepisami prawa, decyzje podejmowane są zgodnie z przepisami prawa i również był obowiązek wysłania zawiadomienia do mieszkańców o podwyżce opłat za wywóz śmieci. Jeśli kamera miała być, to będzie w swoim czasie. Sekretarz – Panie Słowiński, chciałem poinformować, że kamery ot tak, gdzie Pan sobie życzy, to może Pan kupić w markecie i wieszać na podwórku jak Pan chce od ręki. My niestety, i to też powinien Pan wiedzieć, bo był Pan kiedyś radnym i regularnie bywa na sesjach, że powieszenie czy zrobienie czegokolwiek w pasie drogowym wymaga odpowiedniego przygotowania, odpowiednich zakupów. To nie idzie się do marketu i nie kupuje, bo takie rzeczy nie leżą normalnie na półce. Tak jest to procedowane i tak jak obiecałem będzie zrealizowane. Ad vocem mieszkaniec – gdyby powiedział Pan w kwietniu na sesji to, co powiedział Pan teraz, nie zadawałbym tego pytania.
Sesja została zakończona.