Informacje z sesji Rady Miejskiej z dn. 16.12.2024 – budżet na 2025, II z-ca Burmistrza

Informacje z sesji Rady Miejskiej z dn. 16.12.2024 r.

Podczas sesji Rady Miejskiej, która odbyła się w dn. 16.12.2024 r. obecni byli radni RM: Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Marcin Kołota, Grzegorz Kołaczyński, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Ewa Podyma, Andrzej Pływaczewski, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Raszewski, Tomasz Wiśniewski. Nieobecni: Barbara Wielogórska.

1. Rada Miejska podjęła następujące uchwały:

1. Uchwała NR IX93/24  w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Błonie na lata 2025-2038. WPF to dokument pokazujący na przestrzeni lat planowane wydatki, dochody, kredyty, zadłużenie, przedsięwzięcia, deficyt. W uchwale ujęto uwagi RIO, które pojawiły się w procesie jej opiniowania, RIO wydało pozytywną opinie w sprawie WPF na lata 2025-2038. Podstawowe złożenia – prognoza opracowana jest do roku 2038 z uwagi na planowaną spłatę zobowiązań kredytowych, przedsięwzięcia ujęte w WPF dotyczą lat 2025-2028. Przedsięwzięcia zaplanowane na lata 2025-2028 oszacowano na blisko 90 mln zł, z czego zdecydowana większość to wydatki majątkowe. Tylko 3 mln zł to wydatki bieżące. Przedsięwzięcia zaplanowane na rok 2025 o najwyższej kwocie wydatków to: 1. 6 mln 400 tys. zł na wykonanie otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego wód termalnych Błonie GT-I w Błoniu – poszukiwanie zasobu wód geotermalnych. 2. 4 mln 950 tys. zł termomodemizacja budynków Liceum i Szkoły Podstawowej nr 4 w Błoniu – poprawa efektywności energetycznej budynków oświatowych. 3. 2 mln 500 tys. zł adaptacja kondygnacji budynku przy ul. Grodziskiej 15 na lokale komunalne – zwiększenie komunalnego zasobu mieszkaniowego. Wszystkie przedsięwzięcia zaplanowane na okres objęty WPF stanowią załącznik nr 2 do podjętej uchwały.    

Dyskusja nad projektem uchwały:

1. Radny Grzegorz Kołpaczyński – czy mógłby Pan Burmistrz uzasadnić zaplanowany na dwa lata wydatek 15,5 mln zł na wykonanie otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego wód termalnych Błonie GT-I. W odpowiedzi Burmistrz – ponad rok temu gmina Błonie złożyła wniosek do NFOŚ na dofinansowanie wykonania otworu naukowo badawczego geotermalnego na głębokość min. 1350 m z oczekiwaną temperaturą wody 350C i zasoleniu nie większym niż 0,5g na 1l. Badania będą prowadzone w trakcie wiercenia, jak i po jego zakończeniu. Na to przedsięwzięcie opracowany został program i uzyskano pozwolenie. Z NFOŚ otrzymaliśmy na ten cel praktycznie 100% dofinansowania, podpisaliśmy umowę. Jesteśmy na etapie przygotowań do przetargu na wybór wykonawcy. Przetarg planujemy ogłosić w połowie stycznia 2025. Prace będą trwały około 3 miesięcy. Jest to pierwszy etap. Od wyników badań zależały będą dalsze działania gminy. Ad vocem Grzegorz Kołpaczyński – czy znana jest całkowita kwota inwestycji, jeśli badania potwierdzą, że woda spełnia oczekiwania jakie określono we wniosku. Ile lat potrwa inwestycja i ile lat potrzebne będzie na jej spłatę (od red.: chodzi o rentowność inwestycji po ilu latach się zwróci)? Burmistrz – na razie nic nie musimy spłacać, ani podejmować żadnych decyzji. W zależności od wyników badań podejmowane będą dalsze decyzje. 

2. Radna Grażyna Laskowska – środki na remont pomieszczeń przy ul. Grodziskiej, ile mieszkań powstanie i czy otrzymają je mieszkańcy mieszkający w okropnych warunkach, czy ktoś nowy. Burmistrz – mamy pozwolenie na budowę dla tej inwestycji, planowana jest od lat. Powstanie 12 mieszkań, które trafią do zasobów mieszkaniowych gminy. O przydziałach decyduje gminna komisja mieszkaniowa.

3. Radny Grzegorz Kołpaczyński – RIO wskazała rozbieżność między WPF, a uchwałą budżetową, gdzie w uchwale budżetowej jest “zakup samochodu”, a w WPF “zakup samochodów” – proszę o wyjaśnienie. W odpowiedzi skarbnik Bogumiła Koprowska – tak jak mówiłam, poprawna nazwa to “zakup samochodów do użytku służbowego” (planowane 3) zostało to ujednolicone i poprawione w uchwale budżetowej.

4. Radny Mirosław Nowakowski – w kwestii odwiertu geotermalnego, jeśli okaże się, że woda w odwiercie spełnia oczekiwane parametry, to trzeba będzie jaką infrastrukturę zbudować, czy wiemy ile to będzie kosztowało i jak to wpłynie na obniżenie rachunków za ogrzewanie dla mieszkańców, czy to się nam kalkuluje? Burmistrz w odpowiedzi – powtórzył, że na razie to jest otwór badawczy i kalkuluje się nam jego wykonanie bo dostaliśmy na ten cel praktycznie 100% dofinansowania. Jak już będą znane wyniki badań, wspólnie będą podejmowane decyzje co dalej.

7. Radny Grzegorz Kołpaczyński – w kwestii budżetu – jest tam pozycja “wydatki pozostałe” w rozdziale promocja gminy, gdzie w jednym miejscu jest 1 mln 950 tys. zł a w “pozostałych” 800 tys. zł – co się kryje pod tymi kosztami. W odpowiedzi Pani Skarbnik – “pozostała działalność” to miejsce, w którym znajdują się planowane wydatki, które nie zostały wymienione z nazwy w danym dziale i rozdziałach i które wprost nie dają się do rozdziałów przypisać. Wydatki na promocję gminy to m.in.: zakup usług (np. dni Błonia, kiermasze, umowy medialne, audycje radiowe), zakup towarów (np. gadżety), a pozostałe to np. – objęcie patronatem burmistrza, zakup nagród w konkursach. To wcale nie jest taki duży koszt i być może będę w ciągu przyszłego roku prosiła o zwiększenie. Ad vocem Grzegorz Kołpaczyński – Czy ta promocja przekłada się na wymierne korzyści dla gminy? W odpowiedzi Pani Skarbnik – wydaje się, że to się przekłada, jednak są to trudno mierzalne rzeczy, typu popularność, czy sława gminy, nie ma mierników w wartościach liczbowych. To raczej różnica w zakresie postrzegania gminy, a wydaje się, że w naszym rejonie gmina Błonie jest dobrze postrzegana – i to jest cel promocji gminy.   

6. Radna Marzena Cichewicz – w nawiązaniu do tematu odwiertu, wszystko co w tej sprawie powiedziane zostało na komisjach, sesji jest jasne. Mam nadzieję, że te działania, które obecnie podejmujemy ujęte są w jakiejś strategii, w jakimś planie, który być może obecnie nie jest bardzo skonkretyzowany dla tej inwestycji. Chyba coś musi być? Przecież nie robimy odwiertu tylko po to, by wziąć środki “bo dają”, zrobić odwiert i zobaczymy co wyjdzie. Mam nadzieję, że jest jakaś strategia, jakiś szerszy kontekst dla tych działań? W odpowiedzi Burmistrz – oczywiście, że jest szerszy kontekst. Jak już składaliśmy wniosek, to ten kontekst był i ten kontekst jest. Wszystkie projekcje są w mojej głowie, realizacja ich będzie zależała od wyników badań.

7. Mieszkaniec Włodzimierz Słowiński – zadał kilka pytań dotyczących planowanych wydatków w roku 2025 na m.in. remont parteru budynku przy ul. Grodziskiej, remont drogi w Bramkach. Na wszystkie pytania zostały udzielone odpowiedzi.

Jak głosowali radni: ZA (18) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Andrzej Pływaczewski, Aneta Piotrowska, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Jarosław Uraszewski, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(1): Grzegorz Kołpaczyński,  NIEOBECNY(2): Szymański, Barbara Wielogórska.

2. Uchwała NR IX94/24  uchwała budżetowa na rok 2025. Przed głosowanie nad uchwałą dotyczącą przyjęcia budżetu na rok 2025, odczytano: projekt uchwały, opinię wydaną przez Regionalną Izbę Obrachunkową (RIO) – opinia pozytywna z uwagami, opinię poszczególnych komisji Rady Miejskiej – wszystkie opinie pozytywne.

Budżet na rok 2025 zakłada:

a) dochód budżetu w kwocie 225 127 079,38 zł

b) wydatki budżetu w kwocie 232 111 393,25 zł

c) deficyt budżetu w kwocie 6 984 313,87 zł

d) przychodu budżet w kwocie 14 130 976,50 zł oraz rozchód budżetu w kwocie 7 146 662,63 zł

Szczegóły dotyczące poszczególnych pozycji w budżecie dostępne są w uchwale oraz załącznikach.

Dyskusja nad projektem uchwały:

1. Radny Grzegorz Kołpaczyński – dotychczas gmina otrzymywała subwencje oświatową, jaka to była kwota i czy obecnie, jeśli tej subwencji nie będzie, to jaki to będzie miało wpływ na budżet? W odpowiedzi Skarbnik Bogumiła Koprowska – w związku ze zmianą ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zmieniły się strumień przekazywania do gmin środków z budżetu państwa. Obecnie gmina otrzymuje środki wynikające z podatku PIT – od dochodów mieszkańców, a dotychczas był to udział w podatku już wyliczonym. Gmina na tej zmianie skorzystała około 3 mln wg. prognozy wyliczeń. Gmina nie otrzymała subwencji oświatowej w ogóle. Subwencja w roku 2024 wynosi około 45 mln zł. W ustawie subwencja występuje, ale jej wypłata uwarunkowana jest wskaźnikiem zamożności i tylko niektóre gminy ją otrzymają. Nasz wskaźnik zamożności to 159,2% więc o subwencji oświatowej nie mamy co marzyć. Ministerstwo Finansów nasze potrzeby na oświatę oszacowało na około 50 mln zł. Jeśli okażą się one niewystarczające, być może otrzymamy drobną część z subwencji. Ad vocem Grzegorz Kołpaczyński – skoro gmina ma tak wysoki wskaźnik zamożności, to dlaczego zrezygnowała z dopłat gminnych do żłobków w przyszłym roku? Burmistrz – z budżetu państwa rodzice otrzymują wsparcie 1500 zł dofinansowania na żłobek, dlatego uznaliśmy, iż w 2025 roku z tego powodu nie będzie w gminie organizowany konkurs na dofinansowanie do żłobków.

2. Mieszkaniec Włodzimierz Słowiński – zapytał czy to prawda, że komisja rewizyjna Rady Miejskiej wydała negatywną opinię dotyczącą projektu budżetu, zapytał czy radni wiedzą, że tańszym i lepszym rozwiązaniem niż kredyt byłoby, aby gmina wypuściła obligacje, na jaką kwotę zostały złożone do projektu wnioski od mieszkańców, które nie zostały w budżecie uwzględnione i czego te wnioski dotyczyły. W odpowiedzi Przewodniczący Tomasz Wiśniewski – komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżety, a nie projekt uchwały budżetowej, co wynika z obowiązujących przepisów.

Jak głosowali radni: ZA (18) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Maciej Pater, Andrzej Pływaczewski, Aneta Piotrowska, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(2): Grzegorz Kołpaczyński, Mirosław Nowakowski,  NIEOBECNY(1): Barbara Wielogórska.

3. Uchwała NR IX95/24 w sprawie zaciągnięcia kredytu na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu. W roku 2025 gmina zaciągnie kredyt bankowy w wysokości 5 000 000 zł z przeznaczeniem na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu w kwocie 5 000 000,-zł. Źródłem spłaty kredytu będą dochody budżetu gminy w latach obejmujących spłatę. Uchwała wchodzi w życie w dn. 01.01.2025 i podlega ogłoszeniu w Monitorze Polskim.

Dyskusja nad projektem uchwały:

1. Mieszkanka Błonia – na ile lat ten kredyt i na jakich warunkach? W odpowiedzi Pani Skarbnik – warunki określone zostaną w specyfikacji do przetargu. Kredyty mamy w oparciu o stawkę WIBOR i prowizję banku. Kredyt przewidziany jest do spłaty w okresie 10 lat.

2. Radny Andrzej Pływaczewski poprosił o doprecyzowanie informacji w ujęciu liczbowym, jakie będą koszty kredytu. Pani Skarbnik – obecnie WIBOR to 5,85% + 0,25% marża banku – to dane z kredytu zaciągniętego w 2024 r. Jak będzie kształtował się WiBOR w 2025 nie wiemy, wszystko będzie wiadome po przetargu.

Jak głosowali radni: Jak głosowali radni: ZA (17) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Maciej Pater, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(1): Aneta Piotrowska, PRZECIW(2): Grzegorz Kołpaczyński, Mirosław Nowakowski, NIEOBECNY(1): Barbara Wielogórska.

4. Uchwała NR IX96/24 zmieniająca uchwałę Rady Miejskiej w Błoniu w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Błonie na lata 2024-2038. Zmiana dotyczy zmniejszenia deficytu w roku 2024 o kwotę 4 098 420 zł. O tą samą wartość zmieniają się przychody z tytułu wolnych środków, z których pokryta zostanie część deficytu. Nie zmienia się wysokość zadłużenia ani planowane przedsięwzięcia.

Jak głosowali radni: ZA (18) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Maciej Pater, Andrzej Pływaczewski, Aneta Piotrowska, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(1): Mirosław Nowakowski, PRZECIW(1): Grzegorz Kołpaczyński, NIEOBECNY(1): Barbara Wielogórska.

5. Uchwała NR IX97/24 zmieniająca uchwałę budżetową Gminy Błonie na rok 2024.

Zmiany dotyczą:

a) zwiększenia dochodów o kwotę 6 712 273,18 zł – z tytułu: zbycia prawa do użytkowania wieczystego, dodatkowych dochodów z tytułu udziału gminy w podatku PIT, otrzymanych dotacji.

b) zmniejszenie dochodów o 800 000 zł

c) zmniejszenie wydatków o 15 000 zł w następstwie wniosku dyrektora CS przesunięcie na inne wydatki

d) zwiększenie wydatków o 1 828 853,18 zł – w tym: 187 tys. zł na dożywianie uczniów + na zwiększenie planu wydatków przedszkola nr 4; 26 853,18 zł środki z Funduszu Pracy na dodatek do wynagrodzeń asystentów rodziny; 1 600 000 zł na zapłatę ugody sądowej z firmą ABG Invest Sp. z o.o. sprawa dotyczy budowy Centrum Kultury; 15 000 zł zakup dla CS traktorka-kosiarki.

e) zmniejszenie deficytu roku 2024 o okolo 4 mln zł

Dyskusja nad projektem uchwały:

1. Radny Mirosław Nowakowski – poprosił o wyjaśnienia dotyczące 1 600 000 zł na spłatę ugody sądowej. Centrum Kultury było już dawno budowane, jaka była kwota roszczeń od wykonawcy prac? Pani Skarbnik – kwota roszczenia było to około 3 mln zł. Pierwsze roszczenie pojawiło się w 2011 r. Gmina część tego roszczenia zaakceptowała na kwotę około 500 tys. zł. Firma, która zgłaszała roszczenia, znalazła się w tym czasie w stanie upadłości. Firma przestała się odzywać i nie można było prowadzić mediacji. W 2017 r. firma skupująca długi wykupiła tą wierzytelność od syndyka i złożyła pozew do sądu na kwotę około 3 mln zł. Proces toczył się. Sąd orzekł przedawnienie, a w wyniku apelacji Sąd odwoławczy odrzucił przedawnienie i skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia. Pojawiła się sprawa mediacji i chęć ugody. Ugoda jest dla nas korzystna, trzeba pamiętać o kosztach odsetek, dużo lat upłynęło.

2. Radna Aneta Piotrowska – w sprawie tego 1,6 mln zł. O co gmina konkretnie została pozwana w tej sprawie sądowej, w tym procesie? Pani Skarbnik – Generalnie roszczenie dotyczyło robót dodatkowych.

Jak głosowali radni: ZA (16) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Maciej Pater, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(2): Marzena Cichewicz,  Mirosław Nowakowski, Aneta Piotrowska PRZECIW(1): Grzegorz Kołpaczyński, NIEOBECNY(1): Barbara Wielogórska.

6. Uchwała NR IX98/24 w sprawie planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół i przedszkoli, dla których organem prowadzącym jest Gmina Błonie oraz ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za kształcenie w 2025 roku. W budżecie Gminy Błonie na rok 2025 wyodrębniono środki na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli w kwocie 305 000 zł. Nauczyciele mogą skorzystać z dofinansowania do nauki w szkołach wyższych w wysokości nie większej niż 2000 zł za semestr, a w pozostałych placówkach w kwocie nie większej niż 1500 zł. W gminie funkcjonuje także roczny plan dofinansowania do podnoszenia kompetencji przez nauczycieli. Uchwała podjęta została z godnie obowiązującymi przepisami i ma celu zaspokojenie potrzeb kadrowych szkół i przedszkoli w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli. Projekt podjętej uchwały uzyskał pozytywną opinię Związków Zawodowych zrzeszających nauczycieli.

Dyskusja nad projektem uchwały:

1. Radny Grzegorz Kołpaczyński – czy wymienione kwoty uległy zmianie w stosunku do lat ubiegłych? Naczelnik wydziału oświaty Urszula Tkacz – zostały na poziomie z bieżącego roku, nie uległy zmianie. Ad vocem Grzegorz Kołpaczyński – czy nie zasadne byłoby podnieść te dofinansowania, niedawno wszyscy tu krzyczeli, że wszystko zdrożało i trzeba każdemu podnosić, więc może nauczycielom też należałoby podnieść. Uwagę wtrącił Przewodniczący Tomasz Wiśniewski – przypomnę, że Pan radny zgłosił wtedy wniosek o obniżenie podatków, a radny Kołpaczyński dodał, że Przewodniczący mija się z prawdą. Urszula Tkacz – w uzupełnieniu doprecyzowała, iż jeśli zajdzie taka potrzeba i konieczność, co również ma odzwierciedlenie w uchwale, dyrektor może wystąpić z wnioskiem o zwiększenie kwoty dofinansowania do 4000 zł. Burmistrz – zwrócił uwagę, że warto podkreślić to, na co zwrócił uwagę Pan przewodniczący, że z jednej strony nie można domagać się zmniejszenia podatków, a z drugiej strony zwiększenia wydatków, to droga do nikąd, więc trzeba być konsekwentnym. Ad vocem Grzegorz Kołpaczyński – nie rozumiem tutaj uwagi Pana Burmistrza, bo jeśli się ma dobrą wolę i chce się takie rzeczy załatwić, to bardzo łatwo jest to zrobić, tylko trzeba mieć jedynie odrobinę dobrej woli. Ad vocem Burmistrz – ja rozumiem, że Pan nie rozumie.

2. Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 Aldona Cyranowicz – chciałaby tylko uspokoić Pana radnego, jako dyrektor jednej ze szkół, że jest to bardzo dobra kwota na dofinansowanie. Dziękujemy tutaj Pani naczelnik, nie narzekamy. Przewodniczący Tomasz Wiśniewski – podziękował Pani dyrektor, stwierdzając, że bardzo dobrze, że głos ten się nagrał, dziękujemy.

Jak głosowali radni: ZA (20) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Marcin Kołota, Grzegorz Kołpaczyński, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Andrzej Pływaczewski, Aneta Piotrowska, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0): NIEOBECNY(1): Barbara Wielogórska.

7. Uchwała NR IX99/24 w sprawie podjęcie uchwały w sprawie przekazania według właściwości skarg. W dniach: 19 listopada 2024 r.; 27 listopada 2024 r.; 28 listopada 2024 r. do Rady Miejskiej w Błoniu wpłynęły skargi mieszkańca Błonia, które złożone zostały na radnych Rady Miejskiej w Błoniu, którzy popierają stanowisko Tomasza Wiśniewskiego w uzasadnieniu uchwał. Właściwym organem do rozpatrzenia przedmiotowych skarg jest Wojewoda Mazowiecki, dlatego uchwałą skargi przekazywane są do Wojewody Maz.

Jak głosowali radni: ZA (18) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Andrzej Pływaczewski, Aneta Piotrowska, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(1): Grzegorz Kołpaczyński,  PRZECIW(0): BRAK GŁOSU (1): Katarzyna Mielcarz, NIEOBECNY(1): Barbara Wielogórska.

8. Uchwała NR IX100/24 w sprawie rozpatrzenia wniosku dotyczącego wyrażenia zgody na rozwiązanie umowy o pracę z radnym. W dniu 05.09.2024 r. do Rady Miejskiej w Błoniu wpłynął wniosek spółki Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. z siedzibą w Radomiu w sprawie wyrażenia zgody przez Radę Miejską na rozwiązanie umowy o pracę z radnym Rady Miejskiej w Błoniu – Panem Grzegorzem Kołpaczyńskim. Wniosek nie zawierał dokumentów potwierdzających wskazane w nim przyczyny rozwiązania umowy. Przewodniczący Rady Miejskiej kilkukrotnie skierował do wnioskodawcy pisma z prośbą o przedstawienie rzetelnych dokumentów, których do dnia podjęcia uchwały nie otrzymał. Jednocześnie poprosił radnego Grzegorza Kołpaczyńskiego do wyrażenia opinii w sprawie. Radny stwierdził w wyjaśnieniach, że jego zwolnienie z pracy podyktowane jest wyłącznie przynależnością polityczną i uzyskaniem mandatu radnego startującego z list PiS. Przewodniczący po przeprowadzeniu analizy zarekomendował Radzie Miejskiej pozostawienie wniosku bez rozpoznania z powodu, iż wnioskodawca złożył wniosek niekompletnie. Co za tym idzie, Rada Miejska w Błoniu, mająca jako organ podjąć określone działania nie jest w stanie zweryfikować spójności pomiędzy twierdzeniami spółki, a rzeczywistym stanem faktycznym. Uchybieniem byłoby podejmowanie decyzji przez Radę Miejską na podstawie dokumentu o niekompletnej treści. Spółka zaś, mimo wielokrotnych wezwań, nie podjęła żadnych czynności w celu jego uzupełnienia.

Dyskusja nad projektem uchwały:

1. Radny Andrzej Pływaczewski – podziękował Panu Przewodniczącemu za cierpliwości  w domaganiu się od PGZ S.A dokumentów w sprawie. Stwierdził, iż uchwałę należy podjąć, bo tyle czasu sprawa trwa, a PGZ chyba lekceważąco podchodziło do Rady Miejskiej, albo nie miało augmentów na potwierdzenie swojego stanowiska. Radny Kołpaczyński podpisał już ugodę, więc warto zamknąć temat i podjąć uchwałę.

2. Radny Grzegorz Kołpaczyński – częściowo potwierdził wypowiedź przedmówcy. Stwierdził, że sprawa jest bezprzedmiotowa z uwagi na zawarte pomiędzy nim, a PGZ S.A porozumieniem, a umowa została rozwiązana polubownie. Dodał, iż nie chciał uczestniczyć w dewastacji polskiego przemysłu zbrojeniowego dokonywanego przez przedstawicieli koalicji 13 grudnia.

Jak głosowali radni: ZA (18) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Maciej Górski, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Andrzej Pływaczewski, Aneta Piotrowska, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(1): Jacek Cieślak, PRZECIW(0): BRAK GŁOSU (1): Grzegorz Kołpaczyński,  NIEOBECNY(1): Barbara Wielogórska.

9. Uchwała NR IX101/24 w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na rok 2025. Zgodnie z par. 18 a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz par. 63 ust. 1 pkt. 3 Statutu Gminy Błonie, Komisja Rewizyjna do 31 grudnia każdego roku kalendarzowego przedstawia Radzie plan na kolejny rok.

Na rok 2025 Komisja Rewizyjna przyjęła następujący plan pracy:

1. Przygotowanie sprawozdania z działalności Komisji w 2024 roku.

2. Rozpatrzenie sprawozdania finansowego, sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2024 wraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o tym sprawozdaniu i informacją o stanie mienia jednostki samorządu oraz przedstawienie Radzie wniosku w sprawie absolutorium dla Burmistrza, w tym wystąpienie do RIO celem zaopiniowania wniosku w sprawie absolutorium.

3. Weryfikacja wydatków administracyjnych Urzędu Gminy w zakresie poprawności realizacji zakupów usług i zgodności z budżetem za 2024 rok.

4. Analiza działalności prowadzonej przez Centrum Kultury w Błoniu na podstawie statutu i innych obowiązujących jednostkę przepisów.

5. Zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli.

6. Przygotowanie planu pracy Komisji Rewizyjnej na rok 2026.

Jak głosowali radni: ZA (19) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Marcin Kołota, Grzegorz Kołpaczyński, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Andrzej Pływaczewski, Aneta Piotrowska, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0): BRAK GŁOSU (1): Maciej Pater NIEOBECNY(1): Barbara Wielogórska.

10. Uchwała NR IX102/24 w sprawie przyjęcia planów pracy Komisji Problemowych Rady Miejskiej w Błoniu.

Na podstawie art. 21 ust.3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz w związku z par. 46 ust. 4 Statutu Gminy Błonie komisje problemowe Rady Miejskiej w Błoniu zobligowane są do przedstawienia planów pracy na kolejny rok kalendarzowy. Plany poszczególnych komisji zostały złożone, dostępne są jako złączniki do powyższej uchwały.

Jak głosowali radni: ZA (20) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Marcin Kołota, Grzegorz Kołpaczyński, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Andrzej Pływaczewski, Aneta Piotrowska, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0): NIEOBECNY(1): Barbara Wielogórska.

11. Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił plan pracy Rady Miejskiej na rok 2025.

2. Sprawy bieżące, wolne wnioski interpelacje i pytania

Sprawy bieżące:

Burmistrz Zenon Reszka przekazał informację dotyczące spraw bieżących:

1. Mieliśmy nie tak dawno jubileusz jednej osoby spośród nas. 10-cio lecie pracy na stanowisku Skarbnika Gminy w październiku obchodziła Pani Bogumiła Koprowska. Burmistrz serdecznie pogratulował Pani Skarbnik, składając gratulację i życzenia wręczył kwiaty, a radni Rady Miejskiej podziękowali Pani Skarbnik oklaskami, zrobiono pamiątkowe zdjęcie. Pani Skarbnik podziękowała wszystkim za współpracę i wyraziła pogląd, że jeszcze trochę będziemy musieli się z nią pomęczyć.

2. Po 18 latach pracy urzędu w gminie Błonie w strukturze posiadającej Burmistrza i jednego Z-cę Burmistrza, z dniem 1 stycznie 2025 r. Burmistrz powołuje zgodnie z obowiązującymi przepisami drugiego Z-cę Burmistrza, którego obowiązki obejmowały będą zakres oświaty, kultury i sportu w gminie. Na stanowisko drugiego Z-cy Burmistrza powołana została Pani Urszula Tkacz, dotychczasowa naczelnik wydziału oświaty. Burmistrz decyzję powyższą uzasadnia wzrostem ilości zadań jakie musi gmina realizować. Pan Marek Książek w dalszym ciągu pełni funkcję pierwszego Z-cy Burmistrza. Wręczono nowo powołanej Pani Z-cy Burmistrza kwiaty i gratulacje. Były brawa i pamiątkowe zdjęcie. Pani Urszula Tkacz podziękowała za zaufanie i zobowiązała się do jak najlepszej pracy na rzecz gminy Błonie.

Interpelacje – brak. Wolne wnioski – brak.

Pytania:

1. Mieszkanka Grażyna Czaplicka – czy to prawda, że autobus do Warszawy będzie miał tylko 3 kursy i czy to będzie od stycznia, czy od marca. Druga sprawa – proszone było o przedłużenie o 10 minut czasu na przebranie się dla osób niepełnosprawnych na basenie. Do dnia dzisiejszego nie ma żadnego odzewu. Sekretarz Przemysław Kubicki – autobus będzie jeździł do Warszawy od 1 stycznia 2025 r. i będzie swój bieg kończył na węźle Cmentarz Wolski i będzie jeździł co godzina, więc nie są to 3 kursy dziennie, a 12 w ciągu dnia.

2. Przewodniczący osiedla nr 6 Ireneusz Kołodziejczak – podziękował panu Burmistrzowi za doświetlenie ul. Kalinowej i poprosił o pamiętanie o doświetleniu ul. Jagiellońskiej.

3. Mieszkanka Irena Pająk – mieszka przy ul. Sochaczewskiej. Burmistrz powiedział dziś, że usługi są wykonywane w mieszkaniach komunalnych na bieżąco. Chciałam powiedzieć, że mija się Pan z prawdą, ponieważ wielokrotnie była zgłaszana sprawa rynny przy ul. Sochaczewskiej 19 i od 2 lat nie jest zrobiona. Drugi problem, to wyrwa przy śmietniku przy ul. Sochaczewskiej. ZUK nie reaguje na zgłoszenia. Trzecia sprawa, klatki na ulicy Sochaczewskiej wyglądają jak slumsy. Proszę przyjść i zobaczyć. Sympatyczna Pani z ZUK zaproponowała mi, abym klatkę w obrębie swojego mieszkania odnowiła sobie we własnym zakresie. Burmistrz – podziękował za zgłoszenia, zaznaczył, że to co należy do obowiązków gminy będzie zrealizowane. Natomiast jeśli chodzi o klatki w byłych budynkach komunalnych, to wymaga głębszego wyjaśnienia. Informowałem, że w powszechnym przekonaniu mieszkańców te budynki są nadal gminne. One gminne już nie są od 1994 r. Z chwilą, gdy w budynku zostaje wykupione chociaż jedno mieszkanie na własność, stają sie one budynkami wspólnotowymi, gmina nie odpowiada za te budynki. Odpowiadają mieszkańcy. Gmina odpowiada za mieszkania, które nie zostały w tych budynkach wykupione na własność.

3. Radna Grażyna Laskowska – czy coś wiadomo w sprawie brakującego odcinka ścieżki rowerowej do Leszna. Burmistrz – trwają prace projektowe, po ich zakończeniu będzie wyłoniony wykonawca i ścieżka będzie zrobiona.

Sesja została zakończona.

miesięcznik PIN
pozostałe wydania
miesięcznik PIN online

Niezależna gazeta lokalna

#projektbłonie #informacyjnie #niezależnie

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w  ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030

Wszystkie prawa zastrzeżone. Copyright by   
projekt błonie