Podczas sesji Rady Miejskiej, która odbyła się w dn. 17.02.2025 r. obecni byli wszyscy radni RM: Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołaczyński, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Raszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski.
Po formalnym rozpoczęciu sesji, miało miejsce szczególne wydarzenie. Dyrektor Strefy Przemysłowej Błonie-Pass oraz członek Rady Muzeum Ziemi Błońskiej Pan Leszek Mirkowicz, aktem darowizny dla gminy Błonie przekazał gminie cenne pamiątki bezpośrednio dotyczące historii ziemi błońskiej. Jest to album „Ruiny Kościoła w Rokitnie”, który ukazuje zniszczenia kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Rokitnie, dokonane przez ostrzał artylerii niemieckiej 16 października 1915 r. oraz list biskupa administratora diecezji warszawskiej Grzegorza Zachariasiewicza do księdza Dziekana Mellerskiego posługującego w Błoniu, w sprawie przystąpienia do Konfederacji Generalnej Królestwa Polskiego, datowany na 4 lipca 1812 roku. Te unikatowe materiały historyczne wzbogacą zbiory naszego Muzeum Ziemi Błońskiej i będą stanowiły cenny wkład w zachowanie lokalnej historii.
1. Rada Miejska podjęła następujące uchwały:
1. Uchwała NR XI/114/25 w sprawie zmiany uchwały Nr X/110/25 Rady Miejskiej w Błoniu z dnia 27 stycznia 2025 r. w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych
Wydział prawny Wojewody Mazowieckiego złożył uwagi do uchwały Nr X/110/25 z dnia 27 stycznia 2025 r. (uchwała w sprawie wymagań …) podjętej przez Radę Miejską. Wobec zastrzeżeń wydziału prawnego Wojewody, Rada Miejska dokonała poprawek – powyższą uchwałą dokonała zmiany uchylając pkt. 3 w art. 1 ww. uchwały oraz załącznik do niej. Załącznik do uchwały w postaci wzoru wniosku o wydanie zezwolenia, nie jest wymogiem technicznym, to materia postępowania administracyjnego, którego przedmiotem jest uzyskanie zezwolenia.
Dyskusja:
1. Radny Grzegorz Kołpaczyński: Na jakim etapie przygotowania uchwały powstał błąd? Naczelnik Agnieszka Zdunek: Błąd powstał z nadgorliwości wydziału. We wniosku miały być zawarte wszystkie niezbędne informacje, co przyczyniłoby się do szybszego procedowania uzyskania przez wnioskodawcę pozwolenia.
Jak głosowali radni: ZA (21) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołaczyński, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Raszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0).
2. Uchwała NR XI/115/25 zmieniająca program osłonowy Gminy Błonie „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2022. Rada Miejska w Błoniu Uchwałą nr LIII/399/22 z dnia 6 września 2022 r. uchwaliła Program osłonowy Gminy Błonie „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2022. W ramach tego programu zostało zakupionych 50 opasek wraz z usługą ich obsługi. Opaski są wykorzystywane rotacyjnie przez mieszkańców Gminy Błonie. Program ten został przedłużony na rok 2023 r. i na rok 2024. Z uwagi na dalsze zainteresowanie tą formą pomocy podjęto decyzję o kontynuowaniu programu. W ramach zmiany Programu osłonowego Gminy Błonie w dalszym ciągu będzie kontynuowany Moduł II, ale nie przez zakup dodatkowych ”opasek bezpieczeństwa”, tylko poprzez zakup samej obsługi systemu dla „opasek bezpieczeństwa”. Gmina ponosi jedynie 20 % kosztów, a pozostałe koszty pokrywane są z dotacji celowej budżetu państwa.
Jak głosowali radni: ZA (21) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołaczyński, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski,Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Raszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0).
3. Uchwała NR XI/116/25 w sprawie rozpatrzenia skargi. W dniu 31 stycznia 2025 r. do Biura Rady Miejskiej w Błoniu wpłynęła Skarga Pana … na Burmistrza Błonia. Skarżący zarzuca Burmistrzowi Błonia, iż nie udzielił odpowiedzi na pytanie kiedy został rozpoczęty i kiedy zostanie zakończony remont Gminnej Przychodni Zdrowia. Zarzuca też w skardze uprawianie hochsztaplerstwa, bezprawia, poświadczenia nieprawdy itp. Zarzuty są niezasadne. Burmistrz Błonia udzielił odpowiedzi na zadane pytania. W pozostałej części złożona skarga stanowi tylko i wyłącznie niczym nie poparte pomówienia w stosunku do organu wykonawczego. Powyższą uchwałą Rada Miejska w Błoniu postanawia odmówić uwzględnienia skargi Pana … w całości.
Jak głosowali radni: ZA (20) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski,Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Raszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(1): Grzegorz Kołaczyński. PRZECIW(0).
4. Uchwała NR XI/117/25 w sprawie wyboru metody ustalenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki tej opłaty. Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie, zakwestionowała poprawność sformułowania w uchwale Uchwała NR X/106/25przyjętej w dn. 27.01.2025 dotyczącej metody ustalania opłat za śmieci. Zakwestionowano zwrot brzmiący “wysokość opłat” i wskazano, iż powinien być użyty zwrot “stawka opłat”. W związku z powyższym dokonano stosownych poprawek i zmian we wskazanym zakresie. Nie ulegają zmianie stawki uchwalone uchwałą NR X/106/25z dn. 27.01.2025 oraz przyjęte w niej zasady gospodarowania odpadami. Uchwała XI/117/25 jest uchwałą techniczną zmieniającą zwrot “wysokość opłat” na “stawka opłat” w par. 2,4,6 – pozostałe paragrafy pozostają bez zmian.
Dyskusja:
1. Radny Grzegorz Kołpaczyński: Dlaczego takie błędy powstają i musimy ciągle wracać do podjętych już uchwał? Dyr. ZUK Monika Zalewska: to nie błędy, to użycie zwrotu, który wg. RIO powinien być inny tzn. nie wysokość opłat, a stawka opłat.
2. Radny Tomasz Janowski złożył wniosek formalny o zmianę w uchwale stawki 1 zł na 3 zł jako obniżkę opłaty za odpady komunalne dla mieszkańców domów jednorodzinnych, którzy kompostują odpady zielone. Przewodniczący Tomasz Wiśniewski zarządził przerwę w celu weryfikacji, czy możliwe jest procedowanie wniosku i dokonanie zmiany. Zmiana jest możliwa. Głos zabrał Burmistrz Zenon Reszka, który wyjaśnił, iż dokonanie zmiany pociągnie wzrost kosztów po stronie gminy na dopłatę do gospodarowania odpadami. Jednocześnie bez przeprowadzenia stosownych analiz i wyliczeń nie można powiedzieć w tej chwili jak duże one będą. Zmieniłyby się także stawki dla mieszkańców, a uchwałę należałoby podjąć raz jeszcze. Wobec wyjaśnień radny T. Janowski wycofał swój wniosek.
3. Sołtys Radonic Tomasz Świąder: poprosił o przekazanie mieszkańcom wsi informacji dotyczącej zmiany stawek za gospodarowanie odpadami. Dyr. ZUK Monika Zalewska: informacje/zawiadomienia będą wysyłane przez UM listami poleconymi za potwierdzeniem odbioru. Pracownicy ZUK także będą takie informacje roznosili.
Jak głosowali radni: ZA (19) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Janusz Guzik, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski,Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Raszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(2): Grzegorz Kołaczyński, Tomasz Janowski. PRZECIW(0).
2. Sprawy bieżące, wolne wnioski interpelacje i pytania
Sprawy bieżące:
Burmistrz Zenon Reszka: Przypomniał, że 18 marca odbędzie się uroczystość “5 rocznica nieotwarcia basenu” oraz że w CS będzie spotkanie z kandydatem na Prezydenta RP Rafałem Trzaskowskim.
Interpelacje:
Radna Marzena Cichewicz – złożyła dwie interpelacje: 1. dotycząca kosztów jakie poniosła gmina Błonie tytułem realizacji przez firmę Westmor Consulting zlecenia opracowania programu ochrony zabytków dla gminy Błonie. 2. dotycząca prośby o przekazanie regulaminu “gminnej społecznej komisji mieszkaniowej”, kopii protokołów z jej posiedzeń za okres od stycznia 2024, udostępnienie listy osób oczekujących na przydział oraz listy osób, które przydział ww. okresie otrzymały, wykazu wszystkich lokali będących w zasobie gminy, których przeznaczeniem jest lub będzie (np. po remoncie) wynajem mieszkańcom.
Wolne wnioski:
Radna Marzena Cichewicz – złożyła wniosek o: 1. Nadanie nazwy – “Plac Konrada i Tadeusza Kosińskich” – błońskiemu placowi zlokalizowanemu przy ul. Rynek oraz 2. Umieszczenie w sali obrad Rady Miejskiej w Centrum Kultury w Błoniu, obok portretów Burmistrzów, którzy piastowali tę funkcję po 1990 r., portretów Burmistrzów Błonia z okresu 1918-1939. Wniosek, argumentując m.in. rysem historycznym postaci Konrada i Tadeusza Kosińskich oraz ich działań na rzecz Błonia, a także podkreślając, że naszym obowiązkiem – jako obecnie żyjących mieszkańców i przedstawicieli współczesnego pokolenia – jest zachowanie pamięci o tych osobach z naszego miasta, które przyczyniły się do jego budowy i rozwoju.
Pytania:
1. Radny Grzegorz Kołpaczyński: zapytał, czy Burmistrz uważa za właściwe ogłaszanie przyjazdu do Błonia Prezydenta Warszawy kandydata na Prezydenta RP, i czy jak inni kandydaci na Prezydenta RP przyjadą do Błonia, to czy Burmistrz będzie kontynuował publiczne informowanie o tym? Zaproponował, aby wzorem zaproszenia na uroczystość pt. “5 rocznica nieotwarcia basenu”, może kontynuując zorganizował Burmistrz uroczystość pt. “20 rocznica braku obwodnicy”. Burmistrz Z. Reszka: Nie mam w tej sprawie żadnego komentarza.
2. Radny Jacek Cieślak: Stadion miejski, w czasie zawodów jest problem z bezpiecznym przejściem przy ul. Legionów, zastawione są parkingi samochodami, nie ma chodnika. Czy jest możliwe, aby zorganizować mały chodnik/ścieżkę na tym odcinku – od strony rz. Rokitnicy, aby bezpiecznie można przejść? Burmistrz: przeanalizujemy własność gruntów w tym miejscu i jak zmieścimy się przy skarpie, to ścieżka powinna być wykonana.
3. Radna Katarzyna Mielcarz: 1. Na jakim etapie jesteśmy z dokumentami dotyczącymi budowy przedszkola w Dębówce, czy uzupełnione zostały braki w dokumentacji o pozwolenie w starostwie? 2. Czy od grudnia 2024, był jakiś kontakt z PKP w sprawie poprawy bezpieczeństwa na przejeździe kolejowym w Bieniewicach w ciągu ul. Purzyckiego, czy udało się nawiązać współpracę z PKP? 3. Zastanawialiśmy się, czy możliwa jest zmiana regulaminu karty mieszkańca, by zwiększyć zniżki dla mieszkańców? ad.3 Burmistrz – sprawą zajmuje się Pan sekretarz, jak wypracujemy rozwiązanie poinformujemy. ad.1 Z-ca Burmistrza Urszula Tkacz – około 2 tygodnie temu projekt wraz z wnioskiem o pozwolenie na budowę został złożony w starostwie. W projekcie nastąpiło kilka zmian – rezygnacja ze żłobka oraz wyznaczenie drugiej drogi ewakuacji w przypadku pożaru. Jeśli w przyszłości okaże się, że przepisy wymagają budowy schronu w tego typu obiekcie, będziemy uzupełniać projekt. Dokumentację musimy uzupełnić o operat wodno-prawny z uwagi na zmiany jakie chcemy wprowadzić na terenie działki dotyczące uwolnienia jej od konieczności melioracji, co pozwoli na lepsze zagospodarowanie terenu. Wniosek został już złożony. ad.2 Naczelnik Nowak – brak kontaktu ze strony PKP. Złożone przez nas i PKP zobowiązania rokują, że nastąpi rozpoczęcie prac. Będzie się kontaktował naczelnik w tej sprawie z PKP. Dodał także w odpowiedzi na pytanie radnego Cieślaka – że sprawdził i jest możliwość organizacji ścieżki we wskazanym miejscu, jest tam pas terenu należący do gminy.
4. Radna Marzena Cichewicz: 1. Jakie są postępy w realizowanym projekcie wymiany na terenie gminy lamp na lampy ledowe. Około 4 miesiące temu było to 40%? 2. II strefa – czy przyszła odpowiedź na pismo złożone w listopadzie? Burmistrz – ad. 1 W chwili obecnej nie wie dokładnie jaki jest % realizacji, ale informacja zostanie radnej przekazana. ad. 2 Tak, przyszła odpowiedź w piątek (14.02), trwają analizy, po nich zostanie państwu przekazana informacja.
5. Radny Andrzej Pływaczewski: w nawiązaniu do tematu budowy przedszkola w Dębówce, czy możemy określić datę kiedy rozpocznie się budowa? Burmistrz – tak jak zostało powiedziane, wniosek o pozwolenie na budowę został złożony. Musimy uzupełnić dokumentację. Trudno jest powiedzieć ile czasu to zajmie, nie zależy to od nas, nie wiemy ile czasu będą np. Wody Polskie odpowiadały na nasz wniosek. Dlatego na ten moment nie można podać daty rozpoczęcia prac. Planujemy budowę rozpocząć w tym roku.
6. Radny Marcin Kołota: Czy po wyjeździe studyjnym do szkół, są jakieś wnioski robocze z tego wyjazdu? Burmistrz podziękował za wyjazd oraz zaznaczył, że doświadczenia z wyjazdu będą wykorzystane w opracowaniu koncepcji i projektu.
7. Radny Mirosław Nowakowski – chciał powrócić do poruszanego już kilkukrotnie na sesjach tematu apteki całodobowej. Dobrze byłoby, aby podjąć rozmowy z właścicielem i aby apteka otwarta była całą dobę. Obecnie po wizycie w nocnej pomocy lekarskiej mieszkańcy muszą jechać po leki np. do Grodziska. Burmistrz – sprawa była już poruszana z właścicielką, która stwierdziła, że koszty pracowników (musi być 2) są bardzo wysokie, a mało jest kupujących w nocy. Ad vocem rady Nowakowski – to może jeśli nie 24h, to chociaż wydłużyć godziny wieczorne np. do godziny 24 lub 2 w nocy. Burmistrz – podziękował za uzupełnienie, bo być może wydłużenie godzin pracy apteki będzie łatwiejsze do ustalenia z właścicielką.
8. Radna Marzena Cichewicz – na poprzedniej sesji informował Pan Burmistrz o spotkaniu w Warszawie w Ratuszu w sprawie II strefy, miła się Pan Burmistrz podzielić informacjami z tego spotkania. Czy pismo, które przyszło w piątek jest owocem tego spotkania? Czy może Pan podzielić się informacjami ze spotkania? Burmistrz – podczas spotkania zdecydowania zaznaczył, iż oczekuję na propozycję dla gminy Błonie w powyższej sprawie, z uwagi chociażby na podpisany list intencyjny i brak dalszych działań. Inicjatywa powinna wyjść ze strony Warszawy. Efektem tego spotkanie jest pismo, które wpłynęło w piątek (14.02) i którym się z państwem podzielę.
9. Radna Barbara Wielogórska – Gmina pracuje nad planem ogólnym, jakiś czas temu było szkolenie w tej sprawie dla radnych. Czy jest możliwość organizacji spotkania i przekazania wiedzy mieszkańcom z uwagi na fakt, że zmiany w przepisach są bardzo duże. Mieszkańcy pewnie tej wiedzy nie mają. Burmistrz- temat bardzo ważny. Bardzo duże zmiany przepisów dotyczą budownictwa jednorodzinnego zwłaszcza na obszarze pozamiejskim. Będzie informacja przy wykładaniu tego planu i spotkania z mieszkańcami, będzie można składać uwagi do planu. Istniejące plany zagospodarowania przestrzennego chcemy do planu ogólnego zaimplementować. Przy opracowywaniu planu, trzeba określić przyszłą liczbę mieszkańców, zaplanować, to musi być zrobione racjonalnie. Pracujemy nad tym, aby jak najwięcej terenów mogło być przeznaczone pod budowę. Jednak, na pewno będą duże ograniczenia z tym związane. Poproszę naczelnik wydziału, aby przygotowała informacje o planie do mediów i do BIS.
10. Radna Katarzyna Mielcarz podziękowała dyrektor ZUK Monice Zalewskiej za ustawienie koszy na śmieci na terenach wiejskich.
11. Sołtys Grażyna Kościńska podziękowała za światła na Purzyckiego. Odczytała wniosek do Burmistrza z prośbą o odpowiedź na piśmie. We wniosku m.in. pada pytanie dotyczące budowy ul. Długiej i Św. Andrzeja w Bieniewicach, kiedy będzie budowa tych ulic? Burmistrz – w temacie drogi Św. Andrzeja. Pierwotna koncepcja okazała się zła (budowa nowej drogi wzdłuż/obok obecnego biegu) i została zmieniona. Burmistrz prowadzi starania, aby droga ta przeszła na własność gminy. Poinformował także, że gmina przejęła drogę wzdłuż torów od Nowakowskiego w stronę Kopytowa, będzie można rozpocząć prace nad budową, będzie dodatkowy wyjazd z miasta.
12. Mieszkaniec Włodzimierz Słowiński – 1. czy przed budową monitoringu na skrzyżowaniu ul. Ekologicznej z ul. Żukówka był robiony wcześniej jakiś kosztorys? Jeśli tak to na jaką kwotę i jaką kwotę otrzymał wykonawca za realizację tego monitoringu? 2. Kto reprezentował gminę w postępowaniu mediacyjnym dotyczącym wypłaty kwoty 1,6 mln zł odszkodowania w zeszłym roku? 3. Co z budynkiem przy Grodziskiej 15 – będzie wyburzony, czy remontowany? Burmistrz – ad.1 Proszę o zapytanie na piśmie w tej sprawie, nie mam obecnie takiej wiedzy. Ad. 2 Reprezentacja wynika z przepisów prawa i odbyła się zgodnie z przepisami. Ad. 3 budynek będzie wyburzony.
Sesja została zakończona.