Bilet metropolitalny „Warszawa+” oraz II strefa biletowa, to dwa odrębne rozwiązania dotyczące taryf biletowych.
Bilet metropolitalny „Warszawa+” to system ulgowych biletów okresowych dla mieszkańców gmin współpracujących z Warszawą na podstawie podpisanej umowy/porozumienia. Dzięki temu osoby zameldowane lub płacące podatki w danej gminie mogą kupować tańsze bilety na transport publiczny w Warszawie i okolicach, zarówno w I, jak i II strefie biletowej. Z biletu metropolitalnego skorzystają jedynie mieszkańcy gminy, co oznacza, że korzyści są ograniczone do osób spełniających kryteria meldunkowe lub podatkowe.
II strefa biletowa natomiast to administracyjne rozszerzenie warszawskiego systemu transportowego na określone gminy, w naszym przypadku na teren gminy Błonie. Oznacza to, że po włączeniu gminy do II strefy bilety okresowe i jednorazowe obejmujące tę strefę będą działać na jej terenie tak samo, jak w innych gminach już należących do tej strefy, niezależnie od miejsca zamieszkania pasażerów. Tym samym z II strefy mogliby korzystać nie tylko mieszkańcy Błonia, ale również osoby dojeżdżające do Warszawy z innych miejscowości czy podróżujące okazjonalnie.
O II strefie słyszymy od lat w ramach przedwyborczych obietnic. Ja od 2019 r. ciągle temat podnoszę, praktycznie na każdej sesji. Obecne działania błońskich władz powołujące się na list intencyjny, de facto nic nie zmieniają w sprawie II strefy, lecz jednocześnie dają nadzieję na tańsze podróże z biletem metropolitalnym, który ma zostać wprowadzony najpóźniej od 2026 r.
Posiadając doświadczenie wynikające z dotychczasowej pracy w Radzie Miejskiej oraz reasumując dotychczas podejmowane reakcje i działania błońskiego urzędu w sprawie II strefy, nasuwa mi się myśl, że rozwiązanie z biletem metropolitarnym “zwieńczy dzieło” naszych władz, a II strefa w ogóle nie zostanie wdrożona. Gdy weźmiemy pod uwagę koszty obu rozwiązań (bilet metropolitalny, II strefa), zdecydowanie niższe koszty po stronie gminy będą przy rozwiązaniu z biletem metropolitarnym.
Warto podkreślić, że bilet metropolitalny mógł być u nas wprowadzony już dawno, a podpisanie stosownej umowy nie było i nie jest uzależnione od rozmów o II strefie – bo są to zupełnie dwa różne tematy. Program biletu metropolitalnego “Warszawa+” został wprowadzony w 2018 roku. Od tego czasu gminy mogą do niego przystępować, podpisując odpowiednie porozumienia z miastem stołecznym Warszawą. Mówiłam i pisałam o tym w 2019 r. Gmina Błonie mogła więc przystąpić do tego programu już kilka lat temu, co oznacza, że wprowadzenie biletu metropolitalnego w 2026 roku jest znacznym opóźnieniem w porównaniu do innych gmin, które skorzystały z tego rozwiązania znacznie wcześniej.
Tak jak wspomniałam wyżej, koszty dla gminy w obu przypadkach są zupełnie inne – w przypadku biletu metropolitalnego gmina współfinansuje wyłącznie zniżki dla swoich mieszkańców, natomiast włączenie do II strefy oznacza konieczność pokrycia części kosztów organizacji transportu na jej terenie, ale jednocześnie daje większą dostępność komunikacji publicznej dla wszystkich użytkowników.
Warszawa, w ramach programu biletu metropolitalnego „Warszawa+”, oferuje zniżki dotyczące biletów 30- i 90-dniowych na I i II strefę transportową. Dofinansowanie polega na tym, że gmina pokrywa część ceny biletu, a Warszawa obniża jego koszt dla mieszkańców. Wg. otrzymanej przez gminę Błonie oferty, zaproponowano nam trzy progi dofinansowania przez gminę:
- Próg pierwszy – 300 000 zł rocznie dopłaty przez gminę.
- Próg drugi – 500 000 zł rocznie dopłaty przez gminę.
- Próg trzeci – 950 000 zł rocznie dopłaty przez gminę.
W zależności od tego, na który próg dopłat zdecyduje się nasza gmina, będzie wynikała obniżka ceny biletu dla mieszkańców gminy Błonie. Szacunkowo, gdyby gminna zdecydowała się na próg pierwszy, wówczas dopłata (koszt dla gminny) do biletu 30 dniowe w I i II strefie wynosiłaby ok. 40 zł. W progu trzecim – 80 zł.
Ostateczny poziom zniżek dla mieszkańców gminy Błonie będzie więc uzależniony od decyzji gminy, ponieważ to ona zadecyduje, który wariant dopłat wybiera. Dzięki temu rozwiązaniu mieszkańcy gminy Błonie będą mogli znacznie taniej korzystać z transportu publicznego, ale nie oznacza to włączenia gminy do II strefy biletowej, a jedynie tańsze bilety dla osób spełniających kryteria zamieszkania lub płacenia podatków w gminie.
Marzena Cichewicz