Czym jest Zielony Ład i jaki wpływ będzie miało wdrożenie tej ideologii w Polsce? Jak wpłynie na naszą krajową gospodarkę, rolnictwo, życie zwykłych ludzi? Czy to mądre dążenia i cele, czy wręcz przeciwnie? Czy w Polsce powinniśmy ochoczo go wdrażać, czy zdecydowanie odrzuci? Czy w końcu elity polityczne mają prawo decydować o losach Europejczyków, pomijając analizy fachowców i zdanie mieszkańców Europy? Na te i podobne pytania z pewnością wielu z nas nie ma, albo nie zna odpowiedzi.
Odpowiedzi znajdziecie w raporcie, opracowanym na zlecenie NSZZ Solidarność. Raport ten, to pierwsza tak kompleksowa analiza skutków polityki klimatycznej na polską gospodarkę. Raport został przygotowany przez grono niezależnych ekspertów i pierwszy raz został zaprezentowany podczas XXXIII Forum Ekonomicznego w Karpaczu.
Pełna treść raportu dostępna jest poniżej. Raport znajdziecie także na stronie www.preczzzielonymladem.pl/rapor/. Uważamy, że warto, aby każdy mógł zapoznać się z wnioskami dotyczącymi Zielonego Ładu, przed którym “Solidarność” ostrzegała od samego początku jego implementacji w prawie unijnym.
Kilka wniosków dla przykładu:
dr Artur Bartoszewicz
1. Od lat Komisja Europejska wdziera się w domenę Państw Narodowych – odbiera im prerogatywy i zmienia (ogranicza bezprawnie) role wobec obywateli i uczestników rynku. Skutecznie prowadzi politykę przemocową. Ewidentnym przykładem takiej manipulacji jest Europejski Zielony Ład. To już nie tylko ideologia, ale przede wszystkim pretekst i narzędzie do zawładnięcia społeczeństwami i gospodarkami państw narodowych, wręcz ich skolonizowania.
2. Ukierunkowanie wydatków publicznych na cele niepotrzebne i nieistotne dla bezpieczeństwa ogranicza potencjał rozwojowy. To ukazuje Europejski Zielony Ład w wymiarze działań dywersyjnych i wpisujących się w model wojny hybrydowej, w której państwa obarczane są zbędnymi kosztami.
3. Narzucanie kosztownych, nieuzasadnionych wymogami konkurencji krajowej i międzynarodowej, standardów produkcji energii przekłada się na wysokie koszty społeczno-gospodarcze i ostatecznie ubożenie gospodarstw domowych, ale również samych uczestników rynku, szczególnie mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw, w których udział energii w kosztach produkcji lub dostaw usług jest wysoki, to zaś doprowadza do pogorszenia ich kondycji rynkowej, a nawet masowej upadłości. Wydatki na mechanizmy ochronne i rekompensujące, ponoszone przez państwa narodowe z ich budżetów, oznaczają dalsze zadłużenie i demoralizują gospodarkę.
prof. dr hab. Ryszard Piotrowski
4. Zarówno koncepcja Europejskiego Zielonego Ładu, jak i służące do jej realizacji istotne rozwiązania szczegółowe są niezgodne z postanowieniami Konstytucji RP.
5. Koncepcja odgórnie wymuszonej i bezalternatywnej, naukowo uzasadnionej przebudowy społeczeństwa i gospodarki jest nie do pogodzenia z art. 1 także ze względu na art. 30. Istotne postanowienia Europejskiego Zielonego Ładu są niezgodne z art. 2 i 5. Jest niezgodna z zasadą społecznej gospodarki rynkowej wyrażoną w art. 20. Zastąpienie reguł rynkowych regułami poprawności klimatycznej w procesie przekształcania UE powoduje, że kryterium przewagi konkurencyjnej staje się nie zdolność wytwarzania, ale niskoemisyjność. Jest również niezgodna z zasadą ochrony własności ustanowioną w art. 21 oraz zasadami ograniczania korzystania z konstytucyjnych wolności i praw, określonymi w art. 31 ust. 3. Stwarza potencjalne zagrożenie dla prawa do ochrony życia prywatnego i rodzinnego, zapewnionego w art. 47 Konstytucji RP. Wdrożenie jej naruszy art. 76.