Informacje z sesji Rady Miejskiej w Błoniu z dn. 07.07.2025

Informacje z sesji Rady Miejskiej z dn. 07.07.2025 r.

Podczas sesji Rady Miejskiej, która odbyła się w dn. 07.07.2025 r. obecni byli radni RM: Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Janusz Guzik, Maciej Górski, Grzegorz Kołpaczyński, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, , Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska,Tomasz Wiśniewski. Nieobecni: Jakub Bargieł, Tomasz Janowski, Marcin Kołota.

3. Rada Miejska podjęła następujące uchwały:

3.1. Uchwała NR XVII/157/25 zmieniającą uchwałę Rady Miejskiej w Błoniu w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Błonie na lata 2025-2038. Uchwałą wprowadzono zmiany dotyczące planu. Zwiększono o kwotę 4 000 000 zł limit zobowiązań oraz zwiększono limit wydatków w roku 2025 o kwotę 2 000 000 zł (budowa drogi w Pass). Zmniejszono deficyt oraz wielkość przychodów z wolnych środków w roku 2025 o kwotę 2 210 786,17 zł. Zadłużenie oraz wielkość rozchodów w roku 2025 nie zmieniają się.

Jak głosowali radniZA (18) Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Grzegorz Kołpaczyński, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0): NIEOBECNI (3): Jakub Bargieł, Tomasz Janowski, Marcin Kołota.

3.2. Uchwała NR XVII/158/25 zmieniająca uchwałę budżetową Gminy Błonie na rok 2025. Uchwała zwiększa plan dochodów o kwotę – 5 259 756,95 zł – w wyniku – 1. otrzymania dofinansowania z budżetu woj. maz na zakup samochodu dla OSP (150 000 zł); 2. ustalenia dochodów ze sprzedaży alkoholu (132 110,78 zł); 3. podpisania umowy z NFOŚ na termomodernizację LO (4 835 086,17 zł); 4. dofinansowania od Woj. Maz. na działalność domu Senior+ (142 560,00 zł).  Zmniejszenie wydatków o kwotę 500 000 zł – w tym 100 000 zł przeniesie wydatków z innej klasyfikacji oraz 400 000 zł zmniejszenie wydatków na remont drogi w Rokitnie (niższa kwota wynikająca z przetargu, niż zakładano). Zwiększenie wydatków o 3 548 970,78 zł – na: dotacja dla Gminnej Spółki Wodnej – 50 000zł; budowę drogi w Pass – 650 tys. zł; przesunięcie do innej klasyfikacji budżetowej 100 tys. zł; zakup samochodu dla OSP – 340 tys. zł; wkład własny w ramach złożonej aplikacji o dofinansowanie z zakresu obrony cywilnej – 100 tys. zł; dofinansowanie Policji Powiatowej – 15 tys. zł; termomodernizację LO i Szkoły Podst. nr 4 – 2 mln zł; program zwalczania alkoholizmu i narkomani – 132110,78 zł; dofinansowanie domu Senior+ – 86860 tys. zł; zwiększenie kwoty na stypendia dla uczniów – 75 tys. zł. Zmniejszenie przychodów o 2 210 786,17 zł z tytułu wolnych środków.

Dyskusja:

1. Radny Grzegorz Kołpaczyński – na jaki cel konkretnie przeznaczona jest dotacja dla Gminnej Spółki Wodnej w wysokości 50 tys. zł? Skarbnik Bogumiła Koprowska – spółka prowadzi i dba o konserwację różnego typu urządzeń na terenie gminy. Gmina również ma takie urządzenia przy drogach i spółka też to konserwuje. Ta kwota to wkład gminy w tę konserwację. Po zakończeniu roku spółka musi się z tych pieniędzy rozliczyć z gminą.

Jak głosowali radniZA (18) Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Grzegorz Kołpaczyński, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0): NIEOBECNI (3):  Jakub Bargieł, Tomasz Janowski, Marcin Kołota.

3.3. Uchwała NR XVII/159/25 w sprawie nieodpłatnego przekazania w użytkowanie na rzecz Powiatu Warszawskiego Zachodniego nieruchomości stanowiącej własność gminy Błonie. Przedmiotowa nieruchomość to działki nr 2/1 i nr 2/2 z obrębu 0013 Górna Wieś – przekazanie w użytkowanie jako wkład gminy Błonie w ramach projektu „Budowa centrum szkoleniowego wraz z zapleczem magazynowym dla ochrony ludności, obrony cywilnej i straży pożarnej dla powiatu warszawskiego zachodniego wraz z infrastrukturą towarzyszącą” (poligon ćwiczebny dla straży pożarnych i obrony cywilnej – w tym budowa obiektów i trenażerów umożliwiających symulację różnych zagrożeń, takich jak pożary wewnętrzne, katastrofy budowlane, zagrożenia chemiczne i ekologiczne oraz budowa zaplecza magazynowego dla sprzętu ratowniczego i materiałów przeznaczonych do reagowania w sytuacjach kryzysowych).

Dyskusja:

1. Radny Grzegorz Kołpaczyński – na poprzedniej sesji zadałem Panu burmistrzowi pytanie, jakie inwestycje są planowane, aby poprawić bezpieczeństwo w gminie. Odpowiedź była bardziej arogancka, niż merytoryczna, więc chciałbym dopytać, czy Pan burmistrz nie wiedział nic o tej inwestycji, że ma być poligon, a gmina ma włożyć jakiś wkład w to zadanie? Czy brakuje komunikacji pomiędzy gminą, a powiatem? Dlaczego nie było informacji o tym na poprzedniej sesji? Burmistrz – absolutnie, nigdy moja wypowiedź nie jest do państwa, ani do nikogo arogancka. Zostałem najpewniej źle przez Pana zrozumiany, nie miałem takich zamiarów. Ten temat istnieje już od kilku lat, dotychczas omawiany był przez organy wykonawcze powiatu i gminy. Sprawa dotyczy obszaru bezpieczeństwa, zarządzania kryzysowego nie tylko z obszaru gminy, ale również powiatu. Docelowo nie wiemy jeszcze jak to będzie wyglądało. Potrwa to kilka lat, będą na realizację zadanie szukane środki zewnętrzne. Aby rozpocząć od czegoś, musi być grunt.  

Jak głosowali radniZA (18) Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Grzegorz Kołpaczyński, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0): NIEOBECNI (3):  Jakub Bargieł, Tomasz Janowski, Marcin Kołota.

3.4. Uchwała NR XVII/160/25 w sprawie ustanowienia nagród i wyróżnień sportowych oraz trybu przyznawania, wstrzymywania i pozbawiania stypendiów sportowych w Gminie Błonie. Zmiana uchwały wynika z konieczności dokonania poprawek pisarskich oraz dostosowania lokalnych regulacji do obowiązujących przepisów prawa oraz zaleceń organu nadzoru prawnego. Organ nadzoru prawnego -Wojewody Mazowieckiego – wskazał w przyjętej uchwale Nr XVI/ 154/25 Rady Miejskiej w Błoniu z dnia 2 czerwca 2025 r. szereg zapisów niezgodnych z obowiązującymi przepisami, w szczególności w regulaminie będącym załącznikiem do uchwały. Przyjęcie nowej uchwały z dostosowanymi do obowiązującego prawa zapisami, powoduję, iż uchwałą z 2 czerwca 2025 Nr XVI/ 154/25 traci moc.

Powyższa uchwał na posiedzeniu komisji oświaty w dn. 3 lipca br. została zaopiniowana negatywnie.

Dyskusja:

1. Przewodniczący Tomasz Wiśniewski poprosił przewodniczącą komisji oświaty o uzasadnienie negatywnego zaopiniowania projektu uchwały. Przewodnicząca komisji oświaty Katarzyna – podczas komisji nie usłyszeliśmy żadnych podstaw prawnych, a nie zgadzaliśmy się jako komisja z punktem dotyczącym osobowego składu komisji ds. stypendiów, nagród i wyróżnień sportowych, z którego nadzór zalecił wykreślenie radnych. Dotychczas w skład wchodziło 4 pracowników urzędu oraz przedstawiciel prezydium Rady Miejskiej, przewodniczący komisji budżetu oraz przewodniczący komisji oświaty. Stąd negatywna opinia.

2. Radny Grzegorz Kołpaczyński – jakiego rodzaju poprawki były konieczne, chodzi mi o uzasadnienie merytoryczne, na ile zmieniana jest ta uchwała? Czemu tak późno są tego typu błędy wychwytywane, niejednokrotnie już o tym mówiłem. Obecnie uchylamy uchwałę uchwaloną na poprzedniej sesji (02.06.2025). Martyna Adamczyk naczelnik wydziału oświaty – wszystkie zmiany były omówione na komisji. Od nadzoru prawnego Wojewody otrzymaliśmy informację, że za dużo chcieliśmy i pewne zapisy są niepotrzebne.  Przewodniczący Tomasz Wiśniewski poprosił o konkretne wskazanie uwag jakie zgłosił nadzór, bo chyba o to chodziło radnemu Kołpaczyńskiemu. Martyna Adamczyk – wskazała konkretne paragrafy, punkty, podpunkty do których były uwagi nadzoru. W § 7 ust. 1 pkt. 2,3,4 nadzór wskazał, że nie można desygnować radnych do pracy komisji, która podlega burmistrzowi. Wszystkie wskazane przez nadzór niepoprawne zapisy zostały wykreślone. Do załączników do regulaminu nr 1,2,3 i 4 nadzór wskazał, by podanie nr telefonu i adresu email było dobrowolne.

3. Radna Katarzyna Mielcarz – czy mogłaby pani naczelnik wyjaśnić, jakie konsekwencje będą w sytuacji jeśli rada zdecyduje się nie przyjąć tej uchwały. Naczelnik Martyna Adamczyk – uchwała z 2 czerwca zostanie zaskarżona od sądu. Może zostać przez sąd unieważniona. Niepodjęcie dzisiejszej uchwały będzie skutkowało tym, że może okazać się, że nie będziemy mieć żadnej uchwały oprócz tej z 2016 r. która jest niezgodna z obecnie obowiązującymi przepisami. Burmistrz – zasugerował, że kwestia sporna dotycząca obsadzenia komisji ds. stypendiów nie jest najistotniejszą kwestią, jest dużo ważniejszych kwestii do załatwienia. Nie mamy problemu, aby w jakiejkolwiek komisji byli radni jednakże nadzór prawny ma inne zdanie. Nasze biuro prawne prowadziło w tej sprawie z nadzorem rozmowy. W wyniku tych rozmów otrzymaliśmy uwagi nadzoru prawnego wojewody na piśmie – polecił skserować i rozdać je radnym.

4. Radna Marzena Cichewicz – czy uzyskała Pani naczelnik od nadzoru prawnego podstawę prawną dotyczącą wykluczenia radnych z komisji ds. stypendiów (o tym była mowa podczas komisji)? Naczelnik Martyna Adamczyk – nie mam na piśmie podstawy prawnej, jednakże po rozmowie telefonicznej z nadzorem, pan prawnik stwierdził, że zapis jest niezgodny z art. 30 ustawy o samorządzie gminnym – że do zadań wójta, prezydenta burmistrza należy określenie sposobu wykonywania uchwał rady. Rada jako organ uchwałodawczy i organ kontrolny w stosunku do władzy wykonawczej (burmistrz) nie może łączyć tych funkcji. Burmistrz – dodał że przekonuje go to uzasadnienie, bo radni nie powinni być w komisji, która podlega organowi wykonawczemu. W przypadku komisji mieszkaniowej jest zapis w ustawie o konieczności kontroli społecznej, jest pole manewru. Tu takiego zapisu nie ma. Jeśli nie przyjmiemy tej uchwały, będziemy mieli sytuację, że nie będziemy mieli żadnej uchwały regulującej sprawy stypendiów, a to może spowodować, że stypendia nie będą przyznane. Nadzór prawny nad samorządem sprawuje wojewoda, jeśli wystąpi do sądu administracyjnego, ten zapewne podtrzyma stanowisko wojewody i pozostaniemy bez żadnej uchwały w tej sprawie.

5. Radny Jacek Cieślak – uzasadnienie od nadzoru wojewody nie przekonuje radnego. Każdą sprawę, gdzie wydawane są środki publiczne można podciągnąć pod nadzór społeczny. Chodzi o zasadę – albo, albo – nie ma wyjątków. Radni nie mogą wchodzić do komisji, trudno nie wchodzą – powinno być to jednoznaczne.

6. Przewodniczący Tomasz Wiśniewski – czy w sytuacji, gdy wojewoda wystąpi do sądu o unieważnienie uchwały z 2 czerwca br. o czym będziemy wiedzieli, nie moglibyśmy wówczas podjąć tej uchwały dziś prezentowanej, jako ruch wyprzedzający, aby nie pozostać bez żadnej uchwały? Czyli tę dzisiejszą uchwalimy, jak dowiemy się, że wojewoda złożył do sądu wniosek dotyczący tej uchwały z 2 czerwca br. Burmistrz – nie może być w obiegu prawnym dwóch uchwał dotyczących tej samej sprawy. Sąd musi najpierw stwierdzić nieważność byśmy mogli podjąć kolejną w danej sprawie.

7. Radny Grzegorz Kołpaczyński – podziela stanowisko nadzoru, że radni nie powinni być członkami tej komisji.

Jak głosowali radniZA (12) Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Maciej Górski, Grzegorz Kołpaczyński, Grażyna Laskowska, Mirosław Nowakowski, Aneta Piotrowska, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska. WSTRZYMUJE SIĘ(6): Jacek Cieślak, Janusz Guzik, Katarzyna Mielcarz, Maciej Pater, Andrzej Pływaczewski, Tomasz Wiśniewski.  PRZECIW(0): NIEOBECNI (3):  Jakub Bargieł, Tomasz Janowski, Marcin Kołota.

3.5. Uchwała NR XVII/161/25 w sprawie zmiany Uchwały Nr LXXIX/580/23 Rady Miejskiej w Błoniu z dnia 20 listopada 2023r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Błonie – Żukówka Północ. Celem uchwały jest dokonanie podziału obszaru objętego projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego uwzględniającego brak zgody Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych klas II-III o powierzchni 46,7846 ha. Podział obszaru ze względu na klasy bonitacyjne usprawni proces uchwalenia części planu miejscowego obejmującej grunty o niższej wartości rolniczej i 12,5214 ha gruntów klas II-III, które taką zgodę otrzymały (część A). Pozwoli to na sprawniejsze procedowanie oraz wdrażanie zamierzeń inwestycyjnych w obrębie tych terenów.

Jak głosowali radniZA (17) Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Grzegorz Kołpaczyński, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0): BRAK GŁOSU (1): Jarosław Uraszewski, NIEOBECNI (3):  Jakub Bargieł, Tomasz Janowski, Marcin Kołota.

3.6. Uchwała NR XVII/162/25 w sprawie zmiany Uchwały Nr LXXXII/621/24 Rady Miejskiej w Błoniu z dnia 18 marca 2024 r w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Błonie dla fragmentu wsi Marysinek. Celem uchwały jest dokonanie podziału obszaru objętego projektem miejscowego planu zagospodarowania z uwzględnieniem jakości gleb w obszarze opracowania, w szczególności ochrony gruntów rolnych zaliczanych do klas I—III, wymagają zgody na zmianę przeznaczenia udzielanej przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Podział obszaru ze względu na klasy bonitacyjne usprawni proces uchwalenia części planu miejscowego obejmującej grunty o niższej wartości rolniczej, dla których nie występują ograniczenia wynikające z przepisów o ochronie gruntów rolnych.

Dyskusja:

1. Radny Grzegorz Kołpaczyński – zapytał, czy w związku ze zmianą planowane są na tym terenie jakieś inwestycje? Naczelnik wydziału Klaudia Beim-Jasińska – teren objęty planem jest własnością jednego inwestora, który posiada już tam działalność. Nie ma tam żadnej nowej inwestycji. Jeśli dobrze pamięta firma nazywa się Venus i zajmuje się tłoczeniem oleju z rzepaku.

Jak głosowali radniZA (18) Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Grzegorz Kołpaczyński, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0): NIEOBECNI (3):  Jakub Bargieł, Tomasz Janowski, Marcin Kołota.

3.7. Uchwała NR XVII/163/25 w sprawie rozpatrzenia skargi Pana …… W dniu 10 czerwca 2025 r. do Biura Rady Miejskiej w Błoniu wpłynęła skarga Pana … na Tomasza Wiśniewskiego przewodniczącego Rady. Jak uzasadnia Skarżący: w związku ze skandalicznym prowadzeniem Sesji w dniu 02 czerwca 2025 r. i nie udzieleniem Skarżącemu informacji na okoliczność, jaka kwota pieniędzy została przeznaczona na skorumpowanie prokuratorów. W dniu 9 lipca 2024 r. Wojewoda Mazowiecki wydał rozstrzygnięcie nadzorcze, w którym stwierdza, że skargi składane na Przewodniczącego Rady, jak również należy odnieść to do innych Przewodniczących Komisji, pozostają bez rozpoznania ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa nie ma odpowiedniego organu, który byłby władny rozpatrzyć skargę. Wojewoda Mazowiecki w swoim rozstrzygnięciu powołał się na zapisy art. 19 ust 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2025 r.; poz. 1465), jak również na postanowienia art. 229 pkt. I kodeksu postępowania administracyjnego, wyjaśniając rolę przewodniczącego w radach gmin. Wojewoda Mazowiecki stwierdził, że przewodniczący reprezentuje radę wyłącznie w stosunkach wewnętrznych, a tym samym nie jest organem. W związku z powyższym Rada Miejska uznała, że skargę należy pozostawić bez rozpoznania.

Jak głosowali radniZA (17) Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(1): Grzegorz Kołpaczyński,  PRZECIW(0): NIEOBECNI (3):  Jakub Bargieł, Tomasz Janowski, Marcin Kołota.

3.8. Uchwała NR XVII/164/25 w sprawie przekazania według właściwości skarg Pana … z dnia 3 czerwca 2025 r., 5 czerwca 2025 r. i 6 czerwca 2025 r. Skargi odnoszą się do uchwał: nr XV/ 142/25, nr XV/ 143/25, nr XV/ 144/25 i złożone zostały na przewodniczącego Rady Miejskiej w Błoniu oraz radnych Rady Miejskiej popierających stanowisko przewodniczącego Rady Tomasza Wiśniewskiego. Stawiane w skargach zarzuty dotyczą uzasadnień wskazanych uchwał Rady Miejskiej. Skarżący podnosi, że przewodniczący Rady oraz popierający go radni nie zajęli w nich stanowiska na okoliczność wniosków dowodowych wskazanych w złożonych przez Niego skargach na te uchwały.

Jak głosowali radniZA (17) Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(1): Grzegorz Kołpaczyński,  PRZECIW(0): NIEOBECNI (3):  Jakub Bargieł, Tomasz Janowski, Marcin Kołota.

3.9. Uchwała NR XVII/165/25 w sprawie przekazania według właściwości petycji. W dniu 16 czerwca 2025 r. do biura Rady Miejskiej w Błoniu wpłynęła petycja w sprawie zmiany dziennika elektronicznego z Vulcan UONET+ na Librus Synergia. Petycja została złożona przez nauczycieli szkół podstawowych gminy Błonie i dotyczy m.in. postulatów związanych z funkcjonalnością i jakością obsługi aktualnie stosowanego systemu. Zgodnie z art. 6 ust. I ustawy z dnia 13 kwietnia 2018 r. o petycjach, postulowana w petycji zmiana systemu należy do kompetencji organu wykonawczego gminy, tj. Burmistrza. W związku z powyższym, Rada Miejska w Błoniu podjęła uchwałę o przekazaniu petycji do Burmistrza w celu jej rozpatrzenia zgodnie z właściwością rzeczową i kompetencjami wynikającymi z przepisów prawa.

Dyskusja:

1. Radna Marzena Cichewicz – o ile bezsporne są kompetencje Burmistrza do rozpatrzenia petycji, to przypomniała, iż podczas komisji oświaty przy omawianym projekcie uchwały zaproponowała przeprowadzenie anonimowej ankiety wśród wszystkich nauczycieli szkół w naszej gminie, aby obraz oceny programu był pełny. Podkreśliła, że e-dziennik, to narzędzie przede wszystkim dedykowane nauczycielom, to im ma ułatwiać pracę chociażby przy wypełnianiu świadectw szkolnych. Zachęca do przeprowadzenia anonimowej ankiety np. w formie elektronicznej, by wszyscy nauczyciele mogli się wypowiedzieć, a rada miała kompletny obraz oceny.

2. Radny Jacek Cieślak – stwierdził, że w sprawie obszernie wypowiedział się na komisji oświaty, dodał, że to co powiedziała Marzena (radna) przed chwilą, to istotą wprowadzenia tego nowego programu było to, komu on jest dedykowany i tu jest cała odpowiedź, bo jednak nauczyciele pracowali na dzienniku elektronicznym Librus przez wiele lat. Nie tylko jest to kwestia przyzwyczajenia. W wielu kwestiach Vulcan jest niedoskonały. Praca nauczycieli przy pisaniu ocen opisowych na koniec roku przez nauczycieli jest frustrująca – potrafi (Vulcan) nie zapisać i wyrzucić z programu. Takich przypadków było wiele.

3. Radna Ewa Podyma – jak zaczynaliśmy pracę z Vulcanem we wrześniu, były słowa niezadowolenia, ale mieliśmy nadzieję, że wdrożymy się, przyzwyczaimy i będzie dobrze, bo do wszystkiego można się przyzwyczaić.  Niestety porównanie tych dwóch systemów zdecydowanie jest na niekorzyść Vulcana. Najgorzej mają wychowawcy klas. Drukowanie świadectw, to była droga przez mękę. Odnosząc się do słów Marzenki (radnej), to mam nadzieję, że jeśli taka ankieta decyzją rady, czy Pana Burmistrza zostanie przeprowadzona, to wola nauczycieli zostanie uszanowana. Żeby nie było tak, że ankieta pokaże, że chcemy powrotu do Librusa, a potem uznacie państwo, że jednak z różnych względów chociażby ze względu usprawnienia pracy w urzędzie zostajemy przy Vulcanie. Prosimy aby pochylić się nad tym jeszcze raz.

4. Radny Grzegorz Kołpaczyński – obecnie nie mam dzieci w wieku szkolnym, kiedyś korzystałem z programu Librus, który był bardzo pomocny, o ile był na bieżąco uzupełniany przez nauczycieli. Widziałem pod petycją podpisy nauczycieli. Czy była prowadzona jakaś ankieta wśród rodziców na temat tego programu Vulcan? Jak to wygląda? Burmistrz – dziękuje bardzo Panu Grzegorzowi Kołpaczyńskiemu, że zwrócił uwagę na jeden wątek, który miałem podnieść. To nie prawda, że program jest dedykowany nauczycielom, on jest dedykowany nauczycielom i rodzicom. Z programu korzysta też organ prowadzący. Jak petycja wpłynie do mnie jako organu wykonawczego wszystkie argumenty zostaną przeanalizowane, wszystkie za i przeciw. I zgodnie z ustawą o petycjach w ciągu trzech miesięcy podejmiemy decyzję w tej sprawie.

5. Radny Maciej Pater – ja podpisałem się pod petycją. W imieniu swoim i koleżanek i kolegów z pracy – mamy po roku porównanie programów. I tak, jak tu już padło, program Librus był łatwiejszy i przystępniejszy w obsłudze i stąd ta petycja. Nie wiem, czy trzy miesiące to będzie dobre, wiem że takie są przepisy, jednak decyzję w sprawie petycji należałoby podjąć przed rozpoczęciem roku szkolnego, taka moja skromna prośba.

6. Radna Marzena Cichewicz – przypomniała, że w zeszłym roku jak wchodził Vulcan, była duża dyskusja w tej sprawie oraz podnoszona była kwestia tego, że rodzicom również ten program nie odpowiada. Wówczas były głosy – spróbujmy, nie ma się czego bać, będziemy dyskutować po jakimś czasie, czy program się sprawdzi. Jak widać dziś, nie sprawdził się. Ogólna ankieta online skierowana do wszystkich nauczycieli, a także do rodziców da jednoznaczną odpowiedź w sprawie.  

7. Radny Jacek Cieślak – radny Grzegorz Kołpaczyński mówił, że jeśli dziennik jest uzupełniany na bieżąco… – wtedy gdy wchodziły dzienniki elektroniczne, to były równolegle prowadzone: dziennik papierowy i elektroniczny. Wówczas, aby przejść wyłącznie na dziennik elektroniczny trzeba było wystąpić do organu prowadzącego o zgodę. Przejście na dziennik elektroniczny wymusiło bieżące jego uzupełnianie, bo był tylko już dziennik w takiej wersji. Obecnie są wyłącznie dzienniki elektroniczne, które do 31 sierpnia muszą być uzupełnione, kompletne, bo muszą zostać zarchiwizowane i zamknięte. Prośba, aby przychylić się i przebrnąć z nauczycielami przez tę ankietę. Rozumiem, że za politykę oświatową odpowiada organ prowadzący – burmistrz, jednak należałoby też ułatwić pracę nauczycielom. Moja ocena nie jest bezpodstawna. Nie może być tak, aby wielogodzinna praca nauczyciela (np. przy wypisywaniu świadectw) skończyła się katastrofą.

8. Radna Katarzyna Mielcarz – pracuję na dzienniku Vulcan, nie mam porównania z Librusem. Faktycznie jednak, gdy wprowadzany był Vulcan, były głosy niezadowolenia nauczycieli, których system był zmieniany. Nie sądziłam wtedy, że to jest tak duża skala. Ponad 100 nauczycielki którzy mają problemy z codzienną pracą to jest dosyć spora ilość. Mam prośbę Panie burmistrzu, aby nauczyciele dowiedzieli się wcześniej jaką podjął Pan decyzję, niż trzy miesiące, które wynikają z przepisów. Warto pochylić się w stronę nauczycieli pracujących w gminie, odpowiedzieć im na petycję szybciej, i przeprowadzić chociażby za pomocą tego dziennika ankietę w szkołach.

9. Radny Grzegorz Kołpaczyński – problem polega na tym, że są dwa punkty widzenia – nauczyciela i rodzica. Ja byłem z korzystania z Librusa zadowolony. Vulcana nie znam, Librus spełniał moje oczekiwania o ile był uzupełniany a bieżąco.

10. Radna Aneta Piotrowska – jako rodzic, który korzysta z Vulcana i Librusa. Librus zdecydowanie bardziej był intuicyjny, łatwiejszy i przejrzysty. W Vulcanie jest dużo więcej klikania, szukania, i mniej informacji sygnalizuje Vulcan np. o zmianach różnych planów. Librus się bardziej sprawdził. Przypomnę na komisji była mowa ile osób korzysta z Vulcana – około 500 nauczycieli i chyba 30 pracowników gminy. Vulcan powinien być ułatwieniem dla nauczycieli w pracy.

Jak głosowali radniZA (16)  Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(1): Grzegorz Kołpaczyński,  PRZECIW(0),  BRAK GŁOSU (1): Grzegorz Banaszkiewicz,  NIEOBECNI (3):  Jakub Bargieł, Tomasz Janowski, Marcin Kołota.

4. Sprawy bieżące, wolne wnioski, interpelacje i pytania.

4.1. Sprawy bieżące:

1. Burmistrz – podziękował radzie za przyjęcie uchwał autopoprawek zgłoszonych przez Panią skarbnik. To ważne, ponieważ stoimy przed bardzo ważnymi inwestycjami – termomodernizacja LO (bardzo duży zakres prac) i Szkoły Podstawowej nr 4. Dostaliśmy na to dofinansowanie 5 mln zł. Całość będzie kosztowała około 14 mln zł. Prace będą prowadzone nie tylko w wakacje, będą prowadzone dłużej (od red. w trakcie roku szkolnego) i wymagało dużego wysiłku zarówno od uczniów, nauczycieli, rodziców jak i dyrektorów szkół. Jesteśmy w trakcie prac nad przygotowaniem dokumentacji na dofinansowanie zadania rozbudowy (od red. arena) stadionu miejskiego. Wnioskujemy do Województwa Mazowieckiego i do Ministerstwa Sportu. Kwoty tam nie są tak duże jakich się spodziewaliśmy, ale robimy swoje, aby móc tych środków zewnętrznych na to zadanie pozyskać i zadanie wykonać. Kwestia boiska ze sztuczną nawierzchnią przy Al.Norwida, tego zadania nie mamy w ogóle w budżecie, tam też są duże trudności z pozyskaniem środków jak i zapewnieniem środków własnych. Jesteśmy na etapie domykania dokumentacji i zastanawiamy się jak ten temat dalej poprowadzić. Czasami nawet jak są dofinansowania to nie jesteśmy w stanie z tego skorzystać, bo są zbyt małe w stosunku do tego co potrzebujemy.

4.2 Interpelacje – Brak

4.3 Wolne wnioski – Brak

4.4 Pytania:

1. Radna Marzena Cichewicz1. Czy w tym roku rozpoczęty zostanie remont pomieszczeń przy ul. Grodziskiej 15, chodzi o dostosowanie powierzchni na 12 mieszkań. Sprawa znana od dawna, jaki jest stan zaawansowania prac w tej sprawie? 2. Proszę o informacje, jak obecnie wygląda kwestia dotycząca drogi 579 jej przebudowy z budową wiaduktu? Wiem, że zbliżamy się do wydania decyzji o warunkach środowiskowych. 3. Badania związane z odwiertem geotermalnym, miały się rozpocząć w połowie czerwca, nie rozpoczęły się, kiedy planowane jest rozpoczęcie? 4. Kwestia klubu Błonianka, na komisji była dyskusja w tej sprawie. Chciałam zapytać, czy błędy formalne, które wykluczyły możliwość przekazanie środków Błoniance na organizację zajęć sportowych, można poprawić uzupełnić, aby środki klub otrzymał. Chciałam zaznaczyć, że klub Błonianka powstał w 1917 r. W Błoniu są 4 budowle zakorzenione w naszym dziedzictwie – stadion, ratusz, kościół i OSP – uważam, że powinniśmy wspomóc Błoniankę. Burmistrzad.1: Mamy to zadanie w budżecie, jest przygotowywana dokumentacja do przetargu. W trakcie prac nad dokumentacją, rozszerzyłem zakres dodatkowo o rozbiórkę sąsiadującej obok budynku budowli. Sądzę, że niedługo przetarg się odbędzie i wyłonimy wykonawcę. Ad.2.: Pracujemy zgodnie z przyjętym założeniem, zadanie prowadzone jest przez MZDW, termin umowy na przygotowanie projektu i uzyskanie ZRiD upływa z końcem czerwca 2026 r. Jesteśmy w stałym kontakcie i robimy wszystko, co jest niezbędne w realizacji tego projektu dla gminy Błonie. Dla mnie nie ma ważniejszego projektu niż ten. Gmina Błonie nigdy nie powinna z tego zadania zrezygnować. Ad.3.: Wszystko jest zgodne z ustaleniami, podpisana jest umowa. Wykonujemy czynności niezbędne do rozpoczęcia prac (powiadomienie odpowiednich organów, zapewnienie nadzoru inwestora zastępczego – wszystko jest w trakcie realizacji). Myślę, że wkrótce prace się rozpoczną. Ad.4: Jeśli chodzi o dotacje na zadania sportowe, to jest powołana komisja (7 osób). Wszystkie wnioski są precyzyjnie sprawdzane. Komisja podejmuje decyzje w tej sprawie. Jeśli były jakiekolwiek nieprawidłowości, to taka musiała być decyzja komisji. Jeśli braki zostaną usunięte, jest możliwość ogłoszenia kolejnego konkursu, do którego klub będzie mógł przystąpić i jak spełni wymagania to otrzyma środki jak inni przystępujący do konkursu.   

2. Radna Katarzyna Mielcarz1. na jakim etapie jest sprawa z PKP w temacie poprawy bezpieczeństwa w Bieniewicach na przejeździe przy ul. Purzyckiego? 2. Bieniewice – grunty przy ul. Świętego Andrzeja, czy będziemy je pozyskiwać, bo kiedyś wspomniał Pan, że będziemy, czy zaczęliśmy już jakąś procedurę? 3. Kiedy zostanie ogłoszony przetarg na budowę przedszkola w Dębówce? Burmistrz – ad.2: Rok temu podjąłem zmianę. Pierwotnie miała być budowa drogi obok drogi, co wiązałoby się z pozyskiwaniem gruntów i wielkimi wydatkami. To zostało zmienione, podjęliśmy pewne działania bazując na wcześniejszych doświadczeniach z drogą w Kopytowie. Przypomnę, że jesteśmy już właścicielami drogi w Kopytowie, przygotowujemy drogę do przebudowy, a za grunt nie zapłaciliśmy ani złotówki, pozyskaliśmy to w trybie administracyjny. Podobnie procedujemy ul. Św. Andrzeja, a to wymaga czasu i zaangażowania władz powiatu i władz wojewódzkich. Trwają prace w tym też, te dotyczące wydzielenia geodezyjnego tej drogi. Mamy nadzieję, że będzie droga wydzielona i przekazana naszej gminie. Ad.3: Przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu. Jak je przygotujemy wtedy przetarg będzie ogłoszony. Ad.1: Sprawę prowadzi naczelnik Rafał Nowak, proszę o wyjaśnienie. Rafał Nowak – jakiś czas temu dzwoniłem do PKP i dowiedziałem się, że pracownik prowadzący tę sprawę już w PKP nie pracuje i sprawa umarła. Teraz napisaliśmy kolejne pismo do PKP do dyrektora z przypomnieniem oraz z dotychczasowymi ustaleniami – tj. że gmina Błonie chce uczestniczyć, czekamy na podpisanie porozumienia dotyczącego współfinansowania tego przedsięwzięcia, podaliśmy zakresy odpowiedzialności jakie ustalono po stronie gminy i po stronie PKP. Czekamy na odpowiedź z PKP.

3. Radny, przewodniczący Tomasz Wiśniewski – mam prośbę do Pana burmistrza, do Pana burmistrza Książka, który odpowiada za Straż Miejską, aby jeśli jest taka możliwość, do czwartkowej komisji która ma być, do komisji bezpieczeństwa i porządku publicznego, aby Straż Miejska przygotowała sprawozdanie za okres od 01.01 do 30.06.2025.

4. Radny Grzegorz Kołpaczyński 1. Zgodnie z otrzymaną pocztą i pismem z dnia 24.06.2025 do rady został przekazany raport wykonania na terenie gminy Błonie Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Narkotykowych i Uzależnień Behawioralnych za rok 2024. Ten raport to suche liczby i suche informacje, które notabene wyglądają bardzo blado. Znaczne środki na funkcjonowanie tego programu są przeznaczane. Czy nie uważa Pan przewodniczący, że powinniśmy odbyć jakąś debatę nad tym raportem, aby zapoznać się ze szczegółami pracy tej komisji. Czy można wnioskować o taką debatę? 2. Jeżdżąc po mieście zauważyłem, że dużo znaków drogowych zasłoniętych jest drzewami (liśćmi drzew), czy można byłoby zrobić z tym porządek? 3. Na skrzyżowaniu ulic Sowińskiego i Łukasińskiego – to niebezpieczne skrzyżowanie- jest lustro, ale przydałoby się drugie lustro po drugiej stronie, ułatwiłoby to wyjazd od strony rzeki. Przewodniczący Tomasz Wiśniewski – przypominam, że 3 lipca na posiedzeniu komisji budżetu poruszał Pan ten temat i poinformowałem Pana, że komisja budżetu nie jest komisją, do której trzeba dedykować pytania związane z komisją rozwiązywania problemów alkoholowych, tylko komisja zdrowia, pomocy społecznej i ochrony środowiska. Czy do Pani przewodniczącej wpłynął taki wniosek, by omówić ten problem? Przewodniczącą komisji zdrowia radna Ewa Podyma – nie, nie wpłynął taki wniosek. Przewodniczący – zachęcam do tego i jeśli Pan sobie życzy możemy taką komisję problemową zwołać. Przyjmuje Pana wniosek i przekierowuje do Pani przewodniczącej komisji zdrowia, aby w najbliższym czasie zwołała taką komisję i omówiła ten program. Ad vocem radny Kołpaczyński – w tej sprawie chciałbym dopytać Pana burmistrza – Pan przewodniczący spycha ważny problem do komisji, która jest w okrojonym składzie, bo jest w niej tylko kilku radnych i nie ma na zewnątrz informacji w tej sprawie, czy Pan burmistrz nie uważa, że powinna jednak być debata nad tak ważnym tematem jak profilaktyka antyalkoholowa? Przewodniczący Wiśniewski – Panie radny, ja już apelowałem do Pana, aby Pan nie używał takich słów jak “spychał”. Trzeba korzystać ze swoich uprawnień, które wynikają ze statutu. Pan próbuje wzbudzić jakąś narrację, która będzie pokazywała, że ktoś się tym tematem nie interesuje, a to nieprawda. Ponieważ na komisji problemowej, może być obecny każdy radny z prawem zabrania głosu. Druga sprawa, jeśli jest ogłaszana dana komisja, to zawiera punkt “dyskusja” w przypadku gdy omawiane są programy, czy raporty. Apeluję do Pana, aby nie kreować, że ktoś uprawia tu spychologię, bo to nieprawda. Zachęcam do korzystania z uprawnień, które daje Panu statut. Zachęcam do jego przeczytania. Burmistrz – zawsze jestem otwarty na debatę i dyskusję w sprawach samorządu. Myślę, że Pan przewodniczący szczegółowo to wyjaśnił, że dobrym i przyjętym zwyczajem jest to, że dyskusje odbywają się na komisjach, w których każdy radny i każdy mieszkaniec może wziąć udział. Uważam, że właśnie to jest właściwe forum, aby taką dyskusję i debatę tam przeprowadzić.   

5. Radna Grażyna Laskowska -czy jest już jakiś termin zakończenia prac remontowych w przychodni? Burmistrz – Byłem w przychodnie na specjalnej wizycie. W przychodni w trakcie remontu panuje porządek. Widać, że prace remontowe są w toku. Brakuje nadal części ościeżnic i drzwi, cześć został już zamontowana. Z uwagi na montowanie systemów elektronicznych, chwilowo prace nie postępują z uwagi na brak montażu ościeżnic. Jest kontakt z wykonawcą, który cały czas deklaruje, że prace będą zakończone. Oczekiwana jest dostawa drzwi, a wówczas wszystkie prace zostaną zakończone.

6. Radna Ewa Podyma – wrócę do sprawy, o której mówił Pan Kołpaczyński. Pamiętamy, jak złożył Pan wniosek o zwołanie komisji zdrowia w sprawie przychodni. Komisja została zwołana, goście zostali zaproszeni, a Pan się tym kompletnie nie zainteresował. Radny Kołpaczyński – to nieprawda. Radna Podyma – nie było Pana na tej komisji. Rady Kołpaczyński – to, że mnie nie było, nie znaczy, że się nie zainteresowałem. Radna Podyma – tyle mam w tej sprawie o powiedzenia i oczywiście chętnie zwołam komisję w sprawie programu, już dziś serdecznie na nią Pana zapraszam i mam nadzieję, że zaszczyci Pan mnie i nas swoją obecnością na niej, zada Pan pytania i będzie Pan zadowolony. Radny Kołpaczyński – oczywiście skorzystam z zaproszenia, ale wracając do komisji, która się odbyła, to nie wiem czy Pani zaprzeczy, czy nie, ale Pani dyrektor, która przyszła na spotkanie była jeszcze przed rozmową z wykonawcą tych robót i nie wiedziała w dniu komisji jakie plany ma wykonawca. Radna Podyma – Pani która przyszła jest bardzo dobrze zorientowana w temacie. Jeśli chodzi o remont przychodni zdarzają się różne spotkania i trudno byłoby mi zwołać komisję, która odbyłaby się w terminie, gdy wszystko byłoby zakończone i wszystkie rozmowy by się odbyły. Komisję zwołałam w terminie szybkim, żeby wyjaśnić wszystkie kwestie. Przewodniczący Wiśniewski – wtedy byłby zarzut, że nie było natychmiastowej reakcji, no to teraz możemy przerzucać się takimi argumentami.

7. Radny Mirosław Nowakowski – Chciałem zgłosić problem zatkanych odwodnień m.in. na ul. Solidarności. Po opadach woda nie odpływa z ulicy. Chciałem poprosić o interwencję w tej sprawie. Burmistrz – przyjmujemy to zgłoszenie. Sytuacja nie musi wynikać z zapchania, bo jak są bardzo duże opady, to kratki słabo odbierają wodę szczególnie, gdy jest mała różnica spadków, a właśnie tam tak jest.

8. Radny Grzegorz Kołpaczyński – ja tylko chciałem zwrócić uwagę Panu przewodniczącemu, że zadałem jeszcze pytanie na temat zasłoniętych znaków i lustra i nie dostałem odpowiedzi. Burmistrz – oczywiście przyjmujemy zgłoszenie i sprawę przekazuje do naczelnika. W jakim miejscu chodzi o te znaki? Radny Kołpaczyński – generalne na terenie miasta.

Sesja została zakończona.

Archiwum
miesięcznik PIN
pozostałe wydania
miesięcznik PIN online

Niezależna gazeta lokalna

#projektbłonie #informacyjnie #niezależnie

Wszystkie prawa zastrzeżone. Copyright by   
projekt błonie