Informacje z sesji Rady Miejskiej w Błoniu z dn. 27.01.2025

Podczas sesji Rady Miejskiej, która odbyła się w dn. 27.01.2025 r. obecni byli radni RM: Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołaczyński, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Raszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. Nieobecni: Jakub Bargieł, Janusz Guzik, Marcin Kołota, Mirosław Nowakowski, Andrzej Pływaczewski,.

1. Rada Miejska podjęła następujące uchwały:

1. Uchwała NR X103/25 zmieniająca uchwałę Rady Miejskiej w Błoniu w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Błonie na lata 2025-2038.

Zmienia się deficyt budżetu – zwiększa się o kwotę 580.000,-zł. Zmniejsza się wielkości przychodów z tytułu wolnych środków budżetu roku bazowego o kwotę 580.000:-zł z przeznaczeniem na pokrycie zwiększenia deficytu budżetu. Nie zmieniają się wysokość zadłużenia i wielkość rozchodów. 

Jak głosowali radni: ZA (15) Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Tomasz Janowski, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(1): Grzegorz Kołpaczyński PRZECIW(0): NIEOBECNY(5): Jakub Bargieł, Janusz Guzik, Marcin Kołota, Mirosław Nowakowski, Andrzej Pływaczewski.

2. Uchwała NR X104/25 zmieniająca uchwałę budżetową gminy Błonie na rok 2025.

Zmianie ulega plan dochodów zwiększenie o 722 424 tys. zł (172 424 zł tytułem partycypacji z firmą Kandel dot. wykupu gruntów pod drogę; 50 tys. zł z funduszu covid19 refundacja VAT odbiorcom paliw gazowych; 500 tys. zł ustalenie planu dochodów na 2025 r. dot. refundacji kosztów przedszkoli dzieci z innych gmin, które uczęszczają do naszych przedszkoli).

Zwiększa się plan wydatków o kwotę 1 302 424 zł (z przeznaczeniem na – 172 424 zł wykupu gruntów pod drogę; 50 tys. zł pomoc finansowa gminie Stronie Śląskie (po powodzi); 5 tys. zł refundacja VAT odbiorcom paliw gazowych, 1 mln zł na gospodarkę komunalna – zwiększenie planu z uwagi na otwarcie ofert w przetargu dotyczącym obsługi śmieci w gminie, oferta wyższa niż pierwotne założenia w budżecie; 75 tys. zł na zakup kabin dla zawodników rezerwowych i obsługi medycznej dla centrum sportu). Wzrost deficytu o 580 tys. zł, który zostanie pokryty z wolnych środków.

Dyskusja:

1. Radna Katarzyna Mielcarz poprosiła o powiedzenie czegoś więcej na temat kabin dla zawodników rezerwowych i obsługi medycznej. Dyr. CS W. Leduchowski – Wyjaśnił, iż kabiny na czas remontu boiska przy ul. Legionów zostały przeniesione na boisko przy ul. Nowida. Obecnie, aby na obu boiskach mogły odbywać się mecze ligowe piłki nożnej wg. przepisów potrzebne są takie kabiny.

Jak głosowali radni: ZA (15) Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Tomasz Janowski, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(1): Grzegorz Kołpaczyński PRZECIW(0): NIEOBECNY(5): Jakub Bargieł, Janusz Guzik, Marcin Kołota, Mirosław Nowakowski, Andrzej Pływaczewski.

3. Uchwała NR X105/25 wsprawie udzielenia pomocy finansowej gminie Stronie Śląskie.

Gmina Błonie udziela pomocy finansowej w 2025r. w formie dotacji celowej Gminie Stronie Śląskie w kwocie 50.000,-zł z przeznaczeniem na zakup materiałów i usług niezbędnych do usuwania skutków powodzi na terenie Gminy Stronie Śląski.

Jak głosowali radni: ZA (16) Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0): NIEOBECNY(5): Jakub Bargieł, Janusz Guzik, Marcin Kołota, Mirosław Nowakowski, Andrzej Pływaczewski.

4. Uchwała NR X106/25 w sprawie wyboru metody ustalenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki tej opłaty. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Błonie obliczane będą jako iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty określonej następująco:

– opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 35,00 zł miesięcznie za każdą osobę zamieszkującą daną nieruchomość.

– opłata podwyższona za niedopełnienie przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania  odpadów, w wysokości trzykrotności opłaty podstawowej tj. 105,00 zł.

– dla mieszkańców domów jednorodzinnych, którzy kompostują odpady zielone ustalono obniżkę opłaty za odpady komunalne w kwocie 1 zł od każdego mieszkańca danej nieruchomości.

Uchwała, a tym samym nowe stawki za śmieci zaczną obowiązywać od 1 marca 2025 r.

Uzasadnienie podjęcia powyższej uchwały, przedstawione podczas sesji przez Z-cę Dyrektora ZUK Pana Michała Dominiaka, konkludowało wokół tezy, iż od 2019 r. stawki za gospodarowanie w naszej gminie nie były podnoszone, więc przyszedł już czas, aby ze na wzrost kosztów i inflację weryfikować stawkę. Podobna argumentacja przedstawiana była podczas posiedzenia komisji przez Dyrektor Zuk Panią Monikę Zalewską.

Dyskusja:

1. Radny Grzegorz Kołpaczyński zapytał, w jaki sposób ustalono liczbę mieszkańców gminy. Z-ca Dyrektora ZUK M. Dominiak wyjaśnił, że ze względu na brak obowiązku meldunkowego liczba ta opiera się na deklaracjach składanych przez mieszkańców. Radny Kołpaczyński dopytał, czy deklaracje rzeczywiście odzwierciedlają faktyczną liczbę mieszkańców i czy dane są rzetelne. Z-ca Dyrektora ZUK M. Dominiak odpowiedział, że deklaracje były weryfikowane i porównywane z liczbą osób zameldowanych w gminie. Przyznał jednak, że zawsze istnieje ryzyko podania nieprawdziwych danych, dlatego prowadzone są kontrole.

2.Radna Marzena Cichewicz zwróciła uwagę, że wzrost opłat za wywóz śmieci wynika z zakończenia umowy z 2019 r. i nowego przetargu, a nie braku zmian stawek od tamtego czasu – jak to argumentował w uzasadnieniu uchwały Z-ca Dyrektora ZUK M. Dominiak. Podkreśliła, że kluczowym problemem w gminie jest zaniżanie liczby mieszkańców w deklaracjach śmieciowych, co prowadzi do niesprawiedliwego podziału kosztów. Wskazała na konieczność wprowadzenia skutecznego systemu weryfikacji, np. poprzez rozwiązania technologiczne, które już istnieją. Przypomniała, że w 2020 r. zorganizowała spotkanie z dostawcą takiego systemu, jednak nie spotkało się to z zainteresowaniem ZUK i UM. Z-ca Dyrektora ZUK Michał Dominiak wyjaśnił, że kontrola liczby mieszkańców leży w kompetencji Urzędu Miejskiego, a ZUK nadzoruje jedynie poprawność segregacji odpadów. Zaznaczył, że żaden system nie zagwarantuje 100% szczelności, a kluczowa jest edukacja mieszkańców oraz ich zaangażowanie w zgłaszanie nieprawidłowości (sygnaliści). Dodał, że pracownicy ZUK monitorują ilość odpadów, a podejrzane zmiany zgłaszane są do urzędu. Z-ca Burmistrza Marek Książek zapewnił, że UM regularnie weryfikuje deklaracje m.in. w procesie rekrutacji do szkół oraz przy współpracy ze Strażą Miejską. Radna Cichewicz podkreśliła, że nowoczesne systemy pozwalają na precyzyjne określenie ilości odpadów i zwiększają skuteczność kontroli. Poprosiła o dane dotyczące przeprowadzonych w 2024 r. kontroli oraz o informacje na temat kamer montowanych na śmieciarkach. Z-ca Dyrektora ZUK Michał Dominiak wyjaśnił, że kamery 360° rejestrują m.in. czas odbioru odpadów i prawidłowość załadunku, co usprawnia proces reklamacji i nadzór nad pracownikami. Dodał, że spadek ilości odpadów o 30% mógłby wzbudzić zainteresowanie WIOŚ, gdyż obecnie gmina produkuje średnio 10 tys. ton rocznie. Przewodniczący Tomasz Wiśniewski poprosił o odpowiedź na pytanie dotyczące liczby kontroli. Z-ca Burmistrza Książek poinformował, że dane zostaną przedstawione na kolejnej sesji, a Z-ca Dyrektora Dominiak dodał, że na przełomie 2023-2024 przeprowadzono 194 kontrole.

3. Radna Aneta Piotrowska zapytała, jaki jest procentowy udział śmieci segregowanych w stosunku do deklaracji oraz czy występują duże rozbieżności. Z-ca Dyrektora ZUK Michał Dominiak wyjaśnił, że zgodnie z ustawą wszyscy mają obowiązek segregacji. Dodał, że trudno dokładnie określić rozbieżności, ponieważ rocznie zbieranych jest ok. 5 tys. ton odpadów zmieszanych, a pozostałe odpady obejmują m.in. odpady wielkogabarytowe, segregowane, zielone, gruz i metal. Zadeklarował przygotowanie szczegółowych danych na kolejną sesję. Z-ca Burmistrza Marek Książek przypomniał, że brak segregacji może skutkować podwyższeniem stawki do 105 zł, ale dopiero po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego i udowodnieniu naruszenia.

Radna Piotrowska zapytała również o obowiązek segregacji tekstyliów od 1 stycznia br. i możliwość ich oddawania. Z-ca Dyrektora Dominiak poinformował, że w PSZOK przy ul. Towarowej 5 ustawiono dwa kontenery – jeden na odzież, drugi na pozostałe tekstylia.

4. Radny Jacek Cieślak zauważył, że jako pokolenie wychowane w PRL nauczyliśmy się radzić sobie w różnych sytuacjach. Wierzy, że edukacja kolejnych pokoleń rozwiąże problem segregacji odpadów. Zwrócił uwagę, że przy obecnych stawkach bardziej opłaca się zapłacić 105 zł za niesegregowane śmieci niż wynająć kontener w ZUK za ponad 800 zł. Jako przykład podał własne doświadczenie – wynajął kontener na gruz w Warszawie, gdzie było to tańsze i dostępne na dłuższy okres (miesiąc lub nawet półtora) w porównaniu do oferty ZUK. Zapytał, jak można rozwiązać ten problem, aby wynajem kontenerów w Błoniu był bardziej opłacalny dla mieszkańców.

5. Radny Grzegorz Kołpaczyński ponownie zapytał, na ile można potwierdzić, że liczba mieszkańców brana do wyliczenia stawki za odpady jest zgodna ze stanem faktycznym. Zwrócił uwagę, że uczciwie płacący ponoszą koszty również za osoby, które nie zgłosiły rzeczywistej liczby domowników. Zasugerował, że stawka została obliczona uproszczoną metodą: dzieląc koszty przez liczbę uczciwie zgłoszonych mieszkańców. Z-ca Dyrektora ZUK Michał Dominiak nie zgodził się z tą oceną, podkreślając, że od 2020 r. prowadzona jest szczegółowa analiza ilości odpadów. Każdy rodzaj śmieci jest monitorowany, a dane nie wskazują na istotne zaburzenia systemu. Rocznie ilość odpadów wzrasta o 500–600 ton, a w 95% przypadków liczba śmieci na mieszkańca pokrywa się z rzeczywistością. Radny Kołpaczyński dopytał, czy w takim razie ilość odpadów rośnie proporcjonalnie do liczby mieszkańców. Z-ca Dyrektora Dominiak potwierdził. Radny Kołpaczyński poprosił o szczegółowe analizy. Z-ca Dyrektora Dominiak poinformował, że dostępne są one na stronie gminy w sekcji „Analiza stanu gospodarki odpadami” od 2012 r.

6. Radna Marzena Cichewicz – jak dużo w gminie obecnie jest złożonych deklaracji śmieciowych? Z-ca Dyr. Michał Dominiak – coś około 18 tys. deklaracji. Są to wszystkie deklaracje łącznie – pierwsze deklaracje jak i korekty. Przewodniczący Tomasz Wiśniewski, przypomniał informację z komisji, że wspólnoty, spółdzielnie składają jedną deklarację za wszystkich mieszkańców danej wspólnoty czy spółdzielni.

7. Radny Jacek Cieślak zapytał, jak planowane jest kontrolowanie segregacji śmieci przez wspólnoty mieszkaniowe. Z-ca Dyrektora Michał Dominiak odpowiedział, że – zgodnie z wcześniejszą wypowiedzią radnej Cichewicz – odbyło się już kilka spotkań z firmami oferującymi rozwiązania uszczelniające system. Podkreślił jednak, że ostatecznie to mieszkańcy decydują, gdzie trafiają odpady. Radny Cieślak dopytał, czy w przypadku złej segregacji przewidziane są kary finansowe, jak np. w Słowenii, gdzie wspólnoty same weryfikują odpady przed ich oddaniem, a w razie nieprawidłowości ponoszą konsekwencje. Z-ca Dyrektora Dominiak odpowiedział, że na tym etapie nie zapadły jeszcze żadne wiążące decyzje – kwestia ta będzie jeszcze uzgadniana.

8. Przewodniczący Tomasz Wiśniewski – jeśli się okaże że współnota nie segreguje odpowiednio śmieci, wówczas, wówczas ZUK może całą wspólnotę obciążyć karą wyższej stawki tych 105 zł? Z-ca Dyr. Michał Dominiak – dokładnie tak. Przewodniczący Tomasz Wiśniewski – czyli wszystkich członków wspólnoty – tzw. odpowiedzialność zbiorowa.

9. Radna Marzena Cichewicz zwróciła uwagę, że musi istnieć podstawa prawna do przeprowadzania kontroli i zapytała, na jakiej podstawie są one realizowane. Przewodniczący Tomasz Wiśniewski wyjaśnił, że nie stwierdził jednoznacznie istnienia takiej podstawy – jedynie zadał pytanie. Radna Cichewicz zasugerowała sprawdzenie przepisów określających, kto i kiedy może przeprowadzać takie kontrole. Z-ca Dyrektora Michał Dominiak odpowiedział, że regulacje te znajdują się w ustawie o utrzymaniu czystości w gminach, a do kontroli uprawniony jest Urząd Miejski. Radna Cichewicz poprosiła o informację, gdy ZUK zakończy rozmowy z firmami oferującymi systemy uszczelniające. Zasugerowała, że przed wyborem rozwiązania propozycje powinny zostać przedstawione radnym, a wybrany system wdrożony najpierw w ramach pilotażu. Przewodniczący Wiśniewski zwrócił się do przewodniczącej komisji zdrowia o zorganizowanie spotkania, gdy ZUK przekaże informacje w tej sprawie.

10. Radna Aneta Piotrowska – precyzując, jedyną jednostką, która może przeprowadzić kontrolę i nakładać kary jest gmina.

11. Radna Ewa Podyma – w planach pracy naszej komisji, po rozmowach z panią dyr.. ZUK, znalazł się punkt dotyczący regulaminu gospodarki odpadami, ponieważ uzyskaliśmy informacje, że ZUK będzie nad takim regulaminem pracował i wówczas będzie okazja aby wszystkie te sprawy omówić.

12. Mieszkaniec Włodzimierz Słowiński – po gminie jeżdżą samochody innych firm odbierających śmieci. Jak to jest, czy ZUK odbiera z gminy 100%  śmieci? Z-ca Burmistrza Marek Książek – ustawa o czystości w gminach, nakłada na gminy obowiązek odbioru śmieci od mieszkańców. Natomiast przedsiębiorcy, mogą podpisać umowę z dowolną firmą, więc samochody innych firm mogą po terenie gminy jeździć.

Jak głosowali radni: ZA (12) Grzegorz Banaszkiewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Tomasz Janowski, Katarzyna Mielcarz, Maciej Pater, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ (3): Marzena Cichewicz, Grażyna Laskowska, Aneta Piotrowska. PRZECIW(1): Grzegorz Kołpaczyński. NIEOBECNY (5): Jakub Bargieł, Janusz Guzik, Marcin Kołota, Mirosław Nowakowski, Andrzej Pływaczewski.

5. Uchwała NR X107/25 w sprawie zgody na odpłatne nabycie nieruchomości położonej w Błoniu, w obrębie 0018-18. Przedmiotem nabycia jest nieruchomość gruntowa, zabudowana, działka ewid. nr 47 0 powierzchni około 328 m2, położona w obrębie 0018-18 w Błoniu, przy ul. Poniatowskiego 17. Na działce znajduje się dom o powierzchni 85m2 oraz budynek niemieszkalny o powierzchni zabudowy 10 m2, oba przeznaczone do rozbiórki. Działka położona jest na terenie przeznaczonym pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i pod teren dróg publicznych klasy dojazdowej. Uchwała Rady Miejskiej będzie stanowić podstawę do nabycia nieruchomości przez gminę. Nabycia dokonuje się na cele publiczne .

Dyskusja:

1. Radny Grzegorz Kołpaczyński – w jaki sposób zostanie ustalona/wynegocjowana kwota zakupu tej działki? Naczelnik Agnieszka Zdunek – wystąpiliśmy do rzeczoznawcy o wycenę, pop jej uzyskaniu będziemy negocjować cenę z właścicielem. Radny Grzegorz Kołpaczyński – będziemy negocjować, to znaczy kto, jakaś komisja, czy pani jest do tego umocowana? Naczelnik Agnieszka Zdunek – organem właściwym do przeprowadzenia negocjacji jest burmistrz.

2. Mieszkaniec Włodzimierz Słowiński – w jakim celu ta nieruchomość będzie kupiona i co na niej będzie? Kupowanie nieruchomości z budynkiem do rozbiórki, może okazać się że rozbiórka przewyższa wartość działki –  wówczas takie kupowanie to jest rozrzutność i niegospodarność. Naczelnik Agnieszka Zdunek – decyzje na zagospodarowanie tej działki, zapadną jeśli zakup dojdzie do skutku. Działka przylega do terenu gminnego, więc pomysł na zagospodarowanie na pewno się znajdzie.

Jak głosowali radni: ZA (16) Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0): NIEOBECNY(5): Jakub Bargieł, Janusz Guzik, Marcin Kołota, Mirosław Nowakowski, Andrzej Pływaczewski.

6. Uchwała NR X108/25 w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie nieruchomości położonych w miejscowości Pass, gmina Błonie. Właściciel nieruchomości wystąpił z wnioskiem o odpłatne przekazanie Gminie Błonie nieruchomości położonych w miejscowości Pass, w obrębie 0025-Pass, nr 4/58 i nr 4/6 0 łącznej powierzchni 0,0372 ha do zasobu gminy z przeznaczeniem na cele drogowe. Przedmiotowe działki znajdują się na terenie drogi zbiorczej. Nabycie przez gminę ww. nieruchomości przeznaczonych pod poszerzenie drogi gminnej nr 410107W, pozwoli na podjęcie działań i właściwe sprawowania zarządu nad tą drogą.

Jak głosowali radni: ZA (15) Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Maciej Górski, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0): BRAK GŁOSU (1): Jacek Cieślak, NIEOBECNY(5): Jakub Bargieł, Janusz Guzik, Marcin Kołota, Mirosław Nowakowski, Andrzej Pływaczewski.

7. Uchwała NR X109/25 w sprawie określenia zasad udzielenia dotacji celowej z budżetu Gminy Błonie na zadanie służą. Uchwałą określa zasady udzielania dotacji celowej ze środków budżetu gminy na zadania służące ochronie powietrza związane z trwałą likwidacją ogrzewania opartego na paliwie węglowym. Szczegóły ujęte zostały w programie dofinansowania do wymiany systemu grzewczego w domach jednorodzinnych na terenie gminy Błonie, który jest załącznikiem do tej uchwały.

Jak głosowali radni: ZA (16) Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0): NIEOBECNY(5): Jakub Bargieł, Janusz Guzik, Marcin Kołota, Mirosław Nowakowski, Andrzej Pływaczewski.

8. Uchwała NR X110/25 w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych. Zgodnie z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, przedsiębiorcy chcący realizować usługi odbioru nieczystości (szambo) muszą uzyskać zezwolenia na prowadzenie takiej działalności. Rada w uchwale określiła zasady/wymagania dla tych przedsiębiorców w zakresie wyposażenia technicznego, zabiegów sanitarnych i porządkowych związanych ze świadczonymi usługami oraz miejsc przekazywania odebranych nieczystości.

Jak głosowali radni: ZA (16) Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0): NIEOBECNY(5): Jakub Bargieł, Janusz Guzik, Marcin Kołota, Mirosław Nowakowski, Andrzej Pływaczewski.

9. Uchwała NR X111/25 w sprawie wyboru przedstawicieli Rady Miejskiej w Błoniu do składu Rady Społecznej przy Samodzielnym Gminnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Błonie. Rada społeczna działająca przy SGP Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Błoniu jest organem inicjującym i opiniodawczym dyrektora placówki. Okres kadencji rady społecznej określa statut SGPZOZ w Błoniu i wynosi 3 lata. Kadencja dotychczasowej rady społecznej upływa 2 lutego 2025 r.

Burmistrz Zenon Reszka poinformował, że w skład rady wchodzą: Burmistrz Błonia, przedstawiciel Rady Miejskiej oraz przedstawiciel wojewody mazowieckiego. Po niemal 20 latach z funkcji członków rady zrezygnowali Seweryn Chruściński i Irena Waśniewska. Podczas sesji Burmistrz wręczył podziękowania obecnemu Sewerynowi Chruścińskiemu, który w swoim wystąpieniu wyraził wdzięczność za lata współpracy i życzył nowej radzie sukcesów. Przewodniczący Tomasz Wiśniewski, powołując się na statut SGPZOZ, przypomniał, że członków rady społecznej na trzyletnią kadencję wybiera Rada Miejska. Zgodnie z tradycją w jej skład wchodzą: przedstawiciel prezydium Rady Miejskiej, przewodniczący komisji zdrowia oraz osoba spoza rady, zajmująca się sprawami dzieci, młodzieży i osób chorych. Zgłosił następujące kandydatury: Grzegorz Banaszkiewicz (z prezydium RM), Ewa Podyma (przewodnicząca komisji zdrowia), Jadwiga Sowińska (nauczycielka, była radna). Radny Grzegorz Kołpaczyński zgłosił dodatkowo Grażynę Laskowską. Następnie odbyło się jawne głosowanie nad poszczególnymi kandydaturami.

Grzegorz BanaszkiewiczZA (13) Grzegorz Banaszkiewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Tomasz Janowski, Katarzyna Mielcarz, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(2): Grzegorz Kołpaczyński, Grażyna Laskowska, PRZECIW(0): BRAK GŁOSU (1): Marzena Cichewicz,  

Ewa PodymaZA (13) Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Katarzyna Mielcarz, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(3): Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Grażyna Laskowska, PRZECIW(0):

Jadwiga SowińskaZA (13) Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Katarzyna Mielcarz, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(3): Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Grażyna Laskowska, PRZECIW(0)

Grażyna LaskowskaZA (7) Marzena Cichewicz, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Grażyna Laskowska, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Ewa Podyma. WSTRZYMUJE SIĘ(7): Grzegorz Banaszkiewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Helena Szymańska, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski PRZECIW(2): Katarzyna Mielcarz, Waldemar Szymański.

Rada Miejska do składu Rady Społecznej przy SGPZOZ w Błoniu wyznaczyła osoby: Grzegorza Banaszkiewicza, Ewę Podymę i Jadwigę Sowińską. Głosowanie nad całością uchwały- Jak głosowali radni: ZA (16) Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0): NIEOBECNY(5): Jakub Bargieł, Janusz Guzik, Marcin Kołota, Mirosław Nowakowski, Andrzej Pływaczewski.

10. Uchwała NR X112/25 w sprawie rozpatrzenia skargi mieszkańca Błonia z dnia 15 stycznia 2025 r. W dniu 16 stycznia 2024 r. do Biura Rady Miejskiej w Błoniu wpłynęła skarga mieszkańca na Burmistrza Błonia. Skarżący ogólnikowo stwierdza w niej, że dotyczy ona stanowiska zajętego w piśmie Burmistrza Błonia z dnia 13 stycznia 2025 r. znak WOA.152.2.2025 oraz zarzuca Burmistrzowi uprawianie hochsztaplerstwa, bezprawia, poświadczenia nieprawdy, jak również naruszania postanowień Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Skarżący, skargi niczym nie uzasadnił, ani nie przedstawił żadnych dowodów. Trudno odnosić się do wskazanych zarzutów, które nie mają żadnego konkretnego uzasadnienia.

Jak głosowali radni: ZA (15) Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Tomasz Janowski, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(1): Grzegorz Kołpaczyński, PRZECIW(0): NIEOBECNY(5): Jakub Bargieł, Janusz Guzik, Marcin Kołota, Mirosław Nowakowski, Andrzej Pływaczewski.

11. Uchwała NR X113/25 w sprawie przekazania według właściwości skarg Pana Włodzimierza Słowińskiego z dnia 17 grudnia 2024 r. oraz z dnia 3 stycznia 2025 r. Do Rady Miejskiej w Błoniu w dniu 19 grudnia 2024 r., oraz w dniu 3 stycznia 2025 r. wpłynęły skargi mieszkańca Błonia. Skargi złożone są na Tomasza Wiśniewskiego — Przewodniczącego Rady Miejskiej oraz na radnych Rady Miejskiej w Błoniu, którzy popierają stanowisko Tomasza Wiśniewskiego przy odmowie udzielenia informacji na zadane pytanie na Sesji Rady Miejskiej w Błoniu w dniu 16 grudnia 2024 r., dotyczące wniosków mieszkańców złożonych do projektu budżetu Gminy Błonie oraz na uchwałę nr IX/99/24 Rady Miejskiej w Błoniu z dnia 16 grudnia 2024 r. Zgodnie z przepisami właściwym do rozpatrzenia tych skarg jest Wojewoda Mazowiecki. Rada Miejska w Błoniu przekazuje wskazane skargi do Wojewody Mazowieckiego.

Jak głosowali radni: ZA (15) Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Tomasz Janowski, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Ewa Podyma, Helena Szymańska, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(1): Grzegorz Kołpaczyński, PRZECIW(0): NIEOBECNY(5): Jakub Bargieł, Janusz Guzik, Marcin Kołota, Mirosław Nowakowski, Andrzej Pływaczewski.

2. Sprawy bieżące, wolne wnioski interpelacje i pytania

Interpelacje – brak.

Sprawy bieżące:

Burmistrz Zenon Reszka: Stwierdził, że przepisy dotyczące gospodarowania śmieciami są wadliwe. Rada Miejska nie powinna zajmować się cenami śmieci. Ceny obsługi śmieci powinny wynikać z kosztów ponoszonych przez gminy. Cena 35 zł nie odbiega od cen w innych gminach, a i tak gmina Błonie będzie do śmieci dopłacać, ale relatywnie mniej niż to było w roku 2023 (1,9 mln zł dopłaty) czy 2024 (4,5 mln zł dopłaty). Gmina nie powinna w ogóle dopłacać do śmieci. Poinformował: że gmina Błonie dostała z funduszu dróg 1,2 mln zł na budowę ul. Polnej; że brał udział w obchodach 25-lecia Policji Powiatowej; że w marcu będzie 5 rocznica nieotwarcia basenu, gdyż otwarcie miało nastąpić w 2020 a z powodu pandemii nie odbyło się. Więc teraz będzie uroczystość i poświecenie obiektu przez Biskupa Nycza. W roku 2025 będziemy obchodzili także – 125 lat Kościoła Św. Trójcy, 15 lat Centrum Kultury, 10 lat Senior+, 120 lat OSP w Błoniu. Poinformował również, że gmina Błonie po raz 31 brała udział w WOŚP, a od tego roku nowym szefem sztabu WOŚP w Błoniu został Pan Bartosz Damski, dziękując jednocześnie za dotychczasowe zaangażowanie w WOŚP Państwu Szymańskim. Poinformawał także, że z dniem 1 stycznia funkcję naczelnika wydziału oświaty objęła Pani Martyna Adamczyk.

Wolne wnioski

Radna Marzena Cichewicz – złożyła w imieniu przewodniczącej osiedla nr 1 w Błoniu Pani Urszuli Nadolnej wniosek, o ustawienie na terenie osiedla nr 1 koszy na śmieci, gdyż na tym terenie nie ma ani jednego kosza na śmieci.

Pytania:

1. Radny Tomasz Janowski – w związku z planami budowy CPK pojawiły się informacje o drodze w południowej części naszej gminy, czy coś wiadomo w tej sprawie? Burmistra – w trakcie prac nad CPK były wykonywane różnego rodzaju analizy wstępne, które nie do końca będą realizowane. Z posiadanych ze spotkań z CPK informacji wiemy, że ta droga nie będzie realizowana.

2. Radny Maciej Górski – w związku z obowiązkiem segregacji tekstyliów, czy zniknie problem pojemników na tekstylia poustawianych na terenie gminy (typ CPK)? Z-ca Burmistrza Marek Książek – gmina nie ma żadnego wpływu na te pojemniki. Ustawiane są często na terenach prywatnych. Ustawiają je różne firmy, z którymi nie zawsze jest kontakt.

3. Przewodniczący Tomasz Wiśniewski – kiedy zakończy się remont ośrodka zdrowia? Burmistrz – ten remont samodzielnie prowadzi ośrodek zdrowia. Samodzielnie wybrał ośrodek wykonawcę i teraz samodzielnie ponosi konsekwencję. Z informacji przekazanych przez dyrektora ośrodka, problem wynika z opóźnienia ze strony wykonawcy związanego z brakiem możliwości montażu drzwi, których podwykonawca nie dostarczył w terminie. Brak możliwości zamontowania drzwi powoduje w tej chwili opóźnienie. Ośrodek nalicza kary wobec wykonawcy. Kiedy remont się zakończy, w tej chwili nie wiadomo.

4. Radna Marzena Cichewicz – trzy pytania: 1. Ustawa wprowadzająca obowiązek segregacji tekstyliów, nakłada także obowiązek ponownego zagospodarowania i użycia części tekstylia. Czy gmina ma już jakiś plan/pomysł jak wymóg ten mógłby być przez gminę realizowany? 2. Jakie są postępy w sprawie II strefy? 3. Zdjęto dziś z porządku obrad projekt uchwały dotyczący programu ochrony zabytków. Załącznikiem do uchwały był opracowany przez firmę zewnętrzną program ochrony zabytków – jaki był koszt opracowania tego dokumentu. Ad 1. Z-ca dyr. ZUK M. Domniak – obowiązek zapewnienia możliwości odbioru gmina spełniła ustawiając pojemniki w PSZOK. Do ustawy nie ogłoszono jeszcze rozporządzeń, dlatego w tej chwili nie wiemy jakie będą wymagania. Ad. 2 Pan Burmistrz– 23 marca 2024 podpisany został list intencyjny pomiędzy Błoniem, a Warszawą, w którym strony wyraziły gotowość do dalszych prac nad przyłączeniem gminy Błonie do II strefy. Próbowałem skontaktować się w tej sprawie z Warszawą, jest to niezwykle trudne. Po długim czasie braku działań w tej sprawie 19 listopada 2024 złożyłem pismo do pana Prezydenta Warszawy, prosząc o informacje jak i propozycję dla gminy Błonie. Niestety do dziś nie otrzymałem odpowiedzi na to pismo. Po innych interwencjach w tej sprawie, jutro (28.01.2025) mam spotkanie w m.st. Warszawa, najprawdopodobniej z sekretarzem, gdyż teraz trudno jest spotkać się Prezydentem Trzaskowskim. Na kolejnej sesji poinformuje jak wyglądało to spotkanie. Ad. 3 Pan Burmistrz – nie pamiętam w tej chwili, pani skarbnik pewnie też nie pamięta, bo to było już dosyć dawno temu, jeśli to jest tak istotne, wydział planowania może przekazać pani radnej tą informację. Radna Cichewicz – tak poproszę o tą informację.

5. Radna Aneta Piotrowska – czy w związku z obowiązkiem segregacji tekstyliów, na terenie gminy zostanie przeprowadzona jakaś akcja informacyjna, bo wielu mieszkańców o tym nie wie? Z-ca dyr. ZUK Michał Domniak- obecnie prowadzona jest taka akcja jak mieszkańcy mogą segregować tekstylia. Informacja ta została zamieszczona w BIS w formie specjalnej ulotki. Ad vocem radna Piotrowska – może warto takie ulotki przekazać do sołtysów, bo nie każdy zaopatruje się w BIS. Z-ca Burmistrza Marek Książek – zagwarantował poszerzenie akcji informacyjnej w tej sprawie.   

6. Radny Jacek Cieślak – górka do jazdy na nartach, sankach, czy jest może pomysł, aby była to górka całoroczna np. z igielitem? W kwestii edukacji śmieciowej, to sugerowałbym na takie spotkania zamiast dzieci zapraszać rodziców. Pan Burmistrz – nie ma tu naczelnika wydziału inwestycji, dlatego też może ten temat poruszyć na komisji lub na sesji, proszę ustalić, a pan naczelnik Piechota przyjdzie i wszystko wyjaśni.

7. Mieszkaniec Włodzimierz Słowiński – Kiedy zostanie zakończony remont budynku przy ul. Nowakowskiego 10? Co z remontem biur na mieszkania przy ul. Grodziskiej, czy to w tej kadencji wydarzy się? Co ze starym budynkiem stołówki, czy pan wie, że jak się ten budynek wyburzy tere tam jest uzbrojony i może tam powstać nieduży blok komunalny? Pan Burmistrz – dla budynku przy ul. Nowakowskiego przygotowywany jest projekt i dokumentacja, remont rozpocznie się jak będzie pozwolenie. Remont przy ul. Grodziskiej w tej kadencji powinien się skończyć.

Sesja została zakończona.

miesięcznik PIN
pozostałe wydania
miesięcznik PIN online

Niezależna gazeta lokalna

#projektbłonie #informacyjnie #niezależnie

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w  ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030

Wszystkie prawa zastrzeżone. Copyright by   
projekt błonie