Informacje z sesji Rady Miejskiej z dn. 07.04.2025 r.
Podczas sesji Rady Miejskiej, która odbyła się w dn. 07.04.2025 r. obecni byli radni RM: Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. Nieobecni: Jakub Bargieł, Helena Szymańska.
1. Rada Miejska podjęła następujące uchwały:
1. Uchwała NR XIII/128/25 zmieniająca uchwałę Rady Miejskiej w Błoniu w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Błonie na lata 2025-2038. Uchwałą wprowadzono zmiany dotyczące wzrostu deficytu budżetu o kwotę 3 180 000 zł, wzrostu przychodów z wolnych środków o kwotę 3 180 000 zł, uchwała nie zmienia wielkości długu na koniec roku 2025 oraz wielkości rozchodów w roku 2025. Dodatkowo uchwała wprowadza zmianę w planowanych przedsięwzięciach.
W planie dodane zostają dwa przedsięwzięcia:
1) Arena lekkoatletyczna stadionu miejskiego w Błoniu wraz z infrastrukturą towarzyszącą, dla której okres realizacji planowany jest w latach 2025-2026 przy łącznych nakładach i limicie zobowiązań 7 500 000 zł; przy czym limity wydatków zaplanowano odpowiednio w latach: 2024 – 3 000 000 zł; 2025 – 4 500 000 zł
2) Zagospodarowanie i poprawa retencji miejskiej poprzez rozwój zielonej i niebieskiej infrastruktury na terenie Gminy Błonie” (glinianki) – okres realizacji w latach 2025-2026; łączne nakłady i limit zobowiązań 200 000 zł ; limity wydatków odpowiednio w latach: 2025 – 70 000 zł; 2026 – 130 000 zł
Dyskusja:
1. Radny Grzegorz Kołpaczyński – w odniesieniu do informacji Przewodniczącego o opinii pozytywnej dla procedowanej uchwały, zwrócił uwagę, że podczas komisji żaden radny nie miał pełnej merytorycznej informacji na temat glinianek. Ciężko jest opiniować w ciemno uchwały. Rozumie, że radni Burmistrza i koalicjanci mają bezgraniczne zaufanie do Burmistrza głosują i opiniują w ciemno, ale radny do tych osób nie należy i prosi o zapewnienie merytorycznych informacji na komisji. Przewodniczący Tomasz Wiśniewski stwierdził odnosząc się do wypowiedzi radnego, że radny był też na komisji i nie złożył wniosku, by zaopiniować uchwałę negatywnie. Jeżeli nie przyjął Pan tej informacji, mógł też złożyć wniosek odwrotny, niestety Pan tego nie uczynił, ale to już chyba, po roku czasu można tych rzeczy już się nauczyć. Burmistrz zaprotestował, że rzekomo radni głosują w ciemno, to obraża radnych. Żaden radny nie głosuje w ciemno i prosiłby, aby wypowiadać się we własnym imieniu. Jednocześnie wyjaśnił, że wpisanie tego zadania do WPF podyktowane jest tym, że aby ubiegać się o jakiekolwiek dofinansowanie, których obecnie jest dla inwestycji mało, próbuje urząd pozyskać środki z dotacji na środowisko. Aby móc złożyć wniosek potrzebny jest program/projekt i to o tym jest mowa, o przygotowaniu programu/projektu. Sekretarz Przemysław Kubicki w uzupełnieniu dodał, że te 200 tys. zł jest na program funkcjonalno-użytkowy (PFU), który pozwoli na ogłoszenie przetargu zaprojektuj i wybuduj. Opracowanie PFU jest zdecydowanie tańszym rozwiązaniem, niż projekt. Dlatego w fazie starania się o dotację PFU jest lepszym rozwiązaniem. Celem II etapu ma być atrakcyjna forma rewitalizacji glinianek, o którym od początku zawsze była mowa. Pierwszy etap został zakończony. Obecnie w ramach dotacji dostępne są środki na retencje tzw. zielono-niebieskie inwestycje.
2. Radna Aneta Piotrowska – czy po zakończeniu inwestycji, arena będzie dostępna dla wszystkich mieszkańców? Czy inwestycja będzie w całości finansowana z jakiś funduszy dodatkowych, czy gmina będzie płaciła, w jakich kwotach, jak procentowo? Przewodniczący zapytał, czy radna była na komisji, bo tam była o tym wszystkim mowa. Radna potwierdziła, że była, a przewodniczący poprosił o odpowiedź Dyrektora Centrum Sportu Włodzimierza Leduchowskiego: dofinansowanie zakładamy na poziomie 5,5 – 6 mln zł pozostałą część sfinansuje gmina ze środków własnych lub innych źródeł. Po wybudowaniu areny, każdy będzie miał nieograniczony dostęp.
3. Dyrektor klubu “Błonianka” Paweł Woźniak zapytał, czy w trakcie prac nad areną, będzie można korzystać z boiska i czy będzie można odbywać mecze? Czy będzie oświetlenie bieżni i boiska oraz boiska bocznego? Czy powstaną magazynki dla klubu? Dyrektor Centrum Sportu Włodzimierz odpowiedział, że korzystanie z boiska głównego uzależnione będzie od czasu rozpoczęcia inwestycji. Sama inwestycja ma potrwać około 3-4 miesięcy. Wszystko zależy od czasu wyłonienia wykonawcy. Jeśli wykonawca zostanie wyłoniony w listopadzie wówczas do początku rozgrywek arena będzie gotowa i będzie można bez przeszkód korzystać z boiska. Czy tak się stanie, wszystko zależy od terminu rozpoczęcia prac. Będzie oświetlone boisko główne, bieżnie, a także boisko treningowe. Wszystkie prace mają być wykonane w ramach jednej oferty. Przy tej inwestycji powstanie także zaplecze magazynowe.
4. Mieszkaniec Włodzimierz Słowiński – zapytał, w kontekście ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej (ustawa z dn.5.12.2024) co, gdy koszty budowy schronu przy inwestycji (budowa areny) przekroczą koszt budowy samej inwestycji? Burmistrz odpowiedział, że nie jest przewidywana budowa schronu przy tej inwestycji.
Jak głosowali radni: ZA (19) Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0), NIEOBECNI (2): Jakub Bargieł, Helena Szymańska.
2. Uchwała NR XIII/129/25 zmieniająca uchwałę budżetową Gminy Błonie na rok 2025. Uchwała zwiększa plan dochodów o kwotę – 488 098 zł. Zwiększenie o powyższą kwotę wynika z otrzymanej z Ministerstwa Finansów rekompensaty na wzrost wynagrodzeń nauczycieli. Kwota rekompensaty nie pokrywa w całości wydatków gminy na podwyżki dla nauczycieli. Uchwała zmniejsza plan wydatków o kwotę 220 000 zł – jest to przesunięcie w ramach budżetu do innej klasyfikacji budżetowej. Zwiększenie planu wydatków o kwotę 3 668 098 zł – w tym 110 000 zł jako pomoc finansowa dla Komendy Wojewódzkiej Policji na zakup radiowozu, 200 000 zł dla Komendy Wojewódzkiej Straży Pożarnej na zakup samochodu pożarniczego, 20 000 zł dla OSP w Błoniu na remont klatki schodowej budynku straży, 488 098 zł z przeznaczeniem na wzrost wynagrodzeń dla nauczycieli, 3 000 000 zł na przedsięwzięcie dotyczące budowy areny lekkoatletycznej, 70 000 zł na przedsięwzięcie dotyczące zagospodarowania i poprawę retencji miejskiej (glinianki). Zwiększenie planu przychodów o kwotę 3 180 000 zł z wolnych środków.
Dyskusja:
1. Radny Grzegorz Kołpaczyński – zapytał jaka jest łączna kwota podwyżek dla nauczycieli? Skarbnik Bogumiła Koprowska – spływają sprawozdania z jednostek i nie jestem w stanie teraz odpowiedzieć na to pytanie, przygotuję informację na kolejną sesję, jednakże na pewno nie będzie to pół miliona, a znacznie więcej.
Jak głosowali radni: ZA (19) Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0), NIEOBECNI (2): Jakub Bargieł, Helena Szymańska.
3. Uchwała NR XIII/130/25 w sprawie przystąpienia Gminy Błonie do realizacji Programu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025. Na podstawie przepisów ustawy o Funduszu Solidarnościowym z dnia 23 października 2018 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało program „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego — edycja 2025. Program kierowany jest do opiekunów osób niepełnosprawnych, którzy muszą podporządkować swój dzienny rozkład zajęć w wykonywaniu czynności związanych z opieką i pomocą, co najczęściej oznacza życie w warunkach ciągłego obciążenia psychofizycznego. Środki finansowe na program pochodzą w 100% z Funduszu Solidarnościowego, w związku z czym realizacja Programu nie wymaga udziału środków własnych Gminy Błonie. Program ten jest kolejną (trzecią)edycją realizowaną przez Ośrodek Pomocy Społecznej).
Dyskusja:
1. Radny Grzegorz Kołpaczyński – na komisji, powiedziała Pani Dyrektor, iż obecnie program obejmuje 3 podopiecznych, czy to jest wystarczające, jakie są potrzeby? Dyrektor MOPS Anna Fuglewicz – to jest wystarczające. Program sam w sobie jest regulowany przepisami. To świadczenie dla osób opiekujących się osobą chorą. Wystąpiłam do Wojewody Mazowieckiego o 1290 godziny na taką opiekę, a przyznano nam 580. Więcej podań w tej sprawie do nas nie wpłynęło.
Jak głosowali radni: ZA (19) Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0), NIEOBECNI (2): Jakub Bargieł, Helena Szymańska.
4. Uchwała NR XIII/131/25 w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie nieruchomości położonej w Bramkach. Właściciele nieruchomości wystąpili z wnioskiem o odpłatne przekazanie Gminie Błonie nieruchomości położonej w miejscowości Bramki, gmina Błonie, w obrębie 0008-Bramki, oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka ewidencyjna nr 1 16/8 0 pow. 0,0427 ha. Działka ta powstała w wyniku podziału dokonanego na wniosek właścicieli w oparciu o wydaną decyzję o warunkach zabudowy. Podział został zatwierdzony ostateczną decyzją Burmistrza Błonia nr 19/2012 z dnia 19.04.2012 r. Przedmiotowa działka wydzielona została z przeznaczeniem pod drogę wewnętrzną, zapewniającą obsługę komunikacyjną przyległych do niej nieruchomości. Nabycie przedmiotowej nieruchomości do zasobu gminnego jest zasadne z uwagi na fakt, że jest to działka drogowa, która połączy dwie drogi dojazdowe gminne. Znajduje się ona pomiędzy dwoma innymi działkami należącymi do gminy, których przeznaczeniem jest droga. Wykupienie przedmiotowej działki będzie uzupełnienie układu komunikacyjnego w tym rejonie.
Dyskusja:
1. Radny Grzegorz Kołpaczyński – działka jest prywatna tak? Naczelnik Agnieszka Woźniak – tak, wniosek złożyły osoby prywatne, działka umiejscowiona jest pomiędzy dwoma działkami gminnymi i zasadne jest jej nabycie, aby zapewnić ciągłość. Radny – słyszałem, że gmina nie odkupuje na drogi gruntów prywatnych, co jest w tym przypadku szczególnego. Naczelnik – działka leży pomiędzy drogowymi działkami gminnymi i to jest najważniejsze, działka wejdzie w zasób gminnych dróg. Przewodniczący Tomasz Wiśniewski – podczas komisji było to dokładnie omawiane i pokazywane na mapce. Burmistrz – wiem do czego zmierza Pan radny tym pytaniem. To nie burzy dotychczasowego stanowiska gminy, nie kupujemy, ani nawet nie bierzemy za darmo dróg prywatnych, ale są wyjątki. Tam teren ten przeznaczony jest pod drogę i zasadnym jest, aby tą kwestię uregulować.
2. Mieszkaniec Włodzimierz Słowiński – dlaczego nie jest pokazywana teraz mapa? Ile jest jeszcze takich miejsc w gminie, jak np. od ul. Polnej do Lesznowskiej w planie zagospodarowania jest droga (plan z 2007) i do tej pory gmina nie uregulowała tych spraw. Panie Burmistrzu nie pytałem o budowle (schrony), a o to, czy dotarła do urzędu informacja o ustawie. Przewodniczący wtrącił, że dziękuje mieszkańcowi za przypomnienie daty, mniej będzie miał szukania uchwały (2007) przed rozprawą sądową, którą ma z mieszkańcem. Mapa była wyświetlana na połączonych komisjach, radni mieli możliwość zapoznania się z tym. Burmistrz – podtrzymuję to, co powiedziałem w tej sprawie, a także i w innych.
Jak głosowali radni: ZA (19) Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0), NIEOBECNI (2): Jakub Bargieł, Helena Szymańska.
5. Uchwała NR XIII/132/25 w sprawie zmiany uchwały Nr XII/127/25 Rady Miejskiej w Błoniu z dnia 17 marca 2025 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Błonie. W dniu 17 marca 2025 r. została podjęta Uchwała Nr XII/127/25 Rady Miejskiej w Błoniu w sprawie zasad
wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkalnego zasobu Gminy Błonie. Zgodnie z obowiązującym prawem przedmiotowa uchwała została wysłana do Wojewody Mazowieckiego. W ramach prowadzonej kontroli Wojewoda Mazowiecki wskazał nieścisłości w podjętej uchwale. Powyższą uchwałą Rada Miejska, dokonała poprawek merytorycznych odpowiadających przesłanym uwagom od Wojewody Mazowieckiego, wprowadzając zapisy zgodne z zaleceniami Wojewody.
Jak głosowali radni: ZA (19) Grzegorz Banaszkiewicz, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Aneta Piotrowska, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0), NIEOBECNI (2): Jakub Bargieł, Helena Szymańska.
6. Uchwała NR XIII/133/25 w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy na temat budżetu Gminy na 2026 rok (budżet obywatelski). Rada Miejska w dn. 17.03.2025 przyjęła uchwałę NR XII/121/25 w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy na temat budżetu Gminy na 2026 rok. Zgodnie z obowiązującym prawem przedmiotowa uchwała została wysłana do Wojewody Mazowieckiego. W ramach prowadzonej kontroli Wojewoda Mazowiecki wskazał nieścisłości w podjętej uchwale.
Dyskusja:
1. Mieszkaniec Włodzimierz Słowiński – zwracając się do Sekretarza, zapytał, czy pamięta sekretarz o tym, że mówił o złym rozwiązaniu monitoringu na skrzyżowaniu ulic Ekologicznej i Żukówka, że powinny być dwie kamery, a nie jedna, czy będzie to zrobione? Sekretarz – zaskoczę Pana, ma Pan rację, byłem, sprawdziłem i będzie zamontowana druga kamera.
Jak głosowali radni: ZA (18) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołaczyński, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Waldemar Szymański, Jarosław Uraszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0): BRAK GŁOSU (1): Maciej Górski, NIEOBECNI (2): Aneta Piotrowska, Helena Szymańska.
2. Sprawy bieżące, wolne wnioski, interpelacje i pytania.
Sprawy bieżące:
Burmistrz Zenon Reszka: z uwagi, że sesja odbywa się dokładnie 7 kwietnia, czyli w rok po wyborach samorządowych pogratulował radnym wyboru. Zaznaczył także, że ważną sprawą jest udział w każdych wyborach, do czego namawia i zachęca, w tym do najbliższych wyborów prezydenckich, życząc sobie, by frekwencja w wyborach była jak największa, a nie tak niska jak w samorządowych. Zaprasza także wszystkich w dniach 12-13 kwietnia na kiermasz świąteczny. Złożył życzenia świąteczne zebranym oraz wszystkim mieszkańcom.
Interpelacje: brak
Wolne wnioski: barak
Pytania:
1. Mieszkanka Jolanta Żurawińska – W związku z publiczną dyskusją na temat społecznej komisji mieszkaniowej, oznajmiła, że była jej członkiem przez 17 lat. Komisja pracuje bez wynagrodzenia, opiniuje wnioski o przydział mieszkania komunalnego, decyzję wydaje burmistrz, który może, ale nie musi zgadzać się z opinią komisji. Komisja omawia wnioski po odbyciu wizji lokalnych u wnioskodawcy. Komisja nie pyta o sprawy poglądowe, polityczne (od red. dane wrażliwe wg ustawy), czy nr buta. Skąd w takie dziwne teksty w artykule? Sugestia, że w pracach komisji są nieprawidłowości, jest rzeczą nieuprawnioną. A jeśli ktoś ma taką wiedzę, to trzeba to zgłosić do odpowiednich organów.
Od red. Generalnie nie przypadł do gustu Pani Żurawińskiej artykuł w Miesięczniku PIN. Pani Żurawińska usprawiedliwiała w swoim wystąpieniu całkowite zanonimizowanie całej treści protokołów z posiedzeń komisji, o które wnioskowała radna Cichewicz z uwagi na dobro osób ubiegających się o mieszkanie (empatyczne opowieści o chorych dzieciach, pijanych rodzicach itp.). Bezpośrednio zwróciła się z pytaniem do radnej Cichewicz – czy Pani chciałaby, aby ktoś o Pani sytuacji rodzinnej napisał w protokole, a później opublikował to np. na FB? Po czym pod adresem radnej padło szereg nieuprawnionych osądów, subiektywnych poglądów i subiektywnych ocen. Według nas, Pani całkowicie niezrozumiała treści artykułu.
Przewodniczący Tomasz Wiśniewski – zaznaczył, aby odróżniać kwestie prywatne od pełnienia mandatu radnego, który zgodnie z ustawą i statutem gminy jest wolnym mandatem radnego. Radna Cichewicz – w nawiązaniu do tego co padło przed chwilą z mównicy, radna zaznaczyła, że docenia wkład pracy pani Żurawińskiej w komisji mieszkaniowej, jej empatię i grę na emocjach. Doskonale to rozumie. Poprosiła, aby mieszkanka wzięła pod uwagę, to, że radny sprawując swoją funkcję robi, to w ramach przepisów. W chwili kiedy radny składa jedną interpelację, później kolejną, a w odpowiedzi dostaje całkowicie zamazane treści wszystkich protokołów z posiedzeń komisji, trudno jest bazować na tym, że cała treść protokołów, to rzewne historie. Nie oczekuje radna, aby takie historie były upubliczniane. Osoba kulturalna, na poziomie takich rzeczy nie robi, chociaż są pewne środowiska, gdzie takie praktyki są. Radna zaznaczyła, że przykro jej, że tak mieszkanka odczytała artykuł. Zaznaczyła, że jej dotychczasowa praca z ludźmi oraz w gazecie, nie daje prawa do osądów jej osoby w sposób jaki zrobiła, to Pani Jolanta. Problem dotyczący komisji mieszkaniowej, nie powstał z widzi mi się radnej, a z licznych sygnałów i informacji od mieszkańców o dużych nieprawidłowościach w pracy tej komisji. Chcąc zająć stanowisko w tej sprawie, trzeba zacząć od początku, zbadać dokumenty w tym protokoły, należycie rozpoznać sprawę. Nie mogła tego zrobić z powodu nieudostępnienia protokołów. Radna zaznaczyła, że rozumie skąd dzisiejsze rzewne i pełne gry na emocjach wystąpienie mieszkanki i wie z jakiego powodu miało ono miejsce. Zaznaczyła także, że ta sprawa nie zakończy się dziś na sesji, czy w kolejnych artykułach. Wszystkich obowiązują przepisy prawa. Randa ich przestrzega i poważnie traktuje zarówno obowiązujące przepisy jak i urzędy.
2. Radna Marzena Cichewicz – odwiert geotermalny. Przetarg się zakończył. Czy została podpisana umowa i kiedy ruszą prace? Uciążliwość tych prac będzie – czy wiemy jak długo one potrwają i czy w jakiś sposób zabezpieczony zostanie teren, aby uciążliwość była mniejsza? II strefa – czy są postępy w tej sprawie? Na poprzedniej sesji padła informacja o tym, że zwrócił się do gminy właściciel działki w Passie z propozycją zamiany działek. Chodzi o działkę, na której ma powstać świetlica w Passie, dzięki wieloletnim staraniom przewodniczącej osiedla w Passie. Czy mamy konkrety, czy zostały przedłożone jakieś propozycje, która działka na jakich zasadach mogłaby być zamieniona? Czy korzystamy w gminie z narzędzia finansowego typu “overnight” dzięki któremu moglibyśmy alokować na lokaty wolne środki? Jeśli tak, to czy w raporcie z realizacji budżetu za rok 2024 mówi o tym wartość w pozycji klasyfikacji budżetowej 750?
Burmistrz – podziękował Pani Żurawińskiej za głos, zaznaczył, że nie czytał tego artykułu. Sprawę zna z interpelacji radnej. Dziś radna też powtórzyła, co zanotował, o rzekomych nieprawidłowościach w pracy komisji. Stwierdził, że takie sugestie są absolutnie nieuprawnione. Komisja działa non profit i niejednokrotnie w bardzo trudnych warunkach. Każda sugestia, która podważałaby pracę komisji jest nieuprawniona. Trzeba było w prywatnej rozmowie zapytać mnie, albo po sesji zapytać Panią radną (radną Podymę), a nie próbować wywoływać burzę na całe miasto. Na komisji omawiane są drastyczne kwestię, których nigdy nie ujawnię. Nigdy z komisji takie rzeczy nie wyszły. To nie może być czyjeś widzi mi się, jeśli ma Pani jakieś podejrzenie, to proszę zgłosić od odpowiednich organów, ja się nie obawiam żadnej interwencji w tej sprawie. Komisji będę bronił, nigdy nie było do pracy komisji żadnych zastrzeżeń. Jestem burmistrzem piątej kadencji i nigdy żaden radny nie zgłaszał żadnych zastrzeżeń do pracy tej komisji. Owszem, może być ktoś niezadowolony, że nie dostał mieszkania, ale nie mamy mieszkań na rozdawanie, weryfikujemy dokładnie sytuację, a mieszkania otrzymują najbardziej potrzebujący. Na kolejne pytania w tej sprawie nie będę odpowiadał i proszę mnie więcej o to nie pytać.
Odwiert geotermalny – umowa nie jest podpisana. Przetarg jest rozstrzygnięty, czekamy na podpisanie umowy. Uciążliwości będą – hałas, wibracje, będą problemy i skargi, ale musimy to jakoś przejść i odwiert zrobić. Oferta jest bardzo dobra, poniżej kwoty, którą przewidywaliśmy. Jak to wpłynie na otoczenie zobaczymy w trakcie. Postaramy się zrobić wszystko, aby ten wpływ był jak najbardziej ograniczony. Jeśli chodzi o II strefę tzw. bilet Warszawa+ trwają prace w powołanym zespole. Chcemy, aby porozumienie zostało podpisane w drugim wariancie i od 1 stycznia 2026 bilet zaczął funkcjonować. Zamiana działek – zostało przecież przekazane do Rady Miejskiej pismo w tej sprawie. Przewodniczący Wiśniewski – nie otrzymaliśmy tego pisma. Burmistrz – dziwna sprawa, bo w rozdzielniku była Rada Miejska, nie wiem jak to się stało, że Rada tego pisma nie otrzymała. Jeśli nie dotarło, to jutro w trybie pilnym będzie przekazane. W piśmie informujemy, że jest możliwość zamiany. Teraz z większego terenu właściciel musi wydzielić geodezyjnie odpowiednią część, aby móc przedłożyć projekt uchwały o zamianie Radzie. ( od red. Okazało się, że pismo jednak trafiło do biura Rady w 24.03.2025, jednak nie zostało przekazane przewodniczącemu i radnym przez pomyłkę). Skarbnik Bogumiła Koprowska – pozycja w budżecie, o którą Pani radna pyta, tak pochodzi od odsetek z różnych narzędzi finansowych. Obecnie analizujemy dostępne możliwości, aby alokować środki na tego typu lokatach biorąc oczywiście pod uwagę harmonogram inwestycji i aby nie została zaburzona płynność finansowa gminy.
Ad vocem Pani Żurawińska – owszem targają mną emocje, bo to jest komisja, na której się mówi o ludzkich losach. Proszę te emocje wyciszać i tak jak mówi Pan Burmistrz, jak ma Pani pytania, to proszę pytać Pana Burmistrza lub przedstawicielkę komisji, koleżankę która siedzi na przeciwko Pani (radna Podyma), tak więc proszę pytać, a nie wywoływać wilka z lasu.
Ad vocem radna Marzena Cichewicz – jestem w ciężkim szoku, mówiąc szczerze. Jeśli praca radnego i zgłaszanie się mieszkańców do radnego jest w taki sposób określane, jako wywoływanie czegoś tam, no to trudno, przykro mi, będę takie rzeczy w dalszym ciągu wywoływać. Proszę wziąć pod uwagę, że ja nie działam z pobudek jakiś tam, że mi się coś wydaje. Do mnie zgłaszają się mieszkańcy, nie będę tu publicznie prać kwestii z jakimi pytaniami, problemami i poglądami. Pierwszy krok jaki zrobiłam i uważam, że jest to fair wobec wszystkich i komisji i przepisów i Pana Burmistrza. Dostałam bardzo dużo informacji o nieprawidłowościach. Postanowiłam najpierw sprawdzić to u źródła – na jakiej zasadzie działa komisja, jak wyglądają protokoły itd. W momencie, kiedy odbijam się od ściany, to proszę nie liczyć na to, że będę grzecznie stała w rzędzie i czekała, aż coś się objawi. Nie należę też do osób, której pochopnie podejmują decyzję, w 100% odpowiadam za swoje słowa i swoje decyzje. Padła też sugestia, że sprawę można do organów zgłosić, jeśli są nieprawidłowości. Owszem, wiem, że są takie przepisy. Mało tego, jeśli ktoś ma pewność i wie, że zostało popełnione przestępstwo i tego nie zgłosi, to podlega taka osobo odpowiedzialności karnej. Aby podjąć jakiekolwiek działania prawne, najpierw należy ustalić stan faktyczny. Próbuje ustalić stan faktyczny. I tą informacja powinna być zamknięciem tej dyskusji. Bo ta dyskusja opiera się na emocjach, na niezrozumieniu tematu oraz na niezrozumieniu tego, co było napisane w interpelacjach. Gdyby ktokolwiek pochylił się i ze zrozumieniem przeczytał interpelacje, dziś nie byłoby tej dyskusji. Przewodniczący Tomasz Wiśniewski – podziękował za ten głos radnej i w ramach podpowiedzi dodał, że Rada Miejska w swoich strukturach ma organ wewnętrzny, który może dokonywać takich kontroli i ma prawo działać na dokumentach z informacjami niejawnymi, to komisja rewizyjna. Tam można było zgłosić sprawę, do czego zachęca, aby nie wychodzić dalej do organów zewnętrznych.
Ad vocem Burmistrz – podtrzymuje wszystko co do tej pory powiedział w tej sprawie. Dodał także, że rolą radnego jest również edukowanie i jeśli ktoś z mieszkańców zgłasza się z nieprawidłowościami, to można mu wskazać, aby zgłosił sprawę do odpowiednich organów, po co taki pośrednik. A jeżeli Pani ma takie informacje, to proszę zgłosić do prokuratury, Pani nie musi mieć pełnej wiedzy, nie zastępuje Pani prokuratury ani Policji, nie jest Pani śledczym, proszę zgłosić organom, a one wyjaśnią za Panią sprawę i dadzą informację.
Ad vocem radna Cichewicz – dziękuje Panie Burmistrzu za wyczerpujące informacje.
3. Radny Grzegorz Kołpaczyński – 27 marca br. odbyło się spotkanie mieszkańców osiedla nr 6. Wpłynęły postulaty – czy jest możliwość naprawienia w krótkim czasie chodnika na skrzyżowaniu ul. Kopernika z Łukasińskiego? Drugi postulat – wprowadzenie zakazu zatrzymywania się na całej długości ul. Harcerskiej. Burmistrz – czy zostało to przekazane do nas na piśmie? Nie, to czy mógłby Pan przekazać na piśmie. Chodnik oczywiście naprawimy. Zakaz zatrzymywania się na Harcerskiej wymaga sprawdzenia organizacji ruchu i zastanowienia się nad tym.
4. Radny Maciej Pater – ma nadzieję, że inwestycja dotycząca areny nie wyrzuci do kosza sprawy budowy pełnowymiarowego boiska ze sztuczną nawierzchnią. Czy inwestycja ta jest rozważana? Kiedy planowane jest ponowne włączenie tężni? Karta Błoniaka – czy planowane jest zwiększenie zniżek na tą kartę? Czy jest szansa stworzyć w centrum kultury toalety dla matki z dzieckiem? Plac zabaw dla najmłodszych w Parku Bajka – czy planowany jest remont lub modernizacja tego placu? Burmistrz – przymiarki do powstania takiego boiska są przy ul. Norwida. Na jakim etapie jest przygotowanie projektu powie dyrektor Leduchowski. Tężnia – otwarcie planowane jest na 15.04.2025. Karta Błoniaka – Pan Sekretarz nad tym pracuje, ma dokonać analizy zniżek i ewentualnego zwiększenia tych zniżek, zastanowimy się nad tym. Łazienki w CK – takie łazienki z przewijakami już są w CK. Plac zabaw dla najmłodszych – on był wykonany jako pierwszy. ZUK pracuje nad przygotowaniem projektu dla tego placu, jak będzie gotowy przedstawimy Państwu. Wracając do pytanie o boisko – dyr. Włodzimierz Leduchowski – jest koncepcja na to boisko i koncepcja na jego usytuowanie. Niedoprecyzowane są kwestie zaplecza sportowego, szatni. Rozpatrywana jest też wersja trybun. Jeżeli wszystko pójdzie z założeniami, to do końca półrocza br. projekt powinien być gotowy.
5. Radny Maciej Górski – przejazd na Grodziskiej, czy mamy możliwość zadziałania, aby naprawić na nim dziury które powstały? Burmistrz – dotyczy przejazdu kolejowego, to PKP. Będzie to dłuższa sprawa, ale zostanie do PKP zgłoszony problem.
6. Radna Aneta Piotrowska – kwestia budowy Centrum Integracji w Radzikowie, być może to plotka, ale pytam na prośbę mieszkańców – czy ma tam powstać? Burmistrz – niczego nie mogę wykluczyć i powiedzieć, że czegoś nie będzie. Nie mogę wykluczyć też działań rządu na tym terenie, czy innej instytucji, które mi nie podlegają np. PKP. O niektórych sprawach nie wiemy, bo są wyjęte spod nadzoru samorządów. Nie mam też żadnej informacji, aby w tym miejscu była planowana budowa centrum integracji.
7. Radna Marzena Cichewicz – podziękowała całemu koleżeństwu z Rady, za wspólne wypracowanie koncepcji dotyczącej jej wniosku z dn. 17 lutego br. w sprawie uhonorowania dwóch mieszkańców Błonia, pierwszego Burmistrza Błonia i pierwszego lekarza w Błoniu po odzyskaniu niepodległości – tj. panów Konrada i Tadeusza Kosińskich. Przewodniczący Wiśniewski podziękował radnej za podniesienie sprawy i także podziękował za wypracowanie konsensusu.
8. Radny Grzegorz Kołpaczyński – kiedy powstanie wiadukt nad torami w Błoniu? Burmistrz – proszę nie doszukiwać się złośliwości w mojej odpowiedzi, ale powstanie wtedy, kiedy zostanie opracowana dokumentacja, zostanie wydane pozwolenie na budowę oraz w przetargu wyłoniony zostanie wykonawca. Trwają prace projektowe określone na 3 lata i 1 miesiąc, minęły dwa lata. Nie można także wykluczyć opóźnień. Za proces odpowiada MZDW. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, projekt z pozwoleniem powinien być gotowy w lipcu przyszłego roku. Wówczas MZDW zapewni środki w budżecie i ogłosi przetarg na wybór wykonawcy.
9. Radna Marzena Cichewicz – poprosiła o informacje dotyczące kwestii budowy alternatywnej drogi łączącej Warszawę z Sochaczewem, gdzie jakiś czas temu prezentowana była w mediach społecznościowych informacja w tej sprawie wraz z mapką, na której zaznaczona została obwodnica Błonia, ale na odcinku od drogi DK92 w północny jej przebiegu, czyli fragmentarycznie pokrywająca się lub prawie pokrywająca z tym, co jest obecnie wrysowane w naszym studium uwarunkowań. Czy coś więcej wiemy w tej sprawie? Burmistrz – jesteśmy aktywnym uczestnikiem tej sprawy. Informowałem, iż niezależnie od przebudowy drogi 579, która jest pierwszym etapem, także pracujemy nad sprawą obwodnicy wschodniej Błonia, a bardziej odpowiednią nazwą jest północno-wschodnia obwodnica Błonia i drogi krajowej nr 92. Jakiś czas temu zabiegaliśmy i złożyliśmy za czasów rządu PiS wniosek o wpisanie tej obwodnicy w projekt budowy 100 obwodnic, otrzymaliśmy odpowiedź odmowną. Obecnie odbyłem rozmowy na szczeblu ministerialnym w Ministerstwie Infrastruktury, aby wpisać projekt tej obwodnicy w komponent budowy CPK. CPK w zadaniach ma budowę lotniska oraz budowę infrastruktury komunikacyjnej do lotniska zarówno w komunikacji lokalnej, ponadlokalnej i krajowej. A w ramach drugiego zdania ma dwa komponenty – drogowy i kolejowy. W ramach tego komponentu drogowego złożyliśmy panu Ministrowi wniosek o wpisanie planu budowy obwodnicy północno-wschodniej Błonia do zadań CPK. Pomimo złożenia wniosku i trzech spotkań oficjalnej odpowiedzi w tej sprawie nie otrzymaliśmy. Wyślemy ponaglenie. Aczkolwiek w dokumentach CPK temat obwodnicy wschodniej Błonia pojawił się i jest ona wrysowana jako zadanie CPK. Ale nie mamy potwierdzenia ze strony Ministerstwa Infrastruktury. Łączy się z tym też kwestia tzw. drogi 580BIS. Jest to droga, którą wspólnie ze Starostwem procedujemy od blisko 10 lat. Była wykonana koncepcja tej drogi od granic zachodnich Warszawy, między drogą krajową 92, a droga 580 (Leszno-Kampinos). W gminie Błonie ma ona przebiegać tylko fragmentem na wysokości miejscowości Białutki i my dołączyliśmy do tego budowę obwodnicy wschodniej Błonia, jako połączenie z tą drogą. Było kilka prób z tą drogą. Teraz staramy się, by włączona została ona do komponentu drogowego CPK. Starostwo złożyło w tej sprawie wniosek do odpowiedniego wiceministra odpowiedzialnego za sprawy kolejowe. Będziemy nad tym pracować, aby zostało to wpisane w strategię CPK.
10. Radna Ewa Podyma – stwierdziła, że musi się odnieść do sprawy Radzikowa i Centrum Integracji Cudzoziemców. Wiecie Państwo oczywiście, dlaczego teraz cudzoziemcy i uchodźcy są na tapecie. Ta sprawa najprawdopodobniej zaczęła się od tego, że był plan wybudowania centrum przetwarzania danych. Ale nawet gdyby to było Centrum Integracji Cudzoziemców, to pani Aneto, powinna Pani uświadamiać ludzi, że to nie jest hotel, ani ośrodek dla uchodźców. Cytując “Centra Integracji Cudzoziemców, będą to punkty informacyjne i konsultacyjne, w których legalnie przebywający w Polsce cudzoziemcy otrzymają porady w zakresie praw pracowniczych, systemu opieki zdrowotnej, edukacji i kursów zawodowych“. Więc, to nie będą żadne hotele, ani miejsca gdzie oni będą mieszkać.
Przewodniczący Tomasz Wiśniewski składając Mieszkańcom życzenia wesołych świąt, zakończył sesję.