Informacje z sesji RM z dn. 17.03.2025.

Zachęcamy do zapoznania się z informacjami z sesji RM.

Informacje z sesji Rady Miejskiej z dn. 17.03.2025 r.

Podczas sesji Rady Miejskiej, która odbyła się w dn. 17.03.2025 r. obecni byli wszyscy radni RM: Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Waldemar Szymański, Jarosław Raszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. Nieobecni: Aneta Piotrowska, Helena Szymańska,

1. Rada Miejska podjęła następujące uchwały:

1. Uchwała NR XII/118/25 zmieniająca uchwałę Rady Miejskiej w Błoniu w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Błonie na lata 2025-2038. Zwiększa się deficyt w roku bazowym (2025) o kwotę 3 469 663,94 zł oraz zwiększa się przychód z wolnych środków o kwotę 3 469 663,94 zł na pokrycie deficytu. Zmianie nie ulega zadłużenie w roku 2025. Nie zmieniają się też rozchody.

Jak głosowali radni: ZA (19) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Waldemar Szymański, Jarosław Raszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0), NIEOBECNI (2): Aneta Piotrowska, Helena Szymańska.

2. Uchwała NR XII/119/25 zmieniająca uchwałę budżetową Gminy Błonie na rok 2025. Uchwała zwiększa plan wydatków o kwotę – 3 469 663,94 zł.  (2 610 000 zł na drogi, w tym: na przebudowę ul. Poniatowskiego 1 mln zł, na przebudowę ul. Północnej w Woli Łuszczewskiej 1 mln zł;  150 tys. zł na budowę ciągu pieszego przy ul. Legionów); 40 tys. na przebudowę drogi w Dębówce; 150 tys. zł na przebudowę drogi w Kopytowie oraz 130 tys. zł na remont ciągów pieszych w parku włoskim w Błoniu; 100 tys. zł zwiększenie planu wydatków związanych z uregulowaniem stanu prawnego nieruchomości, 35 tys. zł na rozliczenia dotyczące VAT, 323 554 zł na wydatki oświatowe w tym 40 tys. zł na remont autobusu szkolnego, 61 109,94 zł przywrócenie z planu wydatków niezrealizowanych w 2024 w ramach programu przeciwdziałania alkoholizmowi, 340 tys. zł zwiększenie planu wydatków na wniosek dyrektora CS na wynagrodzenia). Zwiększa plan przychodów o kwotę 3 469 663,94 zł (z wolnych środków).

Jak głosowali radni: ZA (19) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Waldemar Szymański, Jarosław Raszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0), NIEOBECNI (2): Aneta Piotrowska, Helena Szymańska.

3. Uchwała NR XII/120/25 w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Warszawskiemu Zachodniemu. Określa ona wysokość pomocy finansowej w formie dotacji celowej dla Powiatu Warszawskiego Zachodniego w roku 2025 w łącznej kwocie 2.000.000,-zł (dwa miliony złotych) na dofinansowanie zadań inwestycyjnych, realizowanych na terenie Gminy Błonie: Rozbudowa i przebudowa drogi powiatowej nr 4108 ul. Poniatowskiego na odcinku o dł. około 400 mb – 1 ml zł oraz przebudowa drogi powiatowej nr 4115W ul. Północnej około 350 mb w  Wola Łuszczewska Gmina Błonie – 1 mln zł.

Jak głosowali radni: ZA (19) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Waldemar Szymański, Jarosław Raszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0), NIEOBECNI (2): Aneta Piotrowska, Helena Szymańska.

4. Uchwała NR XII/121/25 w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy na temat budżetu Gminy na 2026 rok (budżet obywatelski). Kontynuując tradycję Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami w ramach budżetu obywatelskiego na 2026 rok. Rada w zasadach i trybie konsultacji wprowadziła zmiany: podziału projektów na trzy grupy; 3 glosy na wybrane 3 projekty, przy czym każdy z projektów musi być z innej grupy projektów; do składu komisji ds. BO dołączy dwóch przedstawicieli Rady; minimalna ilości głosów dla projektu – to 50 głosów ; głosowanie nad projektami będzie możliwe wyłącznie drogą elektroniczną, przy czym osoby nieposiadające komputera lub dostępu do internetu, będą miały w czasie trwania głosowania zapewniony dostęp do komputera i ewentualną pomoc przy głosowaniu na wyznaczonym stanowisku wyposażonym w komputer w urzędzie.

Dyskusja:

1. Radny Marcin Kołota – czy w głosowaniu może brać udział tylko osoba zameldowana w Błoniu czy też która zamieszkuje w Błoniu? Radny Tomasz Wiśniewski – głosować może osoba, która widnieje w błońskim spisie wyborców na stałe.

2. Radny Grzegorz Banaszkiewicz – wyraził stanowczy sprzeciw dla uchwały. Stwierdził, że w projekcie jest dyktatura, wszystko jest narzucone. Zwracając się do burmistrza zapytał czy do zadań gminy należy instalacja Internetu u wszystkich mieszkańców? Wnioski można składać mailowo, papierowo, to dlaczego głosowanie ma się odbywać tylko drogą internetową? Mieszkańcy wsi zmarnują pół dnia, aby dojechać na głosowanie, a na końcu okaże się, że magiczna 50 nie wiadomo skąd się wzięła, a jest 50 głosów minimum, że projekt nie dostał tylu głosów. To jest nie w porządku i ustalenie jednego miejsca głosowania też jest nieprawidłowe. W odpowiedzi radny Tomasz Wiśniewski – głosowanie internetowe ponieważ w ostatnich latach było bardzo dużo głosów nieważnych, dublujących się przy głosowaniu na kartach na papierze. Głosowanie internetowe wyeliminuje to. Ponadto głosowanie trwa tydzień, więc nie ma obawy, że będą kolejki. Mieszkańcy, którzy głosowali na kartach i tak musieli przyjechać do urzędu, by wrzucić do skrzynki swój głos. Wiem że niekiedy była praktyka taka, że robił to ktoś za nich, a to jest nieprawidłowość, którą dzięki głosowaniu przez Internet wyeliminujemy. W większości gmin nie ma już od dawna możliwości głosowania na papierze, jest tylko opcja głosowania elektronicznie. Magiczna 50ka – komisja stwierdziła, że gmina wydając pieniądze musi racjonalnie to robić, przechodziły bowiem projekty, które miały kilka głosów. 50 głosów na projekt to nie jest dużo, biorąc pod uwagę ilość mieszkańców w każdym obszarze. Burmistrz – faktycznie nie jest obowiązkiem gminy dostarczenie Internetu do każdego mieszkańca. Głosowanie elektroniczne faktyczne może być dla części osób problemem. Minimalny próg ilość głosów dla projektu jest jak najbardziej wskazany – zwiększa zainteresowanie BO. Nie może być tak, że kilka lub kilkanaście osób decyduje o dużym projekcie bo reszta się nie zainteresowała. Próg 50 głosów to nie jest dużo. 

3. Radny Grzegorz Kołpaczyński – zwrócił uwagę że kwota 1 mln zł w BO pozostaje od dawna niezmieniona. Może należałoby ją zwiększyć. W odpowiedzi radny Tomasz Wiśniewski – kwota w BO była omawiana w czasie prac komisji. W dużo większych gminach, kwoty są niższe. W naszej gminie kwota 1 mln zł jest jedną z najwyższych. Proszę też pamiętać, że projekty w ramach BO muszą być zrealizowane w danym roku. Drogie projekty są przeważnie dłużej trwające i mogą nie zakończyć się w ciągu roku.

4. Mieszkaniec Włodzimierz Słowiński – Na projekty miękkie może być maksymalnie przeznaczone 10 tys. to ile po wykorzystaniu tych pieniędzy przez wszystkie sołectwa zostanie na pozostałe projekty? Zrzucił brak realizacji (odrzucenie projektów) projektów, gdzie burmistrz decydował. Ci co go krytykowali, to ich projekt nie przeszedł, ci co sprzyjali to przeszedł. Jakie to mogą być projekty twarde, to musi być ustalone? Burmistrz zaprotestował, że w tej sprawie nie podejmował żadnych decyzji. To nie jest kwestia osobistej decyzji, to są kryteria decydujące czy projekt spełnia wymagania czy nie. Sekretarz Kubicki poprosił o szczegóły, bo jak stwierdził pan Słowiński go w tej chwili oczernia jako przewodniczącego komisji BO, że “po uważaniu” były dopuszczenie projekty. Przypomnę, że pana wiosek w ostatnim BO spełnił kryteria i został zrealizowany.

Jak głosowali radni: ZA (18) Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Maciej Górski,  Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Waldemar Szymański, Jarosław Raszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(1): Grzegorz Banaszkiewicz, NIEOBECNI (2): Aneta Piotrowska, Helena Szymańska.

5. Uchwała NR XII/122/25 w sprawie przystąpienia do sporządzenia Strategii Rozwoju Gminy Błonie na lata 2025-2034 oraz określenia szczegółowego trybu i harmonogramu opracowania projektu strategii, w tym trybu konsultacji. Informacje zawarte w strategii uchwalonej w 2022 roku uległy zdezaktualizowaniu. Pojawiły  się nowe możliwości w rozwoju Gminy, które nie zostały ujęte w obowiązującej strategii. Dodatkowo za  aktualizacją strategii przemawia pojawienie się projektu Strategia rozwoju Obszaru otoczenia Centralnego Portu Komunikacyjnego do 2044 roku. Dokument zawiera delimitację obszaru otoczenia CPK, kluczowe kierunki rozwoju, charakterystykę i lokalizację przedsięwzięć priorytetowych, model struktury funkcjonalno-przestrzennej, z którą nasza gminna strategia powinna być zgodna, aby móc skorzystać ze środków w ramach tej inwestycji. W uchwale określono szczegółowy tryb opracowania strategii, tryb konsultacji, tryb prowadzenia polityki rozwoju, harmonogram.

Jak głosowali radni: ZA (18) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Waldemar Szymański, Jarosław Raszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0): BRAK GŁOSU (1): Maciej Górski, NIEOBECNI (2): Aneta Piotrowska, Helena Szymańska.

6. Uchwała NR XII/123/25 w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych. Po raz trzeci radni podjęli tą uchwałę ze względu na uwagi jakie do jej treści wystosował organ nadzoru. Uchwała określa wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia, na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

Jak głosowali radni: ZA (18) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Waldemar Szymański, Jarosław Raszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0): BRAK GŁOSU (1): Maciej Górski, NIEOBECNI (2): Aneta Piotrowska, Helena Szymańska.

7. Uchwała NR XII/124/25 w sprawie wprowadzenia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi i zapobieganiu bezdomności zwierząt w gminie Błonie w 2025 roku. Celem Programu jest zapobieganie bezdomności zwierząt z terenu gminy Błonie oraz opieka nad zwierzętami bezdomnymi. Program obejmuje w szczególności: 1) zapewnienie bezdomnym zwierzętom miejsca w schronisku dla zwierząt, 2) opiekę nad wolno żyjącymi kotami, w tym ich dokarmianie, 3) odławianie bezdomnych zwierząt, 4) obligatoryjną sterylizację albo kastrację zwierząt w schroniskach dla zwierząt, 5) poszukiwanie właścicieli dla bezdomnych zwierząt, 6) usypianie ślepych miotów, 7) wskazanie gospodarstwa rolnego w celu zapewnienia miejsca dla zwierząt gospodarskich, 8) zapewnienie całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadkach zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt. Program może obejmować plan znakowania zwierząt w gminie i plan sterylizacji lub kastracji zwierząt w gminie przy pełnym poszanowaniu praw właścicieli zwierząt lub innych osób, pod których opieką zwierzęta pozostają.

Jak głosowali radni: ZA (18) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Waldemar Szymański, Jarosław Raszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0): BRAK GŁOSU (1): Maciej Górski, NIEOBECNI (2): Aneta Piotrowska, Helena Szymańska.

8. Uchwała NR XII/125/25 w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze bezprzetargowej nieruchomości gruntowych na rzecz użytkownika wieczystego. Dotychczasowy użytkownik wieczysty wystąpił z wnioskiem o nabycie prawa własności nieruchomości gruntowych niezabudowanych, stanowiących działki ewidencyjne nr 60/1 o pow. 0,0322 ha i nr 61/1 o pow. 0,1592 ha, położonych w Błoniu, przy ul. Kolejowej w obrębie 0025-25.

 „nieruchomość gruntowa oddana w użytkowanie wieczyste może być sprzedana wyłącznie użytkownikowi wieczystemu”. Zgodnie z treścią art. 37 ust. 2 pkt 5 ustawy o gospodarce nieruchomościami, a zbycie prawa własności nieruchomości na rzecz użytkownika wieczystego następuje w drodze bezprzetargowej. Po przeprowadzeniu wyceny obu nieruchomości, wnioskodawca zobowiązany będzie uiścić różnicę pomiędzy ceną rynkową, a wartością użytkowania wieczystego. Dla działki 60/1 różnicę określono na 26 945 zł (przyjęta wartość rynkowa 74 620 zł), a dla działki 61/1 różnicę określono na 133 218 zł (przyjęta wartość rynkowa 368 930 zł).

Dyskusja:

1. Radny Grzegorz Kołpczyński – zapytał, kto jest użytkownikiem wieczystym? Naczelnik Agnieszka Zdunek – użytkownikiem wieczystym jest spółka Kolex – Gizowska i Schmid.

Jak głosowali radni: ZA (18) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Waldemar Szymański, Jarosław Raszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0): BRAK GŁOSU (1): Maciej Górski, NIEOBECNI (2): Aneta Piotrowska, Helena Szymańska.

9. Uchwała NR XII/126/25 w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych podmiotów oświatowych prowadzonych przez osoby fizyczne i prawne inne niż Gmina Błonie oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania udzielonej dotacji.

Przyjęcie uchwały wynikało z konieczności dostosowania prawa miejscowego do nowych zasad finansowania oświaty, w szczególności w zakresie podziału dotacji na ucznia/wychowanka z niepełnosprawnością sprzężoną, z autyzmem lub z zespołem Aspergera, której wysokość ustawodawca od 2025 roku uzależnił od liczby godzin wsparcia, jakie ten uczeń/wychowanek otrzymuje w jednostce dotowanej w ciągu tygodnia. W uchwale wprowadzono zapisy, które pozwalają na uporządkowanie przepisów ogólnych w zakresie udzielania i rozliczania dotacji. 

Jak głosowali radni: ZA (18) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Waldemar Szymański, Jarosław Raszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(0): PRZECIW(0): BRAK GŁOSU (1): Maciej Górski, NIEOBECNI (2): Aneta Piotrowska, Helena Szymańska.

10. Uchwała NR XII/127/25 w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Błonie. Znowelizowana ustawa z dnia z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 725) obliguje gminę do dostosowania przepisów aktów prawa miejscowego do przepisów rangi ustawowej. Uchwała obejmuje uściślenie i uszczegółowienie obowiązujących zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Błonie w świetle obowiązujących przepisów prawnych i ma na celu zwiększenie przejrzystości we wrażliwym społecznie obszarze gospodarki mieszkaniowej w gminie. Ustawa zmieniająca zawiera przede wszystkim likwidację odrębnej funkcjonalnie części mieszkaniowego zasobu gminy, jaką  stanowią lokale socjalne. Wprowadzenie najmu socjalnego lokali mieszkalnych oznacza rezygnację ze stosowania pojęcia „lokal socjalny” i konieczności wydzielania tych lokali z mieszkaniowego zasobu gminy. Stosowanie najmu socjalnego polega na tym, że gmina będzie mogła każdy lokal spełniający wymogi ustawowe wynająć lub podnająć w ramach najmu socjalnego.

Dyskusja:

Podczas sesji Burmistrz odniósł się do wątpliwości wobec niektórych zapisów uchwały, które pojawiły się podczas pracy komisji budżetu i spraw komunalnych, na której uchwał nie otrzymała opinii pozytywnej. Uwagi podczas komisji zgłosiła radna Marzena Cichewicz. Po weryfikacji prawnej, ustosunkowano się do wątpliwości:

1. Brak zapisu dotyczącego utraty mocy uchwały nr XIV/90/11 z 2011 r. – wyjaśnienie: W myśl zasady lex posterior derogat legi priori uchwała późniejsza uchyla uchwałę wcześniejszą.

2. Brak zapisów wynikających z obowiązku określonego w art. 21.1 i 21.2 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego- wyjaśnienie:  Art. 21 ust. 1 pkt 1 i pkt reguluje kwestie dwóch odrębnych działań. Zasady wynajmowania lokali oraz wieloletnie programy gospodarowania mieszkaniowym zasobem gmin. W uchwale o zasadach wynajmowania lokali nie można jednocześnie zawierać programu gospodarowania zasobem mieszkaniowy. Uchwała o zasadach wynajmu jest prawem lokalnym, program gospodarowania ma charakter intencjonalny.

3. Brak zapisu odnoszącego się do art. 21.4c ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego 4c. – wyjaśnienie –  przepisywanie regulacji prawnej z ustawy jest niecelowe, a nawet nie powinno być stosowane z uwagi na to, że ustawa jako akt nadrzędny może się zmienić i wówczas powoduje to konieczność zmiany uchwały.

4. Coroczne składanie przez najemcę oświadczenia o dochodach, jest zrozumiałe, jednakże ustawa określa, że taka weryfikacja okresowa przez gminę, nie powinna się odbywać częściej niż co 2,5 r – wyjaśnienie – chyba nastąpiło, niezrozumienie. Zapis w uchwale dotyczy osób, które dopiero oczekują na mieszkanie, a nie najemców.

5. § 15.1 projektu uchwały jest niezgodny z art. 691 Kc – wstąpienie w stosunek najmu osób wymienionych w tym art. następuje z mocy ustawy – wyjaśnienie – uchwała nie może przepisywać uregulowań ustawowych, uchwała reguluje inny przypadek niż ustawowy. Nie chodzi o osoby, które wstąpiły w umowę najmu na podstawie art. 691 Kc, a o inne, które w tym artykule nie są wymienione.

6. § 4.1 uchwały – Kryterium dochodowe – czy w przypadku osób niepełnosprawnych nie powinno być inne? – wyjaśnienie – paragraf 17 i 18 uchwały określa jak powinien być przystosowany lokal dla osoby niepełnosprawnej, a ustawodawca nie upoważnił rady do różnicowania zasad dotyczących kryterium dochodowego np. dla osób z niepełnosprawnością.

7. § 14.4 – brak podstawy prawnej, komisja nie może przeprowadzać kontroli. Może według art.7.8 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, przeprowadzać wywiad środowiskowy – wyjaśnienie – to kwestia nazewnictwa. Osoby ubiegające się o najem muszą podlegać kontroli, chociażby kontroli społecznej. Ustawa nie zawiera nigdzie zapisu o konieczności powstania mieszkaniowej komisji społecznej. Ustawa mówi, że ma być kontrola społeczna, ale nie precyzuje jak taka kontrola ma być zapewniona. Kontrola i wywiad środowiskowy to zbieżne pojęcia, bowiem należy sprawdzić, czy warunki zgadzają się z tymi określonymi we wniosku o najem. Osoba składająca wniosek, oświadcza też że wyraża zgodę na przeprowadzenie kontroli warunków mieszkaniowych. 

Dodatkowa wątpliwość, dotyczy powoływania samej komisji, czy komisję może powołać Burmistrz zarządzeniem, czy powinna to zrobić Rada Miejska uchwałą? – wyjaśnienie – do tej pory komisje powoływał zawsze Burmistrz, bo komisja jest ciałem doradczym. Komisja sama decyzji nie podejmuje, spełnia element kontrolny. Aby zapewnić większą kontrolę społeczną, zaproponowaliśmy, aby dwie osoby do komisji wskazała Rada Miejska.

Radny Marcin Kołota – zapytał odnośnie rozdziału I pkt 4. uchwały – co stanie się z nauczycielem, który np. przez wiele lat korzystał z mieszkania, pracował w błońskiej szkole i przeszedł na emeryturę? Burmistrz – zapisy w uchwale są zgodne z ustawą. Jest to mieszkanie służbowe – na czas wykonywania pracy. W takim przypadku, po zakończeniu świadczenia pracy umowa najmu się rozwiązuje i jest 30 dni na opuszczenie lokalu.

Radna Marzena Cichewicz – poprosiła o wyjaśnienie, w jaki sposób w uchwale zapewniona jest wymagana prawem, a także potwierdzona orzecznictwem niezależności i transparentność działań komisji w zakresie zarządzania najmem i czy kontrola społeczna będzie zapewniona przez to, że desygnujemy jako rada do pracy komisji dwoje radnych i czy są w komisji przedstawiciele organizacji społecznych? Mec. Kamila Waśniewska-Marczak – stwierdziła, że to nie jest tak, że te dwie osoby mają być powołane spośród radnych. Komisja, która w ogóle nie jest regulowana przepisami tej uchwały (przejęzyczenie powinno być ustawy), państwo regulujecie w uchwale zasady jej powoływania i działania. W uchwale określone jest, że komisja liczy od 5 do 7 członków. Dotychczas było tak, że wszystkie osoby powoływane były przez pana Burmistrza. Ze względu na analizę przepisów i orzecznictwa oraz w celu przejrzystości i niezależności jak wspomniała pani radna, będą państwo do składu wybierać dwie osoby, ale to nie jest tak, że będziecie państwo wybierali te osoby ze swojego grona, to nie jest obowiązek, to może być osoba z organizacji społecznej. 

Radna Grażyna Laskowska – ma uwagę do rozdziału XIX uchwały, chodzi o wyposażenie lokali dla osób niepełnosprawnych. Uchwała określa w punktach jak powinny te lokale być dostosowane. Czy gmina posiada takie lokale? Burmistrz – zawsze w takich przypadkach staramy się pomóc takiej osobie, dostosować pomieszczenie czy to robiąc remont, czy dokonać zamiany mieszkania np. na lokal na parterze. Gmina

przygotowywała i będzie przygotowywała lokal dla takie osoby niepełnosprawnej.

Radna Katarzyna Mielcarz – jaka jest ilość mieszkań/lokali, które wchodzą w skład zasobu gminy? Burmistrz – obecnie jest to 611 mieszkań, które są lokalami własnościowymi gminy. Nie mówię tu o lokalach którymi zarządza ZUK bo to jest inna kategoria.

Jak głosowali radni: ZA (18) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Grzegorz Kołpaczyński, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Waldemar Szymański, Jarosław Raszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(1): Marcin Kołota, PRZECIW(0): BRAK GŁOSU (1): Maciej Górski, NIEOBECNI (2): Aneta Piotrowska, Helena Szymańska.

11. Uchwała NR XII/128/25 w sprawie rozpatrzenia skargi. Do biura rady wpłynęła skarga datowana na 19.02.2025 na Burmistrza Błonia. W skardze zarzuca się burmistrzowi nie udzielenie odpowiedzi na pytania, kto reprezentował gminę w postępowaniu mediacyjnym dotyczącym kwoty odszkodowania 1 600 000 zł dla firmy oraz zarzuca Burmistrzowi hochsztaplerstwo, bezprawie, potwierdzenie nieprawdy i łamanie Konstytucji i ustaw. Komisja skarg, wniosków i petycji, po analizie skargi stwierdziła, że zarzuty są niezasadne, ponieważ odpowiedź na skarżącemu została udzielona podczas sesji. Tym samym rada postanowiła odmówić uwzględnienia skargi.

Jak głosowali radni: ZA (17) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Waldemar Szymański, Jarosław Raszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(1): Grzegorz Kołpaczyński, PRZECIW(0): BRAK GŁOSU (1): Maciej Górski, NIEOBECNI (2): Aneta Piotrowska, Helena Szymańska.

12. Uchwała NR XII/129/25 sprawie przekazania według właściwości skarg. Do biura rady wpłynęły dwie skargi na przewodniczącego rady oraz radnych, którzy popierają stanowisko przewodniczącego w uzasadnieniu do dwóch uchwał nr X/112/25 oraz nr XI/116/25. Rada według właściwości przekazuje obie skargi do Wojewody Mazowieckiego.

Jak głosowali radni: ZA (17) Grzegorz Banaszkiewicz, Jakub Bargieł, Marzena Cichewicz, Jacek Cieślak, Janusz Guzik, Tomasz Janowski, Marcin Kołota, Grażyna Laskowska, Katarzyna Mielcarz, Mirosław Nowakowski, Maciej Pater, Andrzej Pływaczewski, Ewa Podyma, Waldemar Szymański, Jarosław Raszewski, Barbara Wielogórska, Tomasz Wiśniewski. WSTRZYMUJE SIĘ(1): Grzegorz Kołpaczyński, PRZECIW(0): BRAK GŁOSU (1): Maciej Górski, NIEOBECNI (2): Aneta Piotrowska, Helena Szymańska.

2. Sprawy bieżące, wolne wnioski, interpelacje i pytania.

Sprawy bieżące:

Burmistrz Zenon Reszka: poinformował, że nasze miasto zajęło 10. miejsce w rankingu “Europejskie Miasta Przyszłości” fDi Magazine, który opracowywany jest przez fDi Magazine z Grupy Financial Times.  Błonie zajęło 10. miejsce w kategorii mikro miast (poniżej 100 tys. mieszkańców) w kategorii “Miasta Przyjazne Biznesowi”. Przekazał, że jutro 18.03.25 odbędzie się uroczystość “5. rocznica nieotwarcie Centrum Sportu i Rekreacji”, na którą serdecznie zaprasza oraz że przygotowywane jest sprawozdanie z realizacji budżetu 2024 i niebawem zostanie przesłane do radnych.

Interpelacje:

Radna Marzena Cichewicz – złożyła interpelację dotyczącą przekazaniekopii protokołów z posiedzeń gminnej społecznej komisji mieszkaniowej za okres od stycznia 2024 wskazując prze przepisy RODO nie wyłączają odpowiedzialności gminy do dostępu do informacji. Prosi także, aby w przekazanej liście lokali będących w zasobie gminy zaznaczone zostały pustostany oraz o aktualną z 2025 r. listę osób oczekujących na mieszkanie.

Wolne wnioski: barak

Pytania:

1. Radny Jakub Bargieł – czy została przygotowana koncepcja, co zostanie zbudowane w Pass jako świetlica? Burmistrz – jest zmiana koncepcji. Po przeprowadzonej wizytacji działki, na której planowano postawienie świetlicy, stwierdzono że budynki, które się tam znajdują nie nadają się do remontu, a sama działka jest nieforemna. W związku z tym podjęto rozmowy z właścicielem sąsiedniej działki w sprawie zamiany działek. Wstępny wniosek jest, właściciel musi wydzielić z większej nieruchomości odpowiedni fragment pod zamianę. Proponowana działka ma lepszą lokalizację i jest bardziej foremna. Po dokonaniu wyceny, przedstawiona będzie radzie uchwała w sprawie zamiany.

2. Radna Katarzyna Mielcarz – poprawa bezpieczeństwa na przejeździe kolejowym na ul. Purzyckiego w Bieniewicach. Jaki jest obecnie stan sprawy? Naczelnik Rafał Nowak – na spotkaniu z PKP ustalono, że gmina Błonie odpowiedzialna będzie za budowę chodnika, a PKP za przebudowę przejazdu. PKP ma w ciągu 30 dni zrobić analizę urządzeń na przejeździe i sprawdzić, czy można dołożyć dodatkowe rogatki, tak jak to jest w Rokitnie. Będziemy podpisywać porozumienie w sprawie przebudowy. Jesteśmy w stałym kontakcie z PKP.

3. Radna Marzena Cichewicz – kilka pytań: 1. Z czego wynika decyzja gminy, że w ramach biletu metropolitalnego, przyjęliśmy wariant II z dopłatą roczną przez gminę 500 tys. zł, dlaczego nie III wariant i dotacja 950 tys. zł – skorzystanie z wariantu 3 byłoby bardziej korzystne dla mieszkańców.  2. Czy są już jakieś analizy i postępy prac, dotyczące kolejnego kroku czyli objęcia gminy Błonie II strefą? 3. Kto i jak często w naszym urzędzie gminy dokonuje weryfikacji dendrologicznej drzew na terenie gminy, do kogo należy złożyć wniosek o taką weryfikację? 4. Ścieżka rowerowa przy drodze 579 w Białutach – czy wiemy jakie są postępy w sprawie dobudowania brakującego odcinka? Burmistrz ad.1 i ad.2 – jeśli chodzi o sprawę biletu metropolitalnego i II strefę bo to są rzeczy rozbieżne, miałem w tej sprawie rozmowy z zarządem Warszawy i zarządem MZDW. Do zespołu negocjacyjnego z ramienia gminy delegowani zostali sekretarz Przemysław Kubicki i z-ca skarbnika Joanna Kurzela. Zakładamy, że dopłaty do biletu metropolitalnego będą obowiązywały od 1 stycznia 2026 r. Wybraliśmy wariant II, gdyż jest to najczęściej wybierany wariant przez inne gminy taką informację dostaliśmy z Warszawy. ad.3 Za weryfikację dendrologiczną odpowiada wydział ochrony środowiska. Jeśli jest potrzeba takiej weryfikacji, proszę zgłosić to do wydziału, a weryfikacja zostanie przeprowadzona. ad.4 Trwa opracowanie projektu. Jak tylko projekt będzie gotowe przekażemy taką informację. 

4. Radny Andrzej Pływaczewski – Mówił Pan Burmistrz o rozbudowie sieci kanalizacyjnej, kiedy przewidywane jest podłączenie do kanalizacji mieszkańców Strych Faszczyc? Burmistrz – zostałem źle zrozumiany, mówiłem o rozbudowie oczyszczalni ścieków, a nie sieci kanalizacyjnej. Jest przyjęty program rozwoju i modernizacji sieci kanalizacyjnej przez MPWiK i sukcesywnie w miarę możliwości spółka to realizuje. Z założenia sieć rozwijamy na terenach mocno zurbanizowanych, tam gdzie jest teren mniej zurbanizowany jest to niewskazane, nieekonomiczne i kosztowne w tym dla mieszkańców. Tam realizujemy budowę przydomowych oczyszczalni. W uzupełnieniu informacji dyr. MPWiK Daniel Kopiec – spółka w ramach KPO złożyła wnioski o dofinansowanie w ramach programu zielona transformacja. Wniosek obejmuje trzy inwestycje: rozbudowę oczyszczalni ( na 21 mln z), rozbudowę i modernizację stacji uzdatniania wody w Błoniu (około 19 mln zł), budowa budynku na osad odwodniony z budynkami towarzyszącymi (około 19 mln zł). W sumie wniosek jest na 59 mln zł. Umowa powinna być podpisana z bankiem do połowy 2026 r. W czerwcu będziemy wiedzieć, czy udało nam się przejść wymagania banku w zakresie finansowym i czy jesteśmy zdolni do spłaty tej pożyczki, bo to pożyczka, którą można rozłożyć na 20 lat przy oprocentowaniu 1%. Program trzeba zakończyć do 2030r. Jeśli chodzi o budowę sieci kanalizacji, potrzebne są trzy rzeczy: chętni, który podłączą się po wykonaniu, zgody na służebność przesyłu, finanse. Jak są te rzeczy sama budowa jest prosta.

5. Radny Grzegorz Kołpaczyński – W nawiązaniu do rankingu i 10 miejsca w kategorii “Miasto przyjazne biznesowi”. Rzeczywiście nasycenie u nas terenu magazynami jest niespotykane, nie dziwie się, że to 10 miejsce, chyba nawet powinniśmy być wyżej plasowani, wiem że to generuje duże przychody dla gminy, ale jest to jedna strona medalu. Odbywa się to koszem jakości życia mieszkańców (hałas, zanieczyszczenie powietrze, duży ruch samochodów ciężkich). Czy warto może stworzyć ranking lub może jest taki ranking, określający miejsce naszej gminy dotyczące jakości życia? Burmistrz – Trzeba zgodzić się z przedstawioną opinią, zwłaszcza z jej pierwszą częścią. Każda działalność człowieka na planecie generuje problemy, ale rozwój jest nieunikniony i dotyczy całego świata, nie tylko gminy Błonie. Zgadzam się z panem, że w miarę możliwości należy chronić środowisko , ale ie ma możliwości uczynienia z Błonia zielonej enklawy. Nawet bez magazynów ruch i hałas pozostaną, ponieważ pojazdy będą musiały docierać do sąsiednich gmin. W kwestii rankingu dotyczącego jakości życia mieszkańców, sądzę, że też zajęlibyśmy bardzo dobre miejsce.

6. Radna Marzena Cichewicz – Czy bloku przy ul. Targowej przeznaczony jest do rozbiórki? Jeśli tak, to czy lokatorzy dostaną inne lokale? Czy i kiedy będzie przeprowadzona ekspertyza stanu budynku przez komisję? Czy prawdą jest, że targ w obecnym miejscu będzie istniał jeszcze przez kilka lat, a później zostanie zlikwidowany, a teren sprzedany deweloperowi? O zdanie tych pytań na sesji poprosili mnie mieszkańcy zaniepokojeni informacjami jakie do nich docierają? Burmistrz – Budynek jest wstępnie przeznaczony do rozbiórki, decyzja zależy od oceny jego stanu przez fachowców. Wymaga kosztownego remontu – jest stary, częściowo drewniany, z przestarzałymi instalacjami. Po ekspertyzie zapadną dalsze decyzje. Proces rozbiórki potrwa kilka lat, a nowe zakwaterowania zostaną wstrzymane. Mieszkańcom będą proponowane inne lokale na terenie gminy. Odpowiedzialność za ten budynek ponoszą burmistrz i dyrektor ZUK. Co do targu – plotki o jego likwidacji są nieprawdziwe, a jego funkcjonowanie nie jest zagrożone.

7. Radny Mirosław Nowakowski – czy zostało coś ustalone w sprawie przedłużenia godzin pracy apteki w Błoniu? Dyr. ZUK Monika Zalewska – po spotkaniu z panią kierownik apteki, nie jest ona w stanie zapewnić pracy apteki 24h, ani przedłużyć godzin pracy apteki z uwagi na koszty. Według przepisów farmaceutycznych, podczas pracy apteki zawsze musi być na dyżurze magister farmacji, sam technik nie wystarcza. Stawka godzinowa za pracę w aptece mgr farmacji, to około 100 zł netto, są też braki kadrowe.

8. Radny Tomasz Janowski – niedawno w Błoniu miało odbyć się spotkanie z przedstawicielami CPK, ale się nie odbyło. Na kiedy planowane jest ewentualne kolejne spotkanie? Sekretarz – Spotkanie zostało umówione i ustalono datę, jednak dzień przed otrzymano informację o jego odwołaniu. Powodem jest ustawa o CPK, zgodnie z którą spotkania mają odbywać się we wszystkich gminach wokół CPK, a ich terminy wyznacza ministerstwo. Pracownik CPK, który je organizował, nie został poinformowany o rezygnacji z indywidualnych spotkań. Termin spotkania w Błoniu nie jest jeszcze znany, a gdy zostanie ustalony, rada otrzyma informację.

9. Radna Marzena Cichewicz – informacja – w skrzynkach znaleźli radni pismo przygotowane przez mieszkańca z prośbą o jego przekazanie radnym i przewodniczącej komisji bezpieczeństwa. W piśmie chodzi o bezpieczeństwo na skrzyżowaniu ul. Targowej z Narutowicza przy szkole nr 2. Pan wykonał analizy, zaproponował rozwiązania i chciałby na ten temat porozmawiać w ramach komisji bezpieczeństwa.

10. Radna Barbara Wielogórska – na jakim etapie jest sprawa urządzenia przystanku autobusowego w Bramkach na ulicy Długiej? Naczelnik Nowak – jestem umówiony na spotkanie na miejscu w Bramkach z dyrektorem Zarządu Dróg Powiatowych, aby ustalić warunki co należy tam zrobić. W tym roku powinno udać się zrobić projekt i zrealizować wykonanie, środki na ten cel gmina posiada.

11. Radny Jacek Cieślak – wiele osób pyta o górkę do zjeżdżania na sankach. Czy w najbliższym sezonie zimowym, uruchomimy tę górkę? Burmistrz – nie ma naczelnika wydziału technicznego dziś na sesji, który twierdzi, że w takim stanie w jakim jest górka nie może być obecnie udostępniona do użytkowania. Potrzeba jeszcze dużo czasu i środków, aby zapewnić bezpieczeństwo na tej górce. Mamy teraz sporo czasu (do kolejnej zimy) aby rozwiązanie wypracować.

12. Mieszkanka – w zeszłym roku prosiłam o dodatkowe 10 minut czasu na basenie dla osób niepełnosprawnych. Nie otrzymałam żadnej odpowiedzi. Dyrektor CS Włodzimierz Leduchowski – nie wiem skąd Pani wzięła magiczne 10 minut. Sprawa została rozwiązana. Zawsze było 15 minut, dodaliśmy 5 minut, jest obecnie 20 minut. Przewodniczący wtrącił, że chodzi o dodatkowe 10 minut. Było 15 a Pani chciała 25. Dyrektor powiedział, że jest obecnie 20 minut.

13. Mieszkaniec Włodzimierz Słowiński – jaka kwota wpłynie do Błonia z KPO? Jaką gmina ma kontrolę nad magazynami, co tam jest składowane (w kontekście niebezpiecznych substancji). Ile kosztowało wykonanie monitoringu na skrzyżowaniu ul. Żukówka i Ekologicznej, tam jedna kamera nie rozwiązuje problemu. Burmistrz – Środki z KPO trafiały do wszystkich gmin według ustalonego klucza, również do nas, choć w niewielkich kwotach. Aby je pozyskać, trzeba składać wnioski, co gmina robi przy możliwych do realizacji projektach. Co do materiałów radioaktywnych – Polska dopiero rozpoczęła rozmowy o rozmieszczeniu broni jądrowej, ale nie słyszałem, by dotyczyło to gminy Błonie. Sekretarz – Koszt monitoringu wyniósł 56 073 zł i obejmował światłowód, kamerę, słupy oraz akumulator ładowany nocą. Mieszkaniec – Ile kosztowała sama kamera i ile kosztowałaby druga? Sekretarz – Podałem koszt całej inwestycji, bo zamówienie i rozliczenie dotyczyły całości.

14. Mieszkanka – w nawiązaniu do wypowiedzi Pani Czaplickiej, to ja zgłaszałam tą prośbę , by przychylić się do prośby 20 minut wejście i 20 minut wyjście z basenu. Zwracając się do pana Leduchowskiego – sprawdziłam jest 10 minut na wejście 10 minut na wyjście, nic się nie zmieniło. Rok temu zadałam panu Burmistrzowi pytanie ile osób niepełnosprawnych jest w gminie, do dziś nie dostałam odpowiedzi. Zgłaszałam kwestię wyrwy przy śmietniku na Sochaczewskiej, wyrwa do tej pory nie została uzupełniona. Dyr. Leduchowski – pani powiedziała prawdę i ja też powiedziałem prawdę. 10 minut i 10 minut to jest 20 minut. 20 minut to jest czas techniczny do 60 minut korzystania z basenu. Tak jest w Błoniu. Okoliczne baseny skracają, a nawet likwidują czas techniczny. I w Błoniu jest 60 minut korzystania z basenu, a nie 45 minut jak na większości basenów.

Sesja została zakończona.

Archiwum
miesięcznik PIN
pozostałe wydania
miesięcznik PIN online

Niezależna gazeta lokalna

#projektbłonie #informacyjnie #niezależnie

Wszystkie prawa zastrzeżone. Copyright by   
projekt błonie