Dziś 30.11.2023 oficjalnie oddano do użytkowania podróżnym odremontowany dworzec PKP Błonie. Projekt Błonie jako media lokalne, na zaproszenie PKP, miał przyjemność wziąć dziś udział w briefingu prasowym z otwarcia dworca.
Odnowiony z dbałością o detale, z reprezentacyjnym holem będącym połączeniem nowoczesności i historii, a do tego komfortowy, bezpieczny i przyjazny środowisku – dworzec w Błoniu, po trwającej niespełna nieco ponad rok przebudowie, znów obsługuje podróżnych.
Zakończona właśnie inwestycja jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 i została dofinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzięki niej wybudowany w 1952 r. w stylu socrealizmu dworzec, przeszedł kompleksową przebudowę. Renowacji poddano elewację budynku z minimalistycznym i oszczędnym geometrycznym detalem, a także charakterystyczne ozdobne kraty okienne. Pomalowano ją na kolor écru, a w dolnej części wykończono tynkiem kwarcowym na bazie żywicy, podobnie jak kolumny przy wejściu głównym do holu od strony peronów. Dworzec zyskał również nowe schody od frontu, a także pochylnię. Ułatwi ona dostęp do budynku osobom z niepełnosprawnościami czy rodzicom z dziećmi. Nowością na elewacji dworca w Błoniu są podświetlane logotypy PKP S.A., a także napisy przestrzenne „dworzec kolejowy” od strony miasta i „Błonie” od peronów. Bryła budynku została podkreślona nocną iluminacją.
Nowocześnie, aczkolwiek z nawiązaniem do historii, zaaranżowano przestrzeń obsługi pasażerów. Zajmuje ona większość parteru centralnej części dworca. Hol utrzymano w odcieniach bieli i szarości, z posadzką z geometrycznymi podziałami zaczerpniętymi z oryginalnej. Elementami historycznymi, które pozostawiono są blaty i okładziny ścienne wykonane z lastryko. Do wnętrza dopasowano ławki w kolorach białym i szarym, a także nowoczesne oświetlenie. Hol wyposażono też w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz mapy dotykowe z planem dworca. Pasażerowie znajdą w nim również kasę biletową Kolei Mazowieckich. W pobliżu holu mieszczą się toalety, a także lokale handlowe do wynajęcia. Natomiast w skrzydle zachodnim budynku działa lecznica dla zwierząt.
Dzięki przebudowie dworzec stał się przestrzenią w pełni dostępną dla osób z niepełnosprawnościami. Podczas inwestycji zlikwidowano bariery architektoniczne. Wprowadzono także szereg usprawnień. Poza podjazdem dla osób poruszających się na wózkach, są to m.in. oznaczenia w alfabecie Braille’a, mapy dotykowe dworca, kontrastowa kolorystka wnętrz czy toalety przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami.
Po przebudowie dworzec zyskał również wiele ekologicznych rozwiązań. Wprowadzono w nim m.in. energooszczędnie oświetlenie, a na dachu budynku umieszczono panele fotowoltaiczne, które w ciągu roku wytworzą około 4300 kWh „zielonej energii”. Zamontowano w nim również okna i drzwi, które spełniają obowiązujące normy w zakresie energooszczędności. Nowością jest system inteligentnego zarządzania budynkiem, który nadzoruje pracę urządzeń i instalacji, a także optymalizuje zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Nowe są również systemy monitoringu oraz przeciwpożarowe, co pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo osób przebywających na dworcu oraz samego obiektu.
W ramach inwestycji całkowicie przebudowano plac przed dworcem. Przystanek autobusowy, miejsca dla osób z niepełnosprawnościami, postój taksówek oraz strefę kiss&ride zlokalizowano bliżej budynku. Natomiast od strony ulicy, wokół nowej wyspy, na której wybudowano wiatę rowerową, wyznaczono miejsca parkingowe dla pozostałych samochodów. Plac dworcowy zyskał również nowe chodniki oraz elementy małej architektury, w tym m.in. kosze, ławki, oświetlenie etc.
Inwestycja w Błoniu kosztowała łącznie 16,7 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą prac budowlanych była firma SKB S.A. Dokumentację projektową dla inwestycji opracowała pracownia architektoniczna Demiurg Sp. z o.o. Sp. k. z Poznania.